Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast drygt 2 GB RAM tillgängligt i Win 7

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-09-17 03:19

Kör Windows 7 (32-bitarsversion) genom Bootcamp på min MBP (2011). I datorn sitter 8 GB RAM, men när jag kikade i egenskaper i Windows, så stod det att endast omkring 2,2 GB RAM kunde användas. Windows ser dock att det sitter 8 GB i datorn, men 6 verkar inte kunna användas av Windows. Finns det en schyst lösning på detta? Hade det varit Windows i en PC, så googlade jag mig till att man gick in i BIOS och ändrade någon inställning. Någon tillgång till BIOS verkar inte finnas när man kör Windows på en mac. Någon som vet råd?

För att kunna använda mer minne måste du använda 64-bits versionen av Windows 7.

Mer utförlig förklaring finns här https://discussions.apple.com/thread/2812434?start=0&tstart=0

Som GoYoghurt nämner så ska du använda 64-bitars Windows 7.

Vad kostar en sån?

Ursprungligen av Goflorp:

Vad kostar en sån?

Ingenting om du redan har Windows 7.

Guide: Hur man installerar Windows 7 - Microsoft Windows

Fråga: Hur funkar nycklarna? Är de låsta till nåt specifikt?
Svar: Nycklarna är inte beroende av arkitektur (amd64 eller x86), servicepack eller språk!.
Nycklarna är enbart låst till din version som du köpt. Har du köpt 7 Home Premium fungerar
nyckeln ENBART till 7 Home Premium.

Windows 7 x32 skall hantera iaf en 4GB minus minnet på grafikkort.
Så runt 1GB till i Windows borde du ha egentligen.

EDIT:
Verkar som du inte är ensam. Och ett någorlunda svar finns också.
https://discussions.apple.com/thread/2812434?start=0&tstart=0

Ursprungligen av illerG:

Windows 7 x32 skall hantera iaf en 4GB minus minnet på grafikkort.
Så runt 1GB till i Windows borde du ha egentligen.

Inte på en Mac verkar det som, det lär ha med EFI-setup att göra.
Understanding Intel Mac RAM - Mac Guides

  • Medlem
  • 2011-09-17 14:52

Retfullt att det är så det förhåller sig. Tidigare skaffade jag Win 7 32-bit för att det skulle man i Bootcamp sa Apple. Jaja, får väl leva med detta då. Använder i prinicip bara Windows för ett program i alla fall och den går hur fort som helst med bara drygt 2 GB RAM.

Har 8GB RAM in min iMac early 2009 och på grund av Apple så kör jag Windows 7 x32.
Men jag får då ut 3,2GB i Windows och det fick jag även när jag hade 4GB RAM.

Så jag köper inte det där med UEFI

Ursprungligen av illerG:

Har 8GB RAM in min iMac early 2009 och på grund av Apple så kör jag Windows 7 x32.
Men jag får då ut 3,2GB i Windows och det fick jag även när jag hade 4GB RAM.
Så jag köper inte det där med UEFI

Det spelar nog mindre roll om du "köper" det med UEFI eller inte.

Ett nytt Windows 7 Professional 64-bit kostar 1 369kr via Dustin Home:
MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL SP1 64-BIT ENG DVD#OEM - Windows 7 Professional hjälper dig att få mer gjort.
Ett nytt Windows 7 Home Premium 64-bit kostar 995kr via Dustin Home:
MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG DVD#OEM - Snabbare, snyggare och stabilare - Windows 7!

Det är inte farligt mycket pengar för att bli nöjd och kunna adressera 8 GB internminne.

  • Medlem
  • 2011-09-18 17:00
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det spelar nog mindre roll om du "köper" det med UEFI eller inte.

Ett nytt Windows 7 Professional 64-bit kostar 1 369kr via Dustin Home:
MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL SP1 64-BIT ENG DVD#OEM - Windows 7 Professional hjälper dig att få mer gjort.
Ett nytt Windows 7 Home Premium 64-bit kostar 995kr via Dustin Home:
MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG DVD#OEM - Snabbare, snyggare och stabilare - Windows 7!

Det är inte farligt mycket pengar för att bli nöjd och kunna adressera 8 GB internminne.

Nu är det så att både jag och frun fick Windows 7 "gratis" via universitets msdn-utbyte, och licensen jag laddade ner vara 32-bitars, och fruns var 64. Innebär detta ändå, att jag skulle kunna ta hennes 64-bitarsskiva, och installera om Windows 7 på min dator, fast fortfarande använda mitt serienummer för min 32-bitarsversion?

Ursprungligen av illerG:

Har 8GB RAM in min iMac early 2009 och på grund av Apple så kör jag Windows 7 x32.
Men jag får då ut 3,2GB i Windows och det fick jag även när jag hade 4GB RAM.

Så jag köper inte det där med UEFI

Anledningen till att du fick ut "hela" 3,2GB i minne beror på att i din iMac sitter det ett grafikkort som inte lånar något RAM-minne (Utan har sina egna minnesmoduler), medans i de flesta bärbara så delar grafikkortet RAM-minnet med datorn.

