Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny hårddisk till MBP?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-09-16 12:51

Hårddisken crashade på min mackbook pro och satte in en begagnad disk från en annan macbook pro. Den verkar lite seg samt har lite hackande ljud, som jag inte kommer ihåg att min tidigare hade. kanske borde byta till en helt ny.
Frågan är vad ska man ha? Vilken 2.5" sata disk som helst eller? funderar även lite på att sätta in en SSD disk istället. Hur vet man vilken som passar där? och vilken typ av SSD disk borde man välja för bästa prestanda.
Börjar bli riktigt trött på havererande hårdiskar så SSD kanske är vägen man borde gå!!?

tacksam för svar!!

När det gäller SSD så finns det mååånga inlägg som behandlar det du frågar, så mitt tips är att titta i de trådarna.

  • Medlem
  • 2011-09-16 14:03

SSD frågan vara bara ett tillägg.SATA disken är det jag undrar mest över. Jo har sett bra SSD trådar redan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-16 14:30

"hackande ljud", skulle man kunna beskriva det som ett evigt knattrande när den jobbar?

Alla 2,5" SATA diskar passar. Hur snabbt det går beror på vilken SATA din MBP stödjer. Fr.o.m 2011 års modeller är det SATA 3.0 som stöds, finns inte många mekaniska diskar som nyttjar 3.0, men en del SSD gör det.

SATA är som jag förstått det helt bakåtkompatibelt?

För mer inlägg om SSD se:
http://www.99.se/macbook-pro/289539-basta-tankbara-ssd-till-macbook-pro-i7-2011-a.html
http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/289409-ssd-disk-till-macbook-pro-mid-2009-a.html

  • Medlem
  • 2011-09-16 17:47

ja det låter som att hårdisken jobbar och letar efter nåt tex om jag bara surfar lite på nätet med safari. Den regnbågsfärgade runda ikonen kommer istället för pilen, som händer när man tex startar ett program. samtidigt står hela allt stilla och man får snällt vänta tills MBP:n tänkte klart och man kan fortsätta jobba. Väldigt störande beteende och absolut inte rätt.

tack för SATA infon

  • Medlem
  • 2011-09-16 17:56

Jag kan rekommendera Samsungs 470 serie om du är intresserad av SSD. Mycket tillförlitliga och strömsnåla "diskar", utan kompatibilitetsproblem med MacOS eller Bootcamp. Skall du köra hårddisk rekommenderar jag Seagate eller Hitatchi och någon av deras 7200 varvs diskar.

  • Medlem
  • 2011-09-18 13:47

efter att kört en reparation i skivverktyg så får jag meddelandet att den inte gick att reparera men jag borde göra backup och formatera. Hjäper det verkligen med att formatera om disken har nåt fel. testar en gång till med det men sen är det ny disk om det inte går.

  • Medlem
  • 2011-09-18 17:01
Ursprungligen av bloke:

efter att kört en reparation i skivverktyg så får jag meddelandet att den inte gick att reparera men jag borde göra backup och formatera. Hjäper det verkligen med att formatera om disken har nåt fel. testar en gång till med det men sen är det ny disk om det inte går.

Troligtvis är det bara filsystemet som blivit korrupt beyond repair så att säga. Backa allt du vill spara, formatera om disken och installera om.

  • Medlem
  • 2011-09-18 17:49

Det verkar som att formateringen fungerade denna gång. Nu verkar den vara stabil igen. tycker dock att det tog en jäkla tid att starta upp MBP:n.

Jag bootade upp från backup:en jag har på extern disk och formaterade om den intärna "trasiga"
disken. Körde över allt från backup disken med carbon copy cloner.

allt tillbaka till normalt läge....än så länge;

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-04 13:19

Jag har en MBP från mid '09 som jag börjar ana att disken kan vara på bommen, jag vet inte vad ni säger?

Jag har kört skivverktyg och kontrollerat behörigheter samt kontrollerat ytan och den rapporterar i stort sett alltid om något. Den verkar reparera men när jag sedan kör verktyget igen så hittar den samma saker igen. Det största praktiska problemet jag har är det absolut senaste, att när jag ansluter iPhone eller iPad till datorn för att senare köra en synk (den körs inte per automatik) så tar det oftast inte många sekunder innan datorn helt fryser. Det kommer någon form av färgad linje över skärmen, kan vara både vertikal eller horisontell, och jag måste döda datorn helt på knappen.

Jag tycker också att start av program tar lite längre tid numera, kan vara basic-mjukvaror som iTunes eller Mozilla. Kanske ska nämna att jag kör Lion, installerad direkt från MAS rakt ovanpå en vid tillfället fullt uppdaterad Snow Leopard.

Vad tror ni? Kan man göra närmare kontroller för att utröna om det verkligen är disken? Om inte, vad kan det då vara?

1
Bevaka tråden