Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nedgraderar jag från Lion till Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-23 19:59

Installerade Lion på min gamla (2006) vita Macbook. Tycker inte det fungerade tillfredsställande så jag vill nedgradera. När jag sätter i SL-skivan och klickar mig förbi språket står det "Förbereder installation..." men sen får jag upp en ruta där det står:

'Mac OS X kan inte installeras på den här datorn.

Den här skivan kräver att Max OS X 10.5 eller senare redan är installerat på datorn. Om du vill återskapa ditt system från en Time Machine-säkerhetskopia klickar du på "Återskapa från säkerhetskopia".'

Hur jag än vrider och vänder får jag inte in det. Jag hade Lion installerat och försökte, det gick inte. Jag läste nånstans att jag skulle formattera disken, det har jag gjort men går ändå inte. Så hur går jag egentligen tillväga för att lösa det här? Jag har ingen backup på en TM som jag vill använda utan vill göra en ren installation från SL-skivan.

Vilken typ av skiva är det? En s.k. retail-skiva (dvs en skiva köpt i butik) eller en installationsskiva som medföljt någon dator?

Sitter med samma problem.

Lyckas framställa ett USB-minne att boota ifrån. Men fanskapet vägrar boota.
bara ljusgrå skärm med ett äpple på i fem min.

Funderar på att ladda hem ngn Linux-CD med programvara på så man kan Zappa hela hårddisken.
ger mig tusan på att det är Lion som lägger sig i på ngt sätt.

Ditt problem tror jag kan lösas med att gå i i skivverktyg och partitionera om (Apple Extended, ej skiftlägeskänslig och GUID valt under Avancerat) och sdan installera på en TOM disk. Ta backup först.
Du kommer aldrig kunna lägga SL över lion !

Ursprungligen av Goflorp:

Sitter med samma problem.

Lyckas framställa ett USB-minne att boota ifrån. Men fanskapet vägrar boota.
bara ljusgrå skärm med ett äpple på i fem min.

Funderar på att ladda hem ngn Linux-CD med programvara på så man kan Zappa hela hårddisken.
ger mig tusan på att det är Lion som lägger sig i på ngt sätt.

Ditt problem tror jag kan lösas med att gå i i skivverktyg och partitionera om (Apple Extended, ej skiftlägeskänslig och GUID valt under Avancerat) och sdan installera på en TOM disk. Ta backup först.
Du kommer aldrig kunna lägga SL över lion !

Lösningen är väldigt enkel om man har en installationsskiva för snow leopard.
Så här går man tillväga: Starta datorn och sätt därefter in skivan..starta sedan om datorn, och håll ned c-tangenten under uppstartstiden.
c-tangentens funktion rensar ren hårddisken totalt, och tvingar datorn att starta upp med hjälp av skivan.
När datorn startat upp är det bara att installera snow leopard igen!

Tråden flyttad. Detta är inte en MacBook-hårdvaru-fråga.

/Mod

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-23 20:20

Skivan är köpt från Apple Store (erbjudandet man fick) och har funkat utmärkt att gjort "rena" installationer med förut. Jag har ju också provat att lägga in det på en helt tom disk (utan Lion) som jag formatterar i diskverktyg men det fungerar ändå inte. Får också känslan av att Lion är med och spökar nånstans.

Det verkar vara Lion som lägger sig i.

Jag kan INTE gå in i skivverktyg, inte ens från min Lion-pinne och radera bort "nödstartspartitionen".

Bootade jag från Nödstarten kunde jag inte partitionera disken heller.

Så jävla trött på de här fasonerna.

Laddar just nu ner Ubuntu för att kunna få tag på en diskpartitionerare som kan bomba sönder Lions grejer på disken.

Mina minnepinnar med SL på visas som bootbara i Startskiva osv, men vägrar boota...
Troligen beroende på att Lion ligger och bootar ngn startsektor FÖRST.

Deleting the Mac OS X 10.7 Lion “Recovery HD” Partition

Där står något intressant - om man i skivverktyg högerklickar på disken och väljer radera ska det vara en ren partitionstabell sedan... Värt att prova?

Ursprungligen av Goflorp:

Det verkar vara Lion som lägger sig i.

