Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

L-formad Magsafe går sönder

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har mina andra magsafe slutat fungera. 2 st är förbrukade på inte ens 1 år. Det börjar med glapp, sedan funkar den i olika lägen beroende på hur man bänder sladden. Har haft den tejpad i drygt en månad men nu har den gett upp. Det bästa vore ju om man kunde gjuta den i cement men det går ju inte. Jag hade tänkt att göra en grundlig undersökning innan jag köper en ny denna gången. Jag har försökt hitta trådar om just den här sladden men jag har inte hittat vad jag söker efter. Är det någon här som vet hur det ligger till, finns det någon lösning? Kan man få upp den på något sätt? Man börjar ju nästan att fundera på om Apple har betalat Google för att filtrera bort tips om det här. Eller så är jag dålig på att googla

  • Medlem
  • 2011-09-24 09:37

Förbrukat två laddare på ett år?
1. Vad gör du med dina laddare? Mina laddare har aldrig gått sönder.
2. Varför har du inte bytt till en ny med kvittot? Du har ju ett års garanti.

Ursprungligen av Dalle:

Förbrukat två laddare på ett år?
1. Vad gör du med dina laddare? Mina laddare har aldrig gått sönder.
2. Varför har du inte bytt till en ny med kvittot? Du har ju ett års garanti.

1. Ja du, jag tycker jag använder dom som vanligt. Är lite vårdslös av mig men det verkar ändå inte som att jag är ensam med detta problemet. Jag har aldrig haft problem med adaptrar tidigare.
2. Jag kom och tänka på garantin nu under frukosten så där har du definitivt en poäng. Jag köpte datorn "off the grid" så jag kunde inte utnyttja det första gången.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-24 09:42

Och var exakt sitter glappet? I laddaränden eller i Magesafe-änden?

Ursprungligen av frazze:

Och var exakt sitter glappet? I laddaränden eller i Magesafe-änden?

Det sitter i magsafe-änden.

När du skaffat en ny som är hel fixar du krympslang och sätter i änden. Två lager krympslang brukar göra susen på kablar som är utsatta för skav etc.

Ursprungligen av Goflorp:

När du skaffat en ny som är hel fixar du krympslang och sätter i änden. Två lager krympslang brukar göra susen på kablar som är utsatta för skav etc.

Kan du utveckla lite för en intresserad, men på området okunnig person. Måste man inte kunna trä krympslangen över sladden och att kontakterna därmed är i vägen? Eller kan man klippa upp slangen på längden först. Jag fattar inte riktigt.

  • Medlem
  • 2011-09-28 05:21
Ursprungligen av Niklas99:

Kan du utveckla lite för en intresserad, men på området okunnig person. Måste man inte kunna trä krympslangen över sladden och att kontakterna därmed är i vägen? Eller kan man klippa upp slangen på längden först. Jag fattar inte riktigt.

Du trär krympslangen över kontakten. Sedan värmer du den med en värmepistol och slangen krymper och fixerar kontakten.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-28 12:20
Ursprungligen av Dalle:

Du trär krympslangen över kontakten. Sedan värmer du den med en värmepistol och slangen krymper och fixerar kontakten.

Kan en så bred krympslang alltså krympa så mycket?

Är det glapp i kabeln eller kontakten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-24 14:52

Skulle bara visa hur min magsafe ser ut efter lite mer än ett års användande.

Försöker hålla koll på åt vilket håll jag sätter den beroende på hur jag har datorn, men är väll inte alltid man lyckas tänka på det samt att jag har en sämre (bättre) hälft som kanske inte riktigt tänker lika mycket på detta.

Ursäkta idioten i bakgrunden

Frågan är vad du använder den till om du lyckas ha sönder den på detta vis?

Ursprungligen av hummel:

Frågan är vad du använder den till om du lyckas ha sönder den på detta vis?

Jag lyckades också sabba två sladdar på ett år, men det löste sig med garantin. Nu, fyra år senare, sjunger sladden på sista versen.

Apple = bra kvalité? Jag är inte så säker...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-25 03:58

Frågan är hur ni som har en tendens till absolut inte förstå hur sånt här kan gå till tänker?

Många människor använder sin laddare vid ett skrivbord t.ex. där man alltid har datorn stående på samma plats när man kopplar in sladden vilket för att sladden ofta hamnar i ett bra läge jämfört med datorn.

Men vissa människor (som t.ex. jag) använder min dator väldigt mycket i soffan framför TVn, därför har jag alltid en laddare som ligger under soffan som jag pillar fram när datorn får dåligt batteri. Sitter jag med datorn i knäet eller i "skräddarställning" så brukar jag försöka sätta kontakten så att sladden går bakåt. Ibland så tänker man inte till riktigt och sätter ner datorn i divanen, vilket medför att sladden oftast hamnar böjd ner under datorn. Där det egentligen kanske hade varit bra att vända på den och lägga sladden framför datorn. Men det har man inte alltid "tid" med när man gör på detta sättet.

Personligen så skyller jag inte detta på en dålig sladd utan ett dåligt handhavande, då jag är elektriker så har jag ju en tendens till att veta lite om hur sladdar kan böjas och hur dem har tendens till att gå av ibland.

