Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP orkar inte med 50-100 Mbit/s bredband!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MBP och en liten Windows dator och ett ComHem abonnemang på 50-100 Mbit/s.
Har nu haft en dispyt med Comhem om att jag inte får mer än ca 32 Mbit/s på TPtest och ca 42 Mbit/s på Bredbandskollen.

Efter att ha fått nytt modem från ComHem så testar jag att mäta med Bredbandskollen på min stationära WIN dator och får 98 Mbit/s !!

ComHems kundservice menade att nätverkskorten i vissa bärbara Mackar inte orkar med att ta in all "hastighet". Det tyvker jag är mycket märkligt! Vad säger ni på forumet? Har ni samma eller annan erfarenhet?

Jag har en MBP 13" sommar 2009.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-18 17:59

Jag brukar testat speeden genom att ladda ner en ISO från SUNET - Swedish University Network's FTP archive (obs ftp... ).
Sunet har kraftiga linor, så begränsningen brukar vara på klientsidan.

Ursprungligen av mattiL:

Jag brukar testat speeden genom att ladda ner en ISO från SUNET - Swedish University Network's FTP archive (obs ftp... ).
Sunet har kraftiga linor, så begränsningen brukar vara på klientsidan.

Fast det är inte problemet i detta fallet. Jag får ju 98 på Windowsdatorn och endast 42 på min MBP. Verkar helt klart att det är en begränsning i Mac-laptoppen jämfört med en helt ordinarie stationär Windows dator.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-09-18 18:21

Hej har Du samma uppkoppling på båda dvs WIFI eller ethernet ?

Uppkopplingen var exakt samma. Switchade nätkabeln bara mellan datorerna.

Även trådlöst får jag bara ca 35-40 med MBP.

Trådlöst kan du inte förvänta dig mera - det är bra siffror. Att PC'n och MBP har så olika värden på samma lina är dock skumt. Det sitter ju gigabit-kort i alla Macar sedan 90-talet. När Comhem säger att korten inte fixar biffen så snackar dom i nattmössan...däremot kanske det är något annat i minsta MBP'n som sölar. Någon som vet? Min MBP 15" går då lika snabbt som iMacen och alla andra burkar - fullt ös på lina.

Ursprungligen av here4areason:

Uppkopplingen var exakt samma. Switchade nätkabeln bara mellan datorerna.

Även trådlöst får jag bara ca 35-40 med MBP.

Ursprungligen av Zimmerman:

Trådlöst kan du inte förvänta dig mera - det är bra siffror. Att PC'n och MBP har så olika värden på samma lina är dock skumt. Det sitter ju gigabit-kort i alla Macar sedan 90-talet. När Comhem säger att korten inte fixar biffen så snackar dom i nattmössan...däremot kanske det är något annat i minsta MBP'n som sölar. Någon som vet? Min MBP 15" går då lika snabbt som iMacen och alla andra burkar - fullt ös på lina.

ComHem var iallafall rätt tydliga på att det var begränsningar i Macen. Det visar sig ju även när man jämför datorerna sida vid sida, och byter bara TP kabeln emellan dom. Samma resultat ett flertal gånger.

Så om detta stämmer så kan inte MBP sommar 2009 ta emot fullt ös på bredband när det går över ca 40-50 Mbit/s.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-18 19:50

Nåt är skumt. Min gamla MacBook av första generation (2006) klarade 100 Mbps via tråd utan problem.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2011-09-18 20:12

kontrollera att Du har samma inställningar när Du jämför ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-18 20:19

Hur uppför sig windowsdatorn vid den hastigheten? Har själv suttit på sånt nät men det var för några år sen. Och windows blev betydligt segare när man laddade hem så snabbt.

Kan ju vara en begränsning på macen för att allt annat fortfarande ska flyta på som vanligt. Men det är bara en tanke.

Kolla upp duplexinställningarna under systeminställningar -> nätverk-> ethernet -> avancerat -> maskinvara.
Antagligen har du auto testa ändra lite, kan tänka mig att många billigare routrar kör på 100 full duplex, men testa ändra lite där och mät resultat.

Lycka till

Logga in på ditt modem som har adressen 192.168.0.1 (Användarnamn "admin" och lösenord "password")
Prova sedan med att stänga av en funktion som heter något med "IP Flood detection". (Sida 34 i manulen)
Modemet kommer troligtvis starta om sig själv och efter det borde du få ut en högre hastighet även på din Macbook.

Om inte detta skulle göra någon skillnad så kan du alltid prova att stänga av själva routerfunktionen i modemet (NAT).

Du hittar manualen till ditt modem här http://www.comhem.se/blob/view/-/19294/data/7513/-/Netgear_CG3100.pdf.pdf

IP Flood Detection är inte aktiv, enl. modemet.
Har provat olika duplex inställningar utan framgång.

Flera tips?

Jag får faktiskt också cirka 30 Mbit/s som max, men jag vet att jag har varit uppe i 100+ förr, på Bredbandskollen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-18 22:02

Inga program eller tjänster som ligger i bakgrunden (kolla med Aktivitetskontrollen)?

1
Bevaka tråden