Jag kan INTE gå in i skivverktyg, inte ens från min Lion-pinne och radera bort "nödstartspartitionen".

Bootade jag från Nödstarten kunde jag inte partitionera disken heller.

Så jävla trött på de här fasonerna.

Laddar just nu ner Ubuntu för att kunna få tag på en diskpartitionerare som kan bomba sönder Lions grejer på disken.

Mina minnepinnar med SL på visas som bootbara i Startskiva osv, men vägrar boota...
Troligen beroende på att Lion ligger och bootar ngn startsektor FÖRST.

Ursprungligen av suddgummi:

Där står något intressant - om man i skivverktyg högerklickar på disken och väljer radera ska det vara en ren partitionstabell sedan... Värt att prova?

Utdrag från din länkade sida:
"• Boot the Mac from a recovery DVD, USB key, or an attached drive
• Launch Disk Utility
• Right-click on the Disk (not the partitions) and select “Erase”
• Select the default Mac OS Extended (Journaled) as the file system, and give the drive a name
• Click on “Erase” to completely format the drive – you will lose all data on the drive and all partitions"

Och nyckeln till gåtan är nog tredje punkten - att man ska radera disken/enheten, inte bara volymen/partitionen.

Och jag tror inte att man måste högerklicka. Det går nog precis lika bra att bara markera disken (inte volymen), och sedan välja Radera-fliken.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nyckeln till gåtan är nog tredje punkten - att man ska radera disken/enheten, inte bara volymen/partitionen.

Och jag tror inte att man måste högerklicka. Det går nog precis lika bra att bara markera disken (inte volymen), och sedan välja Radera-fliken.

Det jag alltid gör när jag gör en ny installation är att jag partionerar om disken med 1 partition, även om den redan bara har en partition.

Detta gör att all info om tidigare partionon(er)/disk(ar) försvinner.

Har någon provat detta ?

Ursprungligen av LCR:

Det jag alltid gör när jag gör en ny installation är att jag partionerar om disken med 1 partition, även om den redan bara har en partition.

Detta gör att all info om tidigare partionon(er)/disk(ar) försvinner.

Har någon provat detta ?

Det är det som INTE funkar.
Säger det för tolfte gången.

Installerat Lion får du en startpartition (Emergency) och en "vanlig" som rymmer OSX.
Hur du än bootar maskinen sedan så bootar den alltid Emergency först, även om du håller
nere ALT och får val vad du vill boota på.

Bootar du upp på en "verktygssticka" med Lion så kan du inte radera Emergency.
Andra har försökt (och även jag) att boota upp SL på en sådan maskin, det går inte.
Jag provade boota USB-sticka till SL - no way.
Ngn annan här provade boota DVD till SL, men Skivverktyg (SL) vill inte radera Emergency heller.

Prova själva för fan, jag blev så less så jag la till slut ner det.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är det som INTE funkar.
Säger det för tolfte gången.

Hm, måste erkänna att jag inte läst alla inläggen i tråden, bara funderat på detta på distans eftersom jag själv bara prov-installerat Lion på en Mac jag sålt, men sedan inte nedgraderat till originalskivorna.

Desto mer jag läser desto mindre benägen är jag att ta steget till Lion. Har inte kommit på en enda sak som jag behöver.

Det känns lite som iOS uppgraderingarna, där man inte kan backa (utan att hålla på med en massa annat skräp).

Förresten, vad innebär detta? Att hårddisken är körd? Att datorn är körd?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-23 21:41

Jag måste använda min Lion-sticka för att komma åt Skivverktyg överhuvudtaget. Har raderat hela disken, gjort nya partioner men får likväl samma felmeddelande när jag ska installera SL. Riktigt drygt det här när man upptäckt att gamla datorn kanske inte var optimerad för Lion trots allt.

Det verkar INTE gå att använda Lion för att bli av med Lion !

Skivverktyget låter en inte ta bort partitioner ens om man bootar Lion från Sticka.

Tydligen bär sig datorn annorlunda åt med CD/DVD-boot än USB-boot.
Tror lösningen ligger i att använda en DVD med SL på, hoppa in i skivverktyg och därifrån blåsa båda partitionerna.