Men samtidigt så har jag också en stor förståelse för personer som inte ens har tanken på dessa bitar, då jag ibland ser min egen flickvän sitta med datorn i skräddarställning med datorn i knäet och med magsafe kontakten pekandes framåt därav blir sladden oftast ganska grovt böjd bakåt. Jag ser självklart direkt att det inte är det mest ultimata tillståndet för en sladd, speciellt inte en sådan liten sladd som laddaren ändå har. Då den oftast kan böjas över sin förmåga med ganska små krafter.

Men med allt detta sagt så vill ja ändå poängtera att när min flickvän väl klagar på en dåligt gjord sladd så rättar jag henne till att det mest handlar om handhavande fel.

Nu känns kanske detta inlägget som ganska onödigt då jag egentligen inte klagar på sladden i sig, utan på handhavandefel. Men det jag ville komma fram till är att jag kan förstå hur det kan bli såhär, men att man då oftast får kanske skylla sig själv, då det ofta beror på just sig själv.

PS. Nu e jag kanske lite Offtopic, för jag har ju ingen aning om hur trådskaparen har använt sin sladd. Och om jag har gjort några personliga påhopp så ber jag om ursäkt så jag just när lite halvt salongsberusad halvt bakfull. DS

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-26 21:16

Apple har ju faktiskt gjort kontakten så man ska kunna sätta den åt vilket håll man behagar, så klarar den inte det tycker jag det är dålig kvalitét. Och om det hjälper med krympslang, kanske Apple skulle sätta dit lite mer redan från början.

Justerade rubriken. Tänk på att sätta en rubrik som talar om vad tråden innehåller.

/Mod

2:1 är vanligast krympförhållandet med det finns krympslang med 6:1 så det bör inte vara något problem om man nu vill modifiera laddaren.

Jag har också pajat flera stycken, både Apple-original och billiga tredjepartare.

Den första gick med en knall när den föll i golvet. Inte jättekonstigt, men synd att den inte tål en smäll.

På en pajade MagSafe-kontakten, den gick helt enkelt i två bitar.

På en tredje blev det kabelbrott i trafo-änden.

Och en fjärde vickade sönder i MagSafe-änden.

Det är under en period på några år, sedan 2007. Men den första höll rätt bra, det var Apple-laddaren, så tredjepartarna kanske man borde lägga av med.

Precis som för Kajan så är en del av anledningen att jag ofta har datorn i knät, kabeln rör sig ganska mycket, vickar. Alla mina haverier har med det att göra, mer eller mindre. De går sällan sönder om de mest är på ett skrivbord.

Men jag måste hävda att kvaliteten gått ner jämfört med äldre laddare. Jag har en del svarta laddare, från 3400- till Lombardtiden. 3400-modellen är en rätt stor kluns, Lombard hade en elegant platt sak. Dessa kan också gå sönder, sladdarna kan vickas av i ändarna, men jag tycker att de höll betydligt längre.

Borde inte laddare till knädatorer tåla att användas just i knät? Eller borde man köra på batteri i sådana fall? Batteri är faktiskt inte realistiskt på en MacBook tycker jag, för den dör utan förvarning så man är inte trygg på batteri. (Jag har två och båda kan tvärdö när batteriet blir lågt. Inte kul.) Dessutom slits batteriet ner rätt fort om man kör flera timmar om dagen på batteri. Jag har nästan bara batteriet för att datorn skall kunna vara i vila i transport. Men då är kravet på MagSafe större.

Modell L är av en idiotisk konstruktion! Jag saknar den gamla goa modell T.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-14 01:53

På mina 4 år med en MacBook har nu min tredje laddare gett upp. 2 av dessa gav upp på tok för fort. Min första gav upp ganska snabbt, metallpinnarna i kontakta åkte inåt så att de inte fick kontakt med datorn och därför inte laddade. Jag fick den utbytt mot ännu en med den gamla T-kontakten. Den var en trogen tjänare som användes dagligen under minst 3 år.

Under de senaste månaderna har 2 laddare svikit mig, efter att den gamla T-modellens sladd började släppa och glappa vid kontakten lånade jag en L-modell som nu har samma problem.

T-modellen har synliga slitageskador och är avsevärt sämre än L-modellen, jag lyckas bara ladda den i några sekunder när jag har lyckats röra på sladden och hittat ett läge som funkar. L-modellen har inga synliga skador, jag har lyckats hålla liv i datorn i ett par dygn nu genom att röra runt på sladden och till slut få ström.

Tror ni det finns någon chans att få minst en av dessa utbytta utan kostnad? (Båda följde med datorer vars garanti har gått ut för ett bra tag sedan.) Jag ser det som att de är defekta för att de är tillverkade med för dålig kvalitet. Just nu funderar jag på att köpa en ny, det tråkiga är att jag räknar med att den inte kommer hålla lika länge som denna datorn är min huvuddator. Hur länge efter mitt inköp av en eventuell laddare kommer jag kunna byta ut den utan kostnad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-14 19:47

Tre år mot tillverkningsfel, klarar du det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-16 01:28
Ursprungligen av kenjon:

Tre år mot tillverkningsfel, klarar du det?

Misstänker att det inte är så lätt att få Apple att hålla med om situationen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-16 11:58

Eftersom det är en svensk lag så måste de
Det svåra är att bevisbördan ligger på dej. Men har du inte gjort något som kan orsaka felet, så borde det gå. Åberopa Reklamationsrätten när du pratar med dem.

1
Bevaka tråden