Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

den som söker kanske finner, men inte jag...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 00:57

Nu har jag letat halva kvällen efter info hur man skall kunna få AppleTalk att ansluta på skrivarporten på en beige G3, och därmed få tillgång till min LW 4/600PS. Som det skumt nog finns inbyggda drivrutiner till.

Detta gäller nu OS 10.2 som kanske är relevant information, går det att göra som jag har tänkt eller är det att skaffa en ny skrivare ?

Men varför i sådana fall finns det drivare innbyggt i systemet för min skrivare ??

mvh/ Mangan

  • Medlem
  • 2003-06-13 07:59

Om jag inte är helt fel ute (vilket jag är rätt ofta)
Så stöds inte appletalk på seriella portar i mac os x.

Men anledningen till att dom har en drivare är väl för att rätt många har en ethernet-seriell brygga för gamla laserskrivare som gör att dom kommer åt den via sitt vanliga nätverk.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 08:54

Tack för infon Najk !

detta förklarar ju... Men nu upptäcker jag att man inte kan använda seriportarna till att ansluta annat än modem. Dvs, nu har jag 2 st värdelösa skrivare hemma då min Epson Photo 700 är seriell, ej localtalk.

Samtidigt ser jag i Gimp print att denna skrivare finns med, är detta med en Pararell-USB adapter då ??

Hmm nu överväger jag OS9 igen...

Eller har någon annan samma problem ?

mvh/ mangan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 16:16

Har försökt under många månder för att få skrivaren OKIPAGE 8iM att lira ihop med OS 10.2. Enligt Utskriftskontroll så är utskriften stoppad. Även om jag startarutskrift igen så stoppar den av sig själv. Har laddat ner OKI:s senaste drivrutin. Hjälper inte heller. OKI tycks strunta i problemet eftersom jag inte får något svar från dem.
Skrivaren fungerar klanderfritt i OS 9.
Någon som har ngt tips vad jag kan göra

  • Oregistrerad
  • 2003-06-19 23:38

Jag hade en liknande situation att skrivarkön ständes av, men jag tror den orsakades av ett program, jag har för mig att det var freehand MX som spökade till det så för mig.

För övrigt har jag fått igång min Epson-photo 700 skrivare genom att ansluta den till min PC (XP) och dela ut skrivaren på nätverket, och sedan ansluta till den via Gimp-print och samba printer.

fungerar klockrent...

mvh/ Magnus

Citat:

Skrevs ursprungligen av leufvet
Har försökt under många månder för att få skrivaren OKIPAGE 8iM att lira ihop med OS 10.2. Enligt Utskriftskontroll så är utskriften stoppad. Även om jag startarutskrift igen så stoppar den av sig själv. Har laddat ner OKI:s senaste drivrutin. Hjälper inte heller. OKI tycks strunta i problemet eftersom jag inte får något svar från dem.
Skrivaren fungerar klanderfritt i OS 9.
Någon som har ngt tips vad jag kan göra

Citat:

Skrevs ursprungligen av leufvet
Har försökt under många månder för att få skrivaren OKIPAGE 8iM att lira ihop med OS 10.2. Enligt Utskriftskontroll så är utskriften stoppad. Även om jag startarutskrift igen så stoppar den av sig själv. Har laddat ner OKI:s senaste drivrutin. Hjälper inte heller. OKI tycks strunta i problemet eftersom jag inte får något svar från dem.
Skrivaren fungerar klanderfritt i OS 9.
Någon som har ngt tips vad jag kan göra

Tills helst nyligen körde jag OKI 8iM i 10.2 och det fungerar faktiskt. Det du ska göra, och det här läste jag på ett engelskt supportforum, är att "ta bort" skrivaren och lägga till den igen i utskriftskontroll. Det är någon konstig bug som gör att man måste göra det här litet av och till, framförallt efter omstart eller om skrivaren varit urkopplad/avstängd. Knäppt? - Ja. Men funkar det? - Ja. borde det vara så? - Nej.

1
Bevaka tråden