Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Misslyckad EFI-uppdatering.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-09-19 20:13

Hej!

Startade imorse EFI-uppdateringen på min MacBook Pro 15" i7 som fanns tillgänglig i Programuppdateraren.

Den startade som väntat och efter ett tag gav den ifrån sig några annorlunda pip (likt startsignalen i alpina tävlingar) och äpplet tillsammans med en statusbar visades på skärmen, den kom ungefär halvvägs innan den startade om med nya pip och en ny statusbar från scratch. Tyvärr ledsnade min flickvän på pipandet så tidigt på morgonen så hon drog ut laddaren och ställde in datorn i ett annat rum och pluggade in laddaren igen.

Sedan dess har den inte slutat pipa. Efter ett tag drog hon ut laddaren helt för att datorn blev för varm. Batteriet tog naturligtvis slut efter ett tag. Nu när jag kom hem efter jobbet startade jag datorn igen med laddaren ikopplad. Samma pip kommer direkt, följt av skärmbilden med ett Äpple och en statusbar. Statusbaren laddar nu till 100% innan datorn startar om och påbörjar samma procedur. Detta har den gjort 15-20 ggr nu.

Vad kan jag göra?

Har du testat att återställa PRAM (och eventuellt SMC)? Ett longshot, men men... Man ska INTE röra datorn när man uppdaterar firmware - men det har väl din flickvän lärt sig nu.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-09-19 20:24

Tack för snabbt svar! Hur gör jag detta?:)
'

Ursprungligen av Hoffie:

Tack för snabbt svar! Hur gör jag detta?:)
'

http://tinyurl.com/69lzjms

och

http://tinyurl.com/438yj9f

Sikken jävla soppa. Det är nog bara att lämna in datorn på service. Du får hålla styr på ditt fruntimmer, ta sig friheter att börja dra ut laddare och flytta på datorn och grejja! Inte okej!

Du kan prova med en Firmware Restoration CD: Om CD-skivan Firmware Restoration (Intel-baserade Mac-datorer)

Det följde kanske med en sån i din MacBook Pro-kartong?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-09-19 21:00

Tack för all hjälp! I samma stund som jag frågade "Hur?" insåg jag ju googles existens, skyller min förblindelse på att min ögonsten verkar vara bortom räddning.

Har testat allt nu, imorrn väntar MacHuset:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-20 00:54

Gå till Macoteket på Götgatan (vid Slussen) och fråga efter Ray. Han är mycket duktig och har diplom på att han ett år var Sveriges bästa Mac-tekniker.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-09-21 11:23

Uppdatering: Pratade precis med en servicetekniker på MacHuset i Halmstad. Han var ytterst förbryllad och hade aldrig sett något liknande, vad han dock kom fram till är att EFI-uppdateringen som Programuppdateraren ville installera var avsedd för Lion och inte SnowLeopard som jag har. Resultatet blev i princip en digital härdsmälta som var irreparabel, så kontentan är att ett nytt logikkort är beställt. Dessutom skulle det klassas som hårdvarufel och därmed belasta garantin på 7000:- istället för min tunna plånbok.

Tack för det MacHuset och Apple!

Ursprungligen av Hoffie:

Uppdatering: Pratade precis med en servicetekniker på MacHuset i Halmstad. Han var ytterst förbryllad och hade aldrig sett något liknande, vad han dock kom fram till är att EFI-uppdateringen som Programuppdateraren ville installera var avsedd för Lion och inte SnowLeopard som jag har. Resultatet blev i princip en digital härdsmälta som var irreparabel, så kontentan är att ett nytt logikkort är beställt. Dessutom skulle det klassas som hårdvarufel och därmed belasta garantin på 7000:- istället för min tunna plånbok.

Tack för det MacHuset och Apple!

Ta ett snack med din gumma.
Det finns banne mig ett enda tillfälle då det är DÖDEN att dra ur sladdar och stänga av och ha sig; det är under firmware-uppdateringar.
Det är ju programvara i maskinen på lägsta nivå som i sin tur skall ladda OS osv....
Det spelar ingen roll om det gäller tvättmaskinen, bilstereon eller macen.

Risken är väldigt överhängande att man får en "bricked" pryl; alltså en snygg dörrstopp istf sin MacMini osv...

Ursprungligen av Hoffie:

Uppdatering: Pratade precis med en servicetekniker på MacHuset i Halmstad. Han var ytterst förbryllad och hade aldrig sett något liknande

Jag kan i alla fall bekräfta att detta kan hända då det hänt mej, men jag minns inte hur jag löste det, annars hade jag så klart delat med mej.

Vad jag tror är en stor skillnad mellan utbildade officiella servicetekniker och små självlärda hemmahackars, är att Apple tekniker inte kommer i kontakt med samma typ av konstiga scenarios som vi andra gör, antagligen så ger inte kunderna full beskrivning på samma sätt som folk gör i en sådan här tråd.

Flickvännen agerade korrekt. Pojkvännen däremot skulle ha stannat och övervakat firmware uppdateringen.
Bara en dåre drar därifrån under en sådan process. Ursäkta språket, men rätt skall vara rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 20:12
Ursprungligen av Firechild:

Flickvännen agerade korrekt. Pojkvännen däremot skulle ha stannat och övervakat firmware uppdateringen.
Bara en dåre drar därifrån under en sådan process. Ursäkta språket, men rätt skall vara rätt.

Stämmer, FW uppgraderingar ska vara en stund av nervös kontemplation och nagelbitande.

Ursprungligen av Firechild:

Flickvännen agerade korrekt.

Håller inte med! Man ska fråga först inte bara dra ur sladden!

Ursprungligen av Firechild:

Pojkvännen däremot skulle ha stannat och övervakat firmware uppdateringen.
Bara en dåre drar därifrån under en sådan process.

Håller med, börjar man en firmware uppdatering så ska man sköta den rätt.

Kan därför inte gilla hela inlägget...

Ursprungligen av LCR:

Håller inte med! Man ska fråga först inte bara dra ur sladden!

Håller med, börjar man en firmware uppdatering så ska man sköta den rätt.

Kan därför inte gilla hela inlägget...

Men om någon sätter på en dator i sovrummet som börjar tjuta och ägaren inte tar hand om den så skulle jag också förpassat den till ett anant rum. Ärligt, jag tror inte jag skulle varit så snäll att jag pluggat in den i det andra rummet. Aldrig jag skulle låtet min morgonsömn störas av någon annans dator,

Ursprungligen av macwitty:

Men om någon sätter på en dator i sovrummet som börjar tjuta och ägaren inte tar hand om den så skulle jag också förpassat den till ett anant rum. Ärligt, jag tror inte jag skulle varit så snäll att jag pluggat in den i det andra rummet. Aldrig jag skulle låtet min morgonsömn störas av någon annans dator,

Har lite svårt att kommentera egentligen då detta alrig skulle ha hänt på detta sätt så som jag gör dessa saker.

Jag har en verkstad och gör sånt där, skulle aldrig meka dator (även mjukvarumäsigt) i sovrummet, där gör man andra saker.

Synd att två fel inte gör ett rätt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-23 16:10

Men inte ska väl datorn börja tjuta av en firmware uppdatering?
Alltså hade något gått snett innan den stackars flickvännen flyttade den.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-09-23 16:10

Måste faktiskt försvara min flickvän lite, skadan var ju redan skedd det ögonblick uppdateringen började installeras. Att hon 10-15 cykler senare drog ut sladden påverkade nog föga.

Men det är banne mig ett mysterium att en Lion-uppdatering kan leta sig in i mitt SL-system.. Hur som helst har jag nu spritt nytt logikkort med ny fräsch processor och grafikkort! Bara att tacka och ta emot!

  • Medlem
  • 2011-09-23 16:21
Ursprungligen av Hoffie:

Måste faktiskt försvara min flickvän lite, skadan var ju redan skedd det ögonblick uppdateringen började installeras. Att hon 10-15 cykler senare drog ut sladden påverkade nog föga.

Men det är banne mig ett mysterium att en Lion-uppdatering kan leta sig in i mitt SL-system.. Hur som helst har jag nu spritt nytt logikkort med ny fräsch processor och grafikkort! [B][U]Bara att tacka och ta emot!

[/U][/B]

Och hoppas att felet inte uppstår en gång till.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-09-23 19:56

Dessvärre har utbytet av komponenter fört med sig hittills en upptäckt defekt:
Någon som varit med om detta innan (den väldigt påtagliga bakgrundbelysningen av skärmen):

  • Medlem
  • 2011-09-24 00:30
Ursprungligen av Hoffie:

Dessvärre har utbytet av komponenter fört med sig hittills en upptäckt defekt:
Någon som varit med om detta innan (den väldigt påtagliga bakgrundbelysningen av skärmen):
[ATTACH="CONFIG"]30499[/ATTACH]

Inte okej. Säg till dem att göra om och göra rätt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-23 20:12

Det ser ut som du bör lämna in igen och visa felet som uppstått.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-09-24 13:05

Det där skulle jag mena är felmontering av skärmen.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-09-26 17:52
Ursprungligen av Creops:

Det där skulle jag mena är felmontering av skärmen.

Det var precis var det va, en kontakt som inte satt i ordentligt...

1
Bevaka tråden