Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verifiera: ingen linjeingång för ljud på nya MBA?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-22 09:26

Vad jag läst av tekniska specar på MBA så har den bara en hörlursutgång, men ingen linje/mikrofoningång. Däremot finns inbyggd mikrofon.Gamla MacBook hade ju en ingång där man kunde välja om den skulle användas för ljud ut eller ljud in. Överväger inköp av MBA 13-tum, men kommer att sakna ljudingången.

Den har både kontakt för mik och hörlurar i samma kontakt, på samma sätt som iphone har.

Så om du tex har ett iphone-headset så funkar det prima. Annars finns det adaptrar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-22 10:00

Vad ska du använda den till?

Du har ju 4 kontakter tror jag det är iallafall i headsetuttaget.
Med andra ord så fungerar t.ex. mikrofonen på iPhone hörlurarna. Även volymkontrollen fungerar på det headsetet.

Så ja, där finns en 3,5 mm mikrofoningång, beroende på hur du använder den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-22 18:34

Tänkte mig spela in gamla LP-skivor via en vanlig, urgammal stereoförstärkare ! Phonoutgång till 3,5mm linjeplugg in till MBA. Även använda headset men nej, jag har inget iPhone-headset.

Kollade nu på en i Apple-butik, o killen där sa att ingången funkar som på gamla MacBook, valbar in eller utgång för ljud, även optisk kabel ska funka.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-22 19:04
Ursprungligen av ThomasW:

Kollade nu på en i Apple-butik, o killen där sa att ingången funkar som på gamla MacBook, valbar in eller utgång för ljud, även optisk kabel ska funka.

Nej det är inte valbar och inte heller optisk.

Köp en sånhär för 300 kr. http://www.behringer.com/EN/Products/UCA222.aspx

Senast redigerat 2011-09-22 19:18
  • Medlem
  • 2011-09-23 00:37

Även om det fungerar så kommer det inte låta något vidare, även det billigaste av USB-ljudkort(som det ovan länkade) är att föredra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-23 08:15

När det gäller LP-skrivor måste man väl ha en med RIAA-interface? Möjligen går det att fixa en icke-RIAA med programvarans EQ men helst väljer du en med phono-ingång. Du har alltså en annan frekvensgång (kurva) än en vanlig linjär ingång. Det här har jag egentligen ingen aning om utan jag går bara på utantillläxa och lite snabb googling. Jag hittade tex denna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-23 13:20
Ursprungligen av frazze:

När det gäller LP-skrivor måste man väl ha en med RIAA-interface? Möjligen går det att fixa en icke-RIAA med programvarans EQ men helst väljer du en med phono-ingång. Du har alltså en annan frekvensgång (kurva) än en vanlig linjär ingång. Det här har jag egentligen ingen aning om utan jag går bara på utantillläxa och lite snabb googling. Jag hittade tex denna.

Helt rätt men enligt inlägg #4 så har han en stereoförstärkare med linjenivå ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-23 19:17
Ursprungligen av kenjon:

Helt rätt men enligt inlägg #4 så har han en stereoförstärkare med linjenivå ut.

Japp, en ganska fin en även om gammal. Har spelat in gamla LP med sambons vita MacBook förut, det blev bra ljud men störningar i form av knaster o knäpp från LP kommer med.... lite nostalgiskt ! För sedan över det t mp3-spelare.

Att inte killen i butiken kan sina egna produkter ??!!! Skrämmande.....

Jag hittar heller inget på Apples websidor om att 3,5 mm jacket på MBA skulle vara mer än en hörlursutgång . Tack dock för tipset om Behringer-grejen, men kommer inte åt länken till den just nu.

Det där är en adapter för att kunna koppla in hörlurar med tjockare kontakt än Apples egna i en iPhone från 2007. Jag hoppas inte du köpt den i hopp om att den löser några andra problem, för på en Air gör den inget annat än att förlänga hörlurssladden med ett par centimeter.

1
Bevaka tråden