Ursprungligen av GoYoghurt:

Anledningen till att du fick ut "hela" 3,2GB i minne beror på att i din iMac sitter det ett grafikkort som inte lånar något RAM-minne (Utan har sina egna minnesmoduler), medans i de flesta bärbara så delar grafikkortet RAM-minnet med datorn.

Har du hört talas om mobile grafikkort som inte lånar minne?
För vad jag vet så lånar hela AMD mobile serie RAM när det behövs.

Men ja visst har den till att börja med dedikerat minne.

Ursprungligen av illerG:

Har du hört talas om mobile grafikkort som inte lånar minne?
För vad jag vet så lånar hela AMD mobile serie RAM när det behövs.

Men ja visst har den till att börja med dedikerat minne.

Jag vet iaf att ATI Mobility 5750 (Som sitter i 2010 iMac) inte lånar RAM-Minne utan kör endast på sitt dedikerad minne.
Hur ändra kort fungerar vet jag dessvärre inte.

Ja båda kan köra 64-bit.
Nyckel som nyckel.

  • Medlem
  • 2011-09-18 18:38
Ursprungligen av illerG:

Ja båda kan köra 64-bit.
Nyckel som nyckel.

Du är med andra ord helt hundra på att licensnyckeln jag har inte på något sätt är bunden till versionen? Jag måste veta detta FÖRE jag i så fall gör mig omaket att installera om windows. Jag använder bara FrontPage, Explorer och ett FTP-program, så jag vill gärna övertygas om det är värt besväret att göra den här operationen. I synnerhet som jag har en SSD-disk, då det sägs att man skall undvika alltför mycket kopierande av filer och ominstallationer om man vill spara på prestanda och livslängd.

  • Medlem
  • 2011-09-18 22:02

Har nu installerat om Windows 7 två gånger. Efter första installationen såg jag att 64-bitarsversionen tog upp mycket mer plats (över 20 GB) än 32-bitars hade gjort. Varför ett operativsystem skall ta sådan plats är för mig en gåta. Hur som helst fick jag efter första försöket gå tillbaka och ta bort windowspartitionen i bootcamp, skapa en ny som var större och sen installerade jag om hela skiten en gång till. Allt fungerade utan krusiduller och har nu lärt mig att det är skit samma vilken version man installerar så länge man har en licensnyckel, vilket jag har.

Finns det något man kan avinstallera / avaktivera för att frigöra mer plats? Finns det grejor installerade från början som man förmodligen klarar sig utan?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har nu installerat om Windows 7 två gånger. Efter första installationen såg jag att 64-bitarsversionen tog upp mycket mer plats (över 20 GB) än 32-bitars hade gjort. Varför ett operativsystem skall ta sådan plats är för mig en gåta. Hur som helst fick jag efter första försöket gå tillbaka och ta bort windowspartitionen i bootcamp, skapa en ny som var större och sen installerade jag om hela skiten en gång till. Allt fungerade utan krusiduller och har nu lärt mig att det är skit samma vilken version man installerar så länge man har en licensnyckel, vilket jag har.

Finns det något man kan avinstallera / avaktivera för att frigöra mer plats? Finns det grejor installerade från början som man förmodligen klarar sig utan?

Jag vet inte hur kunnig eller hur mycket tid du har över, men använder du programmet Welcome to RT Se7en Lite - Slipstream Service Pack,Integrate Updates,Integrate Drivers,Integrate LP,Remove Components,Enable or Disable features,Unattended Setup,Apply Tweaks,Add Icons,Wallpapers,Themes,Bootable USB or DVD så kan du få ner en Windowsinstallation till 2-3 GB totalt. Detta kräver dock en ominstallation av Windows.

Det du annars göra är att avaktivera är viloläget som tar en hel del plats (Windows 7 – Delete Hibernation File (hiberfil.sys)) samt att du kan inaktivera det virtuella minnet (Såvida du har över 4GB minne i datorn).

  • Medlem
  • 2011-09-18 22:51
Ursprungligen av GoYoghurt:

Jag vet inte hur kunnig eller hur mycket tid du har över, men använder du programmet Welcome to RT Se7en Lite - Slipstream Service Pack,Integrate Updates,Integrate Drivers,Integrate LP,Remove Components,Enable or Disable features,Unattended Setup,Apply Tweaks,Add Icons,Wallpapers,Themes,Bootable USB or DVD så kan du få ner en Windowsinstallation till 2-3 GB totalt. Detta kräver dock en ominstallation av Windows.

Det du annars göra är att avaktivera är viloläget som tar en hel del plats (Windows 7 – Delete Hibernation File (hiberfil.sys)) samt att du kan inaktivera det virtuella minnet (Såvida du har över 4GB minne i datorn).

Nu är iofs allt redan klart, så någon ominstallation orkar jag inte göra en gång till. Vad framtiden bjuder i fler installationer vet jag inte. Har installerat det jag behöver nu, och har då 18 GB ledigt. Det blev då även mindre ledigt på Macpartitionen, men eftersom jag uteslutande använder extern HD (Raid1) som lagring, så känns det ok. Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden