Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte 10.7.1 Server VPN att fungera

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Server made easy...
Jag tycker att de har stympat det mesta i Lion Server om man jämför med det jag sett av tidigare os.
Gillar det inte. Trodde att detta skulle vara enkelt, men, men...

Har en mini-server som bla ska fungera som VPN-server för ett antal inkommande datorer i mitt nät. En router finns som är transparent mellan publikt och internt IP. Allt routas vidare.
Jag startar VPN servern i "Server" och försöker att ansluta till det externa IP-nummret från min Iphone konfigurerad med korrekt inställning för L2TP. Det lyckas inte. Jag får meddelandet:

"L2TP-VPN-servern svarade inte. Försök att ansluta igen. Om problemet kvarstår kontrollerar du dina inställningar och kontaktar datoradministratören."

Startade webbservern och den svarar på publikt IP så kontakt finns.

Det finns ju i princip inget som kan ställas in. Användare är skapade och "Shared Secret" är ifylld. Adresser är tilldelade. Sen då?

Hur ska jag börja felsöka?
Gör jag något grundligt fel här?

Har du en router inkopplad? Om jag på den frågan, har du gjort port forward på dom portar VPN använder?

Jodå. En router finns det, och port forward är under kontroll. Installerade om systemet (via nätet) eftersom att flertalet verkar uppleva diverse problem på en fabriksinstallation. Och vips! Det fungerar. Nu ska bara PPTP igång för windowsklienterna så är jag nöjd.

1
Bevaka tråden