Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine och OSX Server

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-13 15:34

Hej,

Jag har ingen erfarenhet av att köra Mac som server, men om jag har förstått rätt ska det behövas en sådan för att man ska kunna köra Time Machine från ett flertal klienter till en lagringsplats på nätverket. Är detta korrekt uppfattat och i så fall, är severn det enda som behövs?

Mvh,

/LS

/Ps. Måste diskarean vara placerad i den fysiska servern förresten eller kan den ligga någon annanstans på nätverket?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-13 22:18

Har du en Airport Extreme eller en Time Capsule, så går det utan någon extra dator. Beror lite på hur mycket diskutrymme du behöver...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-14 09:59
Ursprungligen av kenjon:

Har du en Airport Extreme eller en Time Capsule, så går det utan någon extra dator. Beror lite på hur mycket diskutrymme du behöver...

Jag har haft en "kapsel" i åtanke, men den känns lite för simpel för att ha ett tjugotal användare som ska ansluta till den. Utrymmet räcker säkert till, men går det t.ex. att sätta quota ed. per användare på den? Fungerar den utan trådlös förbindelse?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 22:09
Ursprungligen av lensv:

Jag har haft en "kapsel" i åtanke, men den känns lite för simpel för att ha ett tjugotal användare som ska ansluta till den. Utrymmet räcker säkert till, men går det t.ex. att sätta quota ed. per användare på den? Fungerar den utan trådlös förbindelse?

Jag skulle inte köra backup trådlöst för 20 personer över WiFi. Det kommer inte att fungera. Går inte att sätta quota i TM på TC.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-15 10:09

Okej, går det alltså inte att använda Time Capsule som en trådburen enhet?

Då är vi tillbaks på serverspåret igen... Diskquota förutsätter jag att det går att sätta här, men jag har en annan fundering. Hur gör man när man vill byta backupmedia på servern. Måste man konfigurera om TM på varje enskild klient då eller fortsätter backup'en att köra med automatik mot den utpekade (tomma) nätverksenheten?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-19 09:27

Har vi någon som har jobbat med OSX Server och som har lite erfarenhet av sådant här?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-21 08:10
Ursprungligen av lensv:

Har vi någon som har jobbat med OSX Server och som har lite erfarenhet av sådant här?

Ingen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-21 08:29

Har du kollat i manualen?

Där står:

If you change the backup disk, users’ Time Machine preferences that were set to use the server for backup storage will automatically begin using the Backups folder in its new location.

Och vidare under rubriken If the server runs out of space for backing up users’ Macs:

If the server runs out of space for backing up users’ Macs, you can connect another disk to the server and make it the storage location in the Time Machine pane of the Server app. Users whose Time Machine preferences were set to use the server for backup storage will automatically begin using the server’s new backup disk.

After selecting a different backup disk, you should advise users that their first backup will take longer because it’s a full backup. Time Machine service doesn’t copy users’ backup data from the old backup disk to the new backup disk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-21 10:09

Tack för tipset! Det skulle dock var kul och höra ifall någon har erfarenhet av detta (har nämligen hört att TM ska fungera sisådär i nätverk)...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-21 10:20

Det har uppstått en del problem med Lion och TimeMachine till tredjeparts-NAS:ar vet jag. Men det beror tydligen på att AFP-protokollet har ändrats och att NAS:arna inte har hängt med i den utvecklingen. Annars har jag inte hört att det ska vara något särskilt speciellt med TimeMachine över nätverk, särskilt inte om det står en Lion Server på andra sidan. Men jag kör å andra sidan bara i hemmamiljö.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-21 12:29

En liten fundering... Jag har själv aldrig jobbat med OSX Server och dess Workgroup Manager. Hur ansluter man en klient till servern (är det användarkonton eller datorkonton som man jobbar med)?

Sedan undrar jag om man kan utnyttja serverns tjänster till klienter som är anslutna till ett Active Directory (som i dagsläget ej har utökat schema för Apples produkter)?

Ursprungligen av lensv:

En liten fundering... Jag har själv aldrig jobbat med OSX Server och dess Workgroup Manager. Hur ansluter man en klient till servern (är det användarkonton eller datorkonton som man jobbar med)?

Användarkonton är det väl normalt sett. Datorkonton kan användas om det inte ska/behöver finnas användarkonton på servern och man ändå vill hantera inloggningar och tillgång till tjänster. Det var ett tag sen jag grejade med datorkonton, men har man väl lagt in alla datorer (baserat på MAC-adressen) så hanterar man sedan dessa precis som vanliga användare.

Ursprungligen av lensv:

Sedan undrar jag om man kan utnyttja serverns tjänster till klienter som är anslutna till ett Active Directory (som i dagsläget ej har utökat schema för Apples produkter)?

Mac-servern kan läsa AD-grupper, men inte enskilda användarkonton. Så länga man vill tilldela tjänster per grupp så går det alltså bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-21 14:13

Allright! Så om man ansluter alla Macar till OSX servern med resp. MAC-adress, så ska man kunna använda de tjänster som finns där (Time Machine, Software Update etc.) samtidigt som man låter användarna logga in i AD för att dra nytta av de saker som finns där. Är det korrekt uppfattat?

Jag förstår att det nog hade varit fördelaktigt att ha ett OD alt. ett Mac-anpassat AD för detta, men om ovanstående scenario fungerar kan det nog lösa en hel del av våra problem.

Det är korrekt. Bifogar en skärmdump på dom tjänster man kan styra för datorkonton:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-21 16:03

Gott! Vet du ifall det även går att sätta quota på den disk som används för TM?

Kom att tänka på att detta kanske blir svårt dock, eftersom det antagligen inte kommer att finnas några lokala användarkonton på servern (samt om det stämmer att endast grupper kan hanteras från AD)...

1
Bevaka tråden