Drygt är bara förnamnet.

Ursprungligen av Goflorp:

Det verkar INTE gå att använda Lion för att bli av med Lion !

Skivverktyget låter en inte ta bort partitioner ens om man bootar Lion från Sticka.

Tydligen bär sig datorn annorlunda åt med CD/DVD-boot än USB-boot.
Tror lösningen ligger i att använda en DVD med SL på, hoppa in i skivverktyg och därifrån blåsa båda partitionerna.

Drygt är bara förnamnet.

Det är inte för inte som lejonet kallas för kungen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-24 10:00

Problemet är att jag inte ens hinner komma åt skivverktyg med SL-skivan. Jag får välja språk och i nästa steg får jag meddelandet att jag inte kan installera. Alla alternativ uppe i menyn är då gråa och kan inte klickas på, inklusive skivverktyg. Drygt - svar ja.

Ursprungligen av Goflorp:

Det verkar INTE gå att använda Lion för att bli av med Lion !

Skivverktyget låter en inte ta bort partitioner ens om man bootar Lion från Sticka.

Tydligen bär sig datorn annorlunda åt med CD/DVD-boot än USB-boot.
Tror lösningen ligger i att använda en DVD med SL på, hoppa in i skivverktyg och därifrån blåsa båda partitionerna.

Drygt är bara förnamnet.

Ursprungligen av CEk:

Problemet är att jag inte ens hinner komma åt skivverktyg med SL-skivan. Jag får välja språk och i nästa steg får jag meddelandet att jag inte kan installera. Alla alternativ uppe i menyn är då gråa och kan inte klickas på, inklusive skivverktyg. Drygt - svar ja.

pang träff sänkt!

Man är alltså verboten att installera SL över Lion...

Kul

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-24 10:06
Ursprungligen av Goflorp:

Det verkar INTE gå att använda Lion för att bli av med Lion !

Skivverktyget låter en inte ta bort partitioner ens om man bootar Lion från Sticka.

Tydligen bär sig datorn annorlunda åt med CD/DVD-boot än USB-boot.
Tror lösningen ligger i att använda en DVD med SL på, hoppa in i skivverktyg och därifrån blåsa båda partitionerna.

Drygt är bara förnamnet.

Men om du gör en bootbar DVD med Lion på så kommer du åt Skivverktyg och kan radera hela disken.

Ursprungligen av Konrad:

Men om du gör en bootbar DVD med Lion på så kommer du åt Skivverktyg och kan radera hela disken.

Nej, inte med Lions Skivverktyg. Det verkar vara helallergiskt mot att radera Lions Emergency-partition.
Varje gång du bootar verkar det som den läser Lions bootspår innan den ger dig snygga val när du håller nere alt-tangenten.

Måhända det blir skillnad om man bootar från dvd mot usb-pinne.

Tror enda botemedlet är ladda hem ngn linux-cd med nån linux-FDISK på....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-23 22:35

Är den här den officiella Lion->Snow Leopard tråden? Då postar jag mitt inlägg från den andra tråden.

God kväll! Jag var förrut idag och pratade med en på återförsäljare till Apple. Jag fick svaret det var bara att dra aperturefilen till en extern hårddisk. Jag tänkte jag gjorde ju en time machine på mina bilder innan Lion. Jag för mig att time mashine inte har sparat över gamla backuperna från tiden jag hade Snow Leopard. Nån som har erfarenhet av att ta bort enskilda backuper? Det känns som vi missförstod varandra :S

Jag har vill ha tips nu hur har för erfarenher och tänker. Jag vill känns det som tillbaks till Snö katten. Jag vill gärna ha den gamla utseendet på Findern, Exposé och sedan har jag program som inte verkar funka så bra i Lion.

Det enda som jag kommer sakna är ju:

Autosparfunktionen - tycker inte den verkade funka så bra men idén verkade ju bra.

AirDrop - Ännu ett sätt att inse att USB-minnen är passé.

Mail - Gränssnittet var bra men tyckte inte det funkade :/

Det är ju det..men vad är det mer jag kommer sakna och behöver tänka på? Kommer jag kunna ha iCloud i SL?

Det verkar som att det mesta program och plugins till OS X släpps stöd till Leopard och SL? Även uppdateringar av iTunes, Safari etc brukar ju också komma för Leopard och SL?

Nåt jag har glömt?

Ursprungligen av Album:

Är den här den officiella Lion->Snow Leopard tråden? Då postar jag mitt inlägg från den andra tråden.

God kväll! Jag var förrut idag och pratade med en på återförsäljare till Apple. Jag fick svaret det var bara att dra aperturefilen till en extern hårddisk. Jag tänkte jag gjorde ju en time machine på mina bilder innan Lion. Jag för mig att time mashine inte har sparat över gamla backuperna från tiden jag hade Snow Leopard. Nån som har erfarenhet av att ta bort enskilda backuper? Det känns som vi missförstod varandra :S

Jag har vill ha tips nu hur har för erfarenher och tänker. Jag vill känns det som tillbaks till Snö katten. Jag vill gärna ha den gamla utseendet på Findern, Exposé och sedan har jag program som inte verkar funka så bra i Lion.

Det enda som jag kommer sakna är ju:

Autosparfunktionen - tycker inte den verkade funka så bra men idén verkade ju bra.

AirDrop - Ännu ett sätt att inse att USB-minnen är passé.

Mail - Gränssnittet var bra men tyckte inte det funkade :/

Det är ju det..men vad är det mer jag kommer sakna och behöver tänka på? Kommer jag kunna ha iCloud i SL?

Det verkar som att det mesta program och plugins till OS X släpps stöd till Leopard och SL? Även uppdateringar av iTunes, Safari etc brukar ju också komma för Leopard och SL?

Nåt jag har glömt?

iCloud kommer inte att fungera i SL. Vill du ha det får du krypa till korset och släppa in lejonet.

Ursprungligen av pmarriott:

iCloud kommer inte att fungera i SL. Vill du ha det får du krypa till korset och släppa in lejonet.

Då kan jag lägga ner nedgradering.

Trodde aldrig i hela mitt liv jag skulle ha lust säga; Jävla Apple !

Ursprungligen av Goflorp:

Då kan jag lägga ner nedgradering.

Trodde aldrig i hela mitt liv jag skulle ha lust säga; Jävla Apple !

Det säger man väl vid var och varannan systemuppgradering. Jag slåss fortfarande mot buggarna som de införde i 10.5 och aldrig har fixat.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-23 23:55
Ursprungligen av pmarriott:

iCloud kommer inte att fungera i SL.

En del kommer att fungera i SL. Vissa funktioner kräver Lion. Det står ju på iCloud sidorna redan nu om du läser väldigt noga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-24 08:15
Ursprungligen av Mija:

En del kommer att fungera i SL. Vissa funktioner kräver Lion. Det står ju på iCloud sidorna redan nu om du läser väldigt noga.

Jag hittade det här:

Some features of iCloud require iOS 5 on iPhone 3GS, iPhone 4, iPod touch (3rd and 4th generation), iPad, or iPad 2, or a Mac computer with OS X Lion or a PC with Windows Vista or Windows 7 (Outlook 2007 or 2010 recommended).

Så om man har en pryl som har iOS 5 så borde man klara sig utan Lion? Dem verkar ju rekommendera dock en dator med Lion.

Man får väl gå över i microsoft-mode; det kommer väl snart en uppdatering.......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-24 08:49

Fan alltså! Jag vill inte vara utan iCloud och vill inte ha Lion.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-24 09:13

Jag förstår inte allt gnäll om Lion, jag tycker det fungerar perfekt. Bara man ser till att ha moderna varianter av alla program man använder och inte trixar till det men konstigheter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-24 10:02

Det fungerar utmärkt på min Macbook Pro men problemet är på mina gamla vita Macbook med C2D på 2.0 GHz och 2 Gb RAM, där flyter det inte alls på bra och den har jag som mediacenter så jag vill att det ska flyta på bra - såklart.

Ursprungligen av Konrad:

Jag förstår inte allt gnäll om Lion, jag tycker det fungerar perfekt. Bara man ser till att ha moderna varianter av alla program man använder och inte trixar till det men konstigheter.

Bevaka tråden