Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklaste sättet att mejla en fil?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 10:45

Jag önskar förenkla följande. Skicka en fil till en mejladress. Antingen skulle jag vilja dra filen till en ikon eller högerklicka på den för att lösa denna uppgift. Känns omständigt att gå in i mejlprogram då det enda jag vill är att skicka en fil.

Senast redigerat 2011-09-19 12:24
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-19 10:48

Ett mejlprogram gör precis det du vill. Om du släpper en fil på Mail.app-ikonen i dockan så läggs filen som en bifogad fil i ett nytt meddelande. Det enda du behöver då är att skriva in de första bokstäverna personens namn, eftersom att du förmodligen redan har honom/henne i adressboken. Lätt som en plätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 11:10

skulle gärna kapa även detta steg...

Ursprungligen av dancey:

skulle gärna kapa även detta steg...

Jag är också nyfiken på vilket steg det är som du vill kapa.

Du frågade ju efter att dra filen till en ikon, eller att högerklicka. Och du har fått förslag på båda varianterna. Så det kan inte vara det steget du menar.

Då måste det ju vara steget med adressen som du vill kapa. Hur hade du tänkt att det skulle lösa sig? Du måste ju på något sätt ange en mottagare av mejlet.

Kapa vilket steg? Att ange vem mailet ska till? Nånting får du nog göra själv. Eller vänta till det finns telepatisk styrning av datorer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-19 11:54

Det fungerar även att högerklicka på filen du vill skicka och välja 'Nytt brev med bilaga'.

Högerklicka på filen, välj "Tjänster..."

"Nytt brev med bilaga"

Vips!

fyll i adress och tryck på "sänd"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-19 12:00

Problemet är att trådskaparen inte ens vill ange adressen. Jag misstänker att han/hon är ute efter att släppa en fil på en person(-ikon) som då direkt mejlas iväg till mottagaren. Edge case - som det heter på engelska. Men en delad mapp i Dropbox skulle kunna fungera i sådana fall, men då måste ju även mottagaren ha Dropbox.

det finns väl några varianter av "svart hål"-skickare.

Man har en ikon som ser ut som ett svart hål på desktopen, slänger man ngt här i åker det till den andres desktop.
Men man kan bara ha en adress, det blir två datorer som är ihop kopplade.

Gemensamt dropbox-konto? Långsam uppladdning, men snabbt få ner grejerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 12:23

jo, ursäkta jag var lite otydlig. filerna ska alltid skickas till samma adress.

En applescript skulle kunna lösa det problemet, tror jag. När scripten är klar skall man väl kunna dra filen till applescript ikonen och filen skickas omedelbart till den förprogrammerade e-mail adressen.

Fast egentligen är det bättre att använda ftp adress, då kan man i princip skicka hur stora filer som helst. Via mail går det bra om filstorlekarna är upp till 10 Mb stora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 12:33

i detta fall är filerna runt 1MB och det är mejl som gäller.

Du vill skicka filer till en förutbestämd mailadress. Du vill inte öppna ett mailprogram men om du kan tänka om på denna punkt så funkar detta smidigt:

- Skapa ett Automator-flöde enligt bifogad skärmbild. Spara som program.
- Dra en fil på programmet. Tryck på Skicka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 13:14

Hittade Filemailer for Mac - The file sending solution for Mac OS X. Har inte hunnit testa det, verkar vara ungefär vad jag letar efter. Dock vill jag kunna välja vad som ska stå i subject fältet, vet inte om detta program klarar det.

  • Medlem
  • 2011-09-19 13:15

Prova med automator.

1.Öppna automator, vid "Välj en typ för dokumentet" Välj program

2. På vänster sida, välj "Filer och mappar" i bibliotekskolumnen till vänster och sedan åtgärden som heter "hämta angivna finderobjekt"
Dra den ut till höger i Automator.

3. Välj "Mail" i bibliotekskolumnen och sedan "Nytt Brev" Dra även den ut till höger.

4. Fyll i mottagare och avsändare.

5. Lägg slutligen till åtgärden "Skicka utgående mail"

6. Spara på skrivbordet som tex "Skicka mail med fil"

Sen ska det bara vara att dra en fil till ikonen så ska den skickas enligt premisserna som du angav!

Ursprungligen av Spata:

Attan.. Mutant var snabbare;)

Fast ditt flöde verkar skicka iväg mailet också, missade att det fanns. Dåså, moving on

1
Bevaka tråden