Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har DU vänt ryggen till sociala nätverk?

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett inlägg i tråden Projektet Google+ ... Flipp eller flopp? fick mig att fundera lite.

Goflorp skrev i sitt inlägg att han var glad att han gick ur Facebook och fick tillbaka sitt eget liv. Jag reagerar alltid med samma nyfikna förvåning jag hör om folk som gjort samma ställningstagande. I min värld är sociala nätverk ett fantastiskt verktyg! Lätt att behålla kontakten med gamla bekanta och lätt att ordna sociala tillställningar (fester, middagar eller filmkvällar).

Jag kan givetvis förstå att man inte vill lägga ut hela sitt liv på nätet. Men varför "gå ur" Facebook? Varför inte bara reducera innehållet på sin användare till en kontaktbild och sen använda Facebook som en mejl-lösning med plusmeny?

Ursprungligen av iTiger:

Den tråden ligger under "Internet & bredband", och där tycker jag att även den här tråden kan ligga. I "Allt om Mac" passar den inte!

/Mod

Problemet med Facebooks intåg är, som jag ser det, att kommunikationen har blivit mindre personlig. Det finns många exempel där folk pratar i termer av "Såg du vad jag gjorde igår?" och närmast förväntar sig att man ska vara ständigt uppdaterad på vad som skrivs på Facebook. Detta istället för att faktiskt prata med sina vänner och bekanta och berätta vad man har gjort, när man får frågan. Jag tycker att det är illa då jag anser att vi förlorar en del av vad som gör oss mänskliga.

Vidare så är det ju lite så att det känns inte helt OK att ett företag får ta del av våra liv i omfattning som t.ex. Facebook gör. Allt som laddas upp och allt som skrivs är något som Facebook använder (eller kan använda) i sin kommunikation. Det handlar då främst om att ta fram riktad reklam som baseras på ditt användningsmönster. Jag känner mig inte helt trygg i en sådan utveckling. Min kommunikation med mina vänner och bekanta är min privata kommunikation, och så ska den enligt mig förbli.

Nu har jag, i egenskap av politiker, en Facebook för viss begränsad kommunikation med andra politiskt aktiva. Därför är jag lite motsägelsefull. Men jag har av princip bestämt mig för att aldrig lägga ut några privata delar på Facebook. Vänner och bekanta som vill prata med mig kan skicka ett mail, ringa eller träffa mig utanför datorn. Alternativt så fungerar både Skype och MSN utmärkt.

Jag har gett mina synpunkter på det hela i den här tråden.

http://www.99.se/99lounge/276257-vagrar-facebook.html

Jag ändrar ståndpunkt under det att tråden fortskrider.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har gett mina synpunkter på det hela i den här tråden.

http://www.99.se/99lounge/276257-vagrar-facebook.html

Jag ändrar ståndpunkt under det att tråden fortskrider.

Jag har inte behörighet att läsa den där tråden... har jag aldrig stött på tidigare.

Ursprungligen av iTiger:

Jag har inte behörighet att läsa den där tråden... har jag aldrig stött på tidigare.

Tråden ligger i en forumdel som kallas Loungen. Endast Veteraner och Supporters har tillgång till Loungen.

/Mod

Några av mina inlägg

Jag har avlutat mitt konto.

Några kommer jag sakna.

Jag har tröttnat på alla futtiga "idag äter jag korv". Folk som ÄR sina barn (mammors presbilder är ju alltid på en bebis). Att ingen kan ngt, att ingen vill lära sig ngt och alla fullständigt meningslösa varningar. Folk som vill sälja saker (Har flera vänner som sitter i Pyramidarbeteträsket) - jag är inte en kompis Jag är ett "sales opportunity".
En del är rasister och går med i fullständigt idiotiska grupper...

Nä, jag behöver inte 672 fullständigt meningslösa "vänner", jag behöver fem riktiga vänner.

Jag har inget emot att kommunicera, jag har inget emot att vara med.
- men på FB frodas mer Vecko-Revyn än Scientific American...

Jag skall också erkänna att tråden här påverkat mig, det fick mig att börja tänka på vad fb innebär. Jag har lätt bli lite manisk på saker och FB har berövat mig tid för tentaplugg och tid som jag kunde spenderat bättre.

Baron skrev:
Det tar två veckor innan ett avhopp slår igenom.
Undras hur det går. Ngn som är med kanske kan rapportera ?

Själv får jag säga att jag fått ny energi till annat.

Samt att jag fått klippt navelsträngen...
Jag slutade på en arbetsplats för ett bra tag sedan och är på väg ngn helt annan stans i livet just nu. Men det hängde kvar 50 personer från gamla jobbet. Det låter hemskt, men det var rätt gött släppa det....

Jag ringer mer och pratar mer i telefon med de få "IRL-Vänner" jag har istället.

Träffade min bror idag och fick en hel del skvaller på det gamla vanliga sättet.
Vi drack också riktigt kaffe istf "virtuella drinkar"

Jag har också lagt ut ett blogginlägg på min blogg

Jeremiah@ElevatorNobody: Våga Vägra facebook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-04 21:57
Ursprungligen av Goflorp:

Några av mina inlägg

Jag har tröttnat på alla futtiga "idag äter jag korv". Folk som ÄR sina barn (mammors presbilder är ju alltid på en bebis). Att ingen kan ngt, att ingen vill lära sig ngt och alla fullständigt meningslösa varningar. Folk som vill sälja saker (Har flera vänner som sitter i Pyramidarbeteträsket) - jag är inte en kompis Jag är ett "sales opportunity".
En del är rasister och går med i fullständigt idiotiska grupper...

Jag har inget emot att kommunicera, jag har inget emot att vara med.
- men på FB frodas mer Vecko-Revyn än Scientific American...

Jag skall också erkänna att tråden här påverkat mig, det fick mig att börja tänka på vad fb innebär. Jag har lätt bli lite manisk på saker och FB har berövat mig tid för tentaplugg och tid som jag kunde spenderat bättre.

Baron skrev:
Det tar två veckor innan ett avhopp slår igenom.
Undras hur det går. Ngn som är med kanske kan rapportera ?

Jag har också lagt ut ett blogginlägg på min blogg

Jeremiah@ElevatorNobody: Våga Vägra facebook

Jag undrar hur tänker du då kring Twitter? Jag upplever det också det som ett ställe där "Jag har gjort det idag", "Jag lunchade där idag med nån bild från Instagram(som ägs av Facebook) osv.

Jag själv stör mig på sidan att det krävs allt mer att man måste vara medlem på Facebook för vissa saker.

Ursprungligen av liganen:

Jag undrar hur tänker du då kring Twitter? Jag upplever det också det som ett ställe där "Jag har gjort det idag", "Jag lunchade där idag med nån bild från Instagram(som ägs av Facebook) osv.

Jag själv stör mig på sidan att det krävs allt mer att man måste vara medlem på Facebook för vissa saker.

Twitter är rent skit egentligen, men man hamnar sällan i längre diskussioner, bråk eller liknande.
Det är ett tidsfördriv. jag kanske inte är där på en vecka - det tar fem minuter komma in i vad som är på G.
Det fladdrar förbi länkar, tips etc och man väljer på ett helt annat sätt vad som skall komma igenom i ens flöde.
på FB är det ju halva släkten och hela vänkretsen som skall följas, oavsett om de är introverta döskallar eller inte.
Tw är mer direkt, säger man nonsens och idiotier, så avföljer man snabbt.

Höj kvaliten på din Twitterfeed då; följ ett par bolags officiella konton, följ lite vetenskapliga ställen (@marsCuriosity), följ intressanta personer (följer självett
par professorer, några astronomer, en fysiker, några journalister,
en transexuell, ett par gay-aktivister, några komiker,
en DJ-tjej, ett par reklamare i GBG, en sexolog i Sthlm,
en operasångerska, en rektor i skåne, ett par Macbloggar...)

UTÖVER lite folk jag känner.

LITE kul ä det att ordfajtas med Anna-Charlotta Gunnarsson, skratta ihop med Unni Drogge som behöver lite iPadhjälp, lyssna DIREKT på Gardell&Mark, att ha en musikdiskussion med Niklas Strömstedt och hans trevliga fru, munhuggas med Batra.
jag tjattrar med såväl Stephen Fry som Alan Davies och Brian Cox.....

Ursprungligen av Goflorp:

Twitter är rent skit egentligen

Har raka motsatt uppfattning!

Har varit statistiker för ett ishockeylag och det bästa sättet jag kunde nå alla som inte var med på bortamatcherna var att skriva Tweets på min iPhone för att nästan i realtid få fram all information om utvisningar, mål, poäng, skador och allt annan som är intressant för de som är intresserade.

Allting handlar inte bara om privatpersoner med för mycket att säga.

Ursprungligen av Goflorp:

Twitter är rent skit egentligen, men man hamnar sällan i längre diskussioner, bråk eller liknande.
Det är ett tidsfördriv. jag kanske inte är där på en vecka - det tar fem minuter komma in i vad som är på G.
Det fladdrar förbi länkar, tips etc och man väljer på ett helt annat sätt vad som skall komma igenom i ens flöde.
på FB är det ju halva släkten och hela vänkretsen som skall följas, oavsett om de är introverta döskallar eller inte.
Tw är mer direkt, säger man nonsens och idiotier, så avföljer man snabbt.

Höj kvaliten på din Twitterfeed då; följ ett par bolags officiella konton, följ lite vetenskapliga ställen (@marsCuriosity), följ intressanta personer (följer självett
par professorer, några astronomer, en fysiker, några journalister,
en transexuell, ett par gay-aktivister, några komiker,
en DJ-tjej, ett par reklamare i GBG, en sexolog i Sthlm,
en operasångerska, en rektor i skåne, ett par Macbloggar...)

UTÖVER lite folk jag känner.

LITE kul ä det att ordfajtas med Anna-Charlotta Gunnarsson, skratta ihop med Unni Drogge som behöver lite iPadhjälp, lyssna DIREKT på Gardell&Mark, att ha en musikdiskussion med Niklas Strömstedt och hans trevliga fru, munhuggas med Batra.
jag tjattrar med såväl Stephen Fry som Alan Davies och Brian Cox.....

Hallå! Du glömde mig!

Eftersom jag aldrig hoppade på så har jag inte vänt ryggen. jag är helt likgiltig och fattar lika lite av anti-Facebook som jag fattar Facebooks enorma genomslag. Jag är inte heller med i scouterna, men känner inget behov av att vara anti-scouterna - Fuck Scouterna…typ :-D. Stora delar av befolkningen dräglar framför TV'n och tittar på dokusåpor och fotboll - något jag inte förstår - men jag driver ingen anti-dokusåps- eller anti-forbolls-rörelse.

När det gäller Facebook så gissar jag att peaken är över och att om 5-10 år så är det en av många företeelser på nätet - inte alls dominerande längre - en stor majoritet av IT-användare på jorden kommer inte att ha något med FB att göra. Dom som satsar storpengen på Facebook-aktier när dom strax släpps gör ett misstag. Det är ingen bra placering. FB är en trend - t.ex. YouTube är ingen trend. YT är stora idag och dom är stora om 10 år. Men FB? Nope.
Statistiken som säger att snart en fjärdedel av jordens befolkning - eller vad