Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan någon tyda detta Systemmeddelande?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-23 14:34

Har fått problem med InDesign som plötsligt avslutas, hinner inte göra nästan något, oftast avslutas det när jag drar mig fram i dokumentet med handen. Får meddelandet: "Programmet InDesign avslutade oväntat", har kollat i systemmeddelanden där det står följande:

...e.InDesign [383] obj[383]: Class EpicPanel is imlemented in both /Applications/Adobe InDesign CS3/Adobe InDesign CS3.app/Contents/Frameworks/adobe_eula.framework/adobe_eula and /Applications/Adobe Indesign CS3/Adobe InDesign CS3.app/Contents/Frameworks/adobe-registration.framework/adobe-registration. One of the two will be used. Which one is undefined.

Alltså det finns två "Class EpicPanel" och man måste definera vilken som används, vet någon vad detta betyder och hur jag praktiskt går tillväga? Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2011-09-23 15:45
Ursprungligen av Linstina:

Har fått problem med InDesign som plötsligt avslutas, hinner inte göra nästan något, oftast avslutas det när jag drar mig fram i dokumentet med handen. Får meddelandet: "Programmet InDesign avslutade oväntat", har kollat i systemmeddelanden där det står följande:

...e.InDesign [383] obj[383]: Class EpicPanel is imlemented in both /Applications/Adobe InDesign CS3/Adobe InDesign CS3.app/Contents/Frameworks/adobe_eula.framework/adobe_eula and /Applications/Adobe Indesign CS3/Adobe InDesign CS3.app/Contents/Frameworks/adobe-registration.framework/adobe-registration. One of the two will be used. Which one is undefined.

Alltså det finns två "Class EpicPanel" och man måste definera vilken som används, vet någon vad detta betyder och hur jag praktiskt går tillväga? Tack på förhand!

Sällar mig till skaran. Kör senaste MBP 13" och Lion och "skriv ut" funkar inte längre i indesign, programmet kraschar och stänger av sig utan förvarning. Tur att man kan exportera till PDF och skriva ut istället. Min misstanke är att det har att göra med att det finns komponenter i CS3 som är PPC, vilket inte funkar i Lion.

Vad säger Adobes support om detta problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-23 18:13

Ja kanske man borde uppdatera sig, har CS3 och leopard...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-23 16:55

Ah, tänkte inte på Adobes support, det kan jag ju också testa, sände iväg en kraschrapport i och för sig, kanske den hamnar till samma ställe men har inte fått något svar...

Ursprungligen av Linstina:

Ah, tänkte inte på Adobes support, det kan jag ju också testa, sände iväg en kraschrapport i och för sig, kanske den hamnar till samma ställe men har inte fått något svar...

Har du ringt och tagit hjälp av supporten? Vad fick du för hjälp av dom?

  • Medlem
  • 2011-09-23 17:29

Har inte kontaktat någon support, då jag antar att jag inte har någon sådan, såhär långt efter inköp. Programmet är ju inte purungt, och jag får förmodligen CS4 eller CS5 av jobbet snart i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-23 19:26

Det är jag som är felet, skrev av texten för den gick inte att kopiera... inget bra resultat vid googling heller tyvärr...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-24 00:27
Ursprungligen av Linstina:

Det är jag som är felet, skrev av texten för den gick inte att kopiera... inget bra resultat vid googling heller tyvärr...

Ta en printscreen annars.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-23 18:41
Ursprungligen av Linstina:

Har fått problem med InDesign som plötsligt avslutas, hinner inte göra nästan något, oftast avslutas det när jag drar mig fram i dokumentet med handen. Får meddelandet: "Programmet InDesign avslutade oväntat", har kollat i systemmeddelanden där det står följande:

...e.InDesign [383] obj[383]: Class EpicPanel is imlemented in both /Applications/Adobe InDesign CS3/Adobe InDesign CS3.app/Contents/Frameworks/adobe_eula.framework/adobe_eula and /Applications/Adobe Indesign CS3/Adobe InDesign CS3.app/Contents/Frameworks/adobe-registration.framework/adobe-registration. One of the two will be used. Which one is undefined.

Alltså det finns två "Class EpicPanel" och man måste definera vilken som används, vet någon vad detta betyder och hur jag praktiskt går tillväga? Tack på förhand!

Är det där ordagrant och Adobe har stavat fel till implemented?
Annars vore det bra om du skriver av det exakt som det står så kan man alltid googla det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-24 15:56

Skickade iväg frågan via adobes support i deras webformulär, men nu när jag tänkte kolla upp om jag också kan ringa som du skriver så står det "You haven’t purchased a support plan."...

  • Medlem
  • 2011-09-24 16:40
Ursprungligen av Linstina:

Skickade iväg frågan via adobes support i deras webformulär, men nu när jag tänkte kolla upp om jag också kan ringa som du skriver så står det "You haven’t purchased a support plan."...

Det var lite det jag funderade kring... och därför avstod jag. Får du respons, så rapportera gärna detta i tråden.

Misstänker att det har med registrerings/aktiveringsmekanismen att göra.
Det skulle inte vara helt oväntat att CS3, det släpptes ju ändå 27 Mars 2007 och Lion släpptes i år...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-25 09:48

Tror ni alltså att problemet kan lösas om jag köper en uppdatering till CS5? Har Snow Leopard i datorn nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-25 10:28

Åh, att uppgradera blir 1027 eur...

Känner någon till det här i länken nedan som jag alltid får reklam om? Där en uppgradering skulle bli 219 eur, verkar skumt, är det ett seriöst alternativ?

http://bestdigitaldomainsone.com.ua/products/adobe-creative-suite-5.5-design-premium_mac.html

Ursprungligen av Linstina:

Känner någon till det här i länken nedan som jag alltid får reklam om? Där en uppgradering skulle bli 219 eur, verkar skumt, är det ett seriöst alternativ?

Nej, det där är med största säkerhet inte seriöst. Ingen kan sälja lagliga program så billigt.

Några gissningar:
- Antingen får du någon slags demoversion, utan giltigt serienummer.
- Eller så får du en piratkopia, men något slags fejkat serienummer
- Eller så får du ingenting alls

Nu har jag försökt svara på frågan, men tänk på att försöka undvika att blanda ihop flera helt olika frågeställningar i samma tråd. Visserligen är den nya frågan en fortsättning på ditt andra problem, men den nya frågan är ju faktiskt totalt offtopic i en tråd som handlar om att tyda ett systemmeddelande från InDesign.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-25 11:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det där är med största säkerhet inte seriöst. Ingen kan sälja lagliga program så billigt.

Några gissningar:
- Antingen får du någon slags demoversion, utan giltigt serienummer.
- Eller så får du en piratkopia, men något slags fejkat serienummer
- Eller så får du ingenting alls

Nu har jag försökt svara på frågan, men tänk på att försöka undvika att blanda ihop flera helt olika frågeställningar i samma tråd. Visserligen är den nya frågan en fortsättning på ditt andra problem, men den nya frågan är ju faktiskt totalt offtopic i en tråd som handlar om att tyda ett systemmeddelande från InDesign.

/Mod

Ja, jag gissar att det är totaldumt att nappa på en sådan där sak men att leva några dagar utan CS3 (nu har Illustrator också börjat krascha) gör att man lätt blir desperat

Med min nya fråga söker jag bara möjliga utvägar för att lösa mitt ursprungliga problem, men såklart förstår jag din poäng!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-25 11:52

Testat att bara installera om programmet?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-25 12:40
Ursprungligen av zappee:

Testat att bara installera om programmet?

Ja, har satt in skivan och kört reinstall. Däremot har jag inte avregistrerat och installerat om på nytt, spelar det någon roll eller är det samma sak?

  • Medlem
  • 2011-09-25 15:15
Ursprungligen av Linstina:

Ja, har satt in skivan och kört reinstall. Däremot har jag inte avregistrerat och installerat om på nytt, spelar det någon roll eller är det samma sak?

Det har förmodligen inte mycket med programproblematiken att göra, men du bör avaktivera innan du skall installera om. Risken är annars att nästa gång du försöker aktivera nyinstallerat program, så kommer det fram en ruta som säger att du inte får installera programmet på fler datorer och då är man till råttorna (har sett andra göra detta misstag). CS3 får installeras på två datorer, men bara användas på en dator i taget, så var det åtminstone när jag köpte CS3 och ställde frågan till Adobe.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-25 20:50
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det har förmodligen inte mycket med programproblematiken att göra, men du bör avaktivera innan du skall installera om. Risken är annars att nästa gång du försöker aktivera nyinstallerat program, så kommer det fram en ruta som säger att du inte får installera programmet på fler datorer och då är man till råttorna (har sett andra göra detta misstag). CS3 får installeras på två datorer, men bara användas på en dator i taget, så var det åtminstone när jag köpte CS3 och ställde frågan till Adobe.

Har nu testat att installera helt om på nytt (deaktiverade innan ) men nej, det kraschar precis som förr... Gissar också nu att det har att göra med CS3 och Snow Leopard, uppdaterade systemet för någon månad sen och har främst använt Photoshop och Illustrator sen dess och kanske InDesign är på något sätt mer känsligt.

Om du har installerat om, så är du ju förmodligen tillbaka på "grundversionen" som gällde när programmen släpptes. Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar till programmen?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-25 23:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du har installerat om, så är du ju förmodligen tillbaka på "grundversionen" som gällde när programmen släpptes. Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar till programmen?

Menar du vanlig programuppdatering från äppelmenyn? Det har jag gjort eller finns det också någon annan programuppdatering som jag missat?

Ursprungligen av Linstina:

Menar du vanlig programuppdatering från äppelmenyn?

Nej, jag skrev "uppdateringar till programmen", dvs Adobe-programmen. Sådana uppdateringar får du inte via Apple-menyns programuppdatering.

Se instruktioner i M.Sundboms inlägg ovan.

Jag tror han menar uppdateringar från Adobe. Du kan hitta dem under hjälpmenyn i något av CS3-programmen. Du kan behöva gå igenom den proceduren flera gånger innan du är helt up-to-date.

Har du provat att köra Indesign från en annan användare på datorn? Skapa en ny användare om du inte har någon. Om det fungerar där så är det troligt att det är någon inställnngsfil i ditt vanliga användarkonto som är orsaken till allt ont.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-26 15:12
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror han menar uppdateringar från Adobe. Du kan hitta dem under hjälpmenyn i något av CS3-programmen. Du kan behöva gå igenom den proceduren flera gånger innan du är helt up-to-date.

Har du provat att köra Indesign från en annan användare på datorn? Skapa en ny användare om du inte har någon. Om det fungerar där så är det troligt att det är någon inställnngsfil i ditt vanliga användarkonto som är orsaken till allt ont.

Tack för tips och konkreta svar hur jag går tillväga, hittade och genomförde Adobe-uppdateringar, tyvärr fungerade det inte efter det och kör jag InDesign via ett annat konto kraschar programmet som förr...

Ok, då är det svårare att lista ut vad som är fel.

Några idéer:
Har du nyligen formaterat om hårddisken? Jag vill minnas att CS3 hade problem att starta om man satt filssystemet till "Case Sensitive" (eller om det var tvärtom).

Kanske en korrupt Indesign recoveryfil som laddas automatiskt när programmet startas. Pröva att kasta eller flytta mappen ~/Library/Caches/Adobe InDesign/Version 5.0/InDesign Recovery (~står för ditt användarnamn).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-26 16:47
Ursprungligen av M. Sundbom:

Ok, då är det svårare att lista ut vad som är fel.

Några idéer:
Har du nyligen formaterat om hårddisken? Jag vill minnas att CS3 hade problem att starta om man satt filssystemet till "Case Sensitive" (eller om det var tvärtom).

Kanske en korrupt Indesign recoveryfil som laddas automatiskt när programmet startas. Pröva att kasta eller flytta mappen ~/Library/Caches/Adobe InDesign/Version 5.0/InDesign Recovery (~står för ditt användarnamn).

Hårdskivan böt jag för ca ett år sedan men har nog inget minne av "Case Sensitive" och programmet startar i alla fall och det går att göra något smått i ca 10 sekunder.
Tack igen för förslag! In i det sista skulle jag vilja hålla mig från att uppdatera till CS5 ännu på grund av kostnaden men kanske det är det som krävs. Har ett bokprojekt med möte på kommande så klarar mig inte så länge till utan... och man kan ju alltid börja med att ladda ner och använda gratis i 30 dagar

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-27 20:21

Jippii, CS5 är nu installerat och allt fungerar igen!

1
Bevaka tråden