Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappar i sidofältet borta i time machine efter disk formatering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-09-25 09:21

Jag har kört en om formatering av min hårddisk då skivverktyg konstaterade fel på disken. När jag sedan skulle återskapa data från Time Machine upptäcker jag att tre mappar som jag har lagt i sidofältet är ned tonade och bortom åtkomst. De finns ej heller längre kvar i Time Machine historiken. Borta! Någon som kan ha en aning om vad som hänt?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-09-25 09:21

Ps/kör på Lion nu

Kan det vara genvägar till mappar på en NAS eller filserver som kör SMB?
Lion har kända problem med DHCAST128 och SMB.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-09-26 00:07

Ähum....... Kan du förklara lite mer vad du menar..... Jag har funderat på om det hänger ihop med Lion installationen. Filen till mitt bokföringsprogram har också påverkats, men den låg i Macintosh HD mappen.malla data från 22/3 fram till 17/6 är spårlöst borta och det var de även i Time Machine. Helskumt

Jag var med om en liknande situation när jag bytte från en macbook med Snow Leopard till en MBA med Lion. Jag använde den inbyggda funkionen för överföring av program, filer och allt. Därefter var en av mina mappar i sidofältet grå och reagerande inte på något. Jag fick slänga den och dra dit mappen igen. Tyvärr har jag ingen aning om varför det hände.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-09-26 21:05

Verkligen helskumt. Och att de är borta i Time Machine också. Men när jag försöker dra bort mapparna från sidofältet så går det inte. De brukar ju försvinna med ett litet rökmoln, men här bara studsar de tillbaks på plats igen - men när jag klickar på dom så händer inget....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-26 21:38

Håll nere Alt när du drar.

Edit: Sorry, se nedanstående inlägg. Tack Niklas99.

Ursprungligen av kenjon:

Håll nere Alt när du drar.

Nja, det ska väl vara cmd. Funkar bättre för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-10-04 22:56

Okay - tack för tipset. Men är det ingen som har ngn susning om vad det kan vara som har hänt? Jag har inte råkat radera ngt själv, det vat jag. Jag har varit bortrest hela sommaren och har inte rört min externa hård disk som jag kör time machine på. I somras installerade jag Lion o detmgick bra. När jag sedan kommer hem så ser jag det här med att disken behöver repareras. Jag snackar med dem på MacForum och får instruktioner om hur jag raderar disken, ominstallerar Lion, återställer från time machine och - däemuppstår det ett problem. Tre mappar som jag har dragit ut från användar-mappen o lagt i sidofältet för lättare åtkomst är otillgängliga på både min MBP och i time machine. Hur har det gått till? Vad har gått snett.

Sen tappade jag en delmannan information på ett skumt sätt. All info från 22/3 fram till 17/6 försvann från min data fil till mitt bokföringsprogram (vilket resulterademi en massamjobb med att bokföra om 300 verifikat)

1
Bevaka tråden