Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra iOS-appar på OSX?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-09-25 13:23

En stilla fundering.. Varför kan man inte köra dessa små program-appar som finns till IPhone, IPad och Ipod i mot vanliga OSX? Systemet i dessa I-prylar är ju en avknoppning från Apples huvudsystem till datorerna så ett rätt oavancerar emulgeringsprogram eller nyckel skulle väl kunna tas fram? Kunde man emulgera Pc.system, Linux, Atari så lär det väl vara ganska enkelt och få till det..
Det kan väl bara finnas fördelar med att sprida dessa Appar då chansen att tjäna pengar på dom, sprider sig ännu mer? Varför skiljer man på dessa sk marknader då de är rätt lika Widgetar man ändå redan kan köra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-25 13:28

Appar för ios är gjorda för fingrar och pekskärmar. Program för mac är gjorda för tangentbord och musklick. Det räcker nog långt som förklaring. Den som vill göra en portning kan ju hyggligt snabbt göra det och då samtidigt ta tillvara på de olika plattformarnas olika fördelar och begränsningar.

Det är olika hårdvaruplattformar, och det är egentligen det enda hindret (plus lite GUI-stöd).

Om man utvecklar iOS-appar finns en simulator som man kan köra sina appar i för att slippa installera dem på hårdvaran varje gång man ändrar färgen på en knapp, et cetera. Man skulle kunna tro att den här simulatorn emulerar en iPhone, så som Android-simulatorn gör [edit: emulerar en android, inte en iPhone], men det är faktiskt så att appen körs som en vanlig process i OS X, och kan ses i Activity Monitor precis som vilket program som helst.

Däremot tror jag inte att någon har försökt köra en iOS-app på OS X utanför simulatorn, så jag vet inte ens om det är möjligt. Dels saknas hela användargränssnittet från iOS på OS X.

Och innan du frågar; det går inte att köra en app från App store i simulatorn, eftersom den är byggd för iOS, inte OS X.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Dels saknas hela användargränssnittet från iOS på OS X.

Hela vet jag inte om jag skulle säga, vi har ju redan Launchpad...

Ursprungligen av LCR:

Hela vet jag inte om jag skulle säga, vi har ju redan Launchpad...

Det är skillnad mellan att designa ett gränssnitt att se ut som något annat, och att porta Cocoa Touch-APIerna.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är skillnad mellan att designa ett gränssnitt att se ut som något annat, och att porta Cocoa Touch-APIerna.

Jo, det fattar jag också!

En iOS-virtualiserare för OSX skulle nog vara hyfsat lätt att fixa till för Apple kan man tänka - och tuochpads (externa eller på MacBooks) fixar ju användningsförfarandet. Finns det inte en sådan för utvecklarna? Så dom kan testa appsen?

Ursprungligen av Zimmerman:

En iOS-virtualiserare för OSX skulle nog vara hyfsat lätt att fixa till för Apple kan man tänka - och tuochpads (externa eller på MacBooks) fixar ju användningsförfarandet. Finns det inte en sådan för utvecklarna? Så dom kan testa appsen?

Inlägg #3. Dock funkar inte alla gester.

De går inte att köra rakt av utan någon form av emulering, för iOS körs på ARM medan OSX körs på Intel. Dessutom är det mycket stora skillnader mellan Cocoa för OSX och Cocoa för iOS - onödigt stora skulle jag säga. Emuleringen av hårdvaran är inte så knepig, men du måste få med iOS-mjukvaran också, och det kräver ett extra steg (kan inte ingå i en emulatorsdistribution), och är troligen emot alla Apple-avtal.

Ett iOS-program kompilerat för iPhone-simulatorn går ju förstås att köra på OSX, men så distribueras de ju inte.

En detalj: Det är skillnad på emulering och emulgering!

Ursprungligen av SJ.B:

Det kan väl bara finnas fördelar med att sprida dessa Appar då chansen att tjäna pengar på dom, sprider sig ännu mer? Varför skiljer man på dessa sk marknader då de är rätt lika Widgetar man ändå redan kan köra?

Fråga en utvecklare hur roligt de tycker det är att köra sina appar i iPhone-simulatorn, så har du nog svaret.

1
Bevaka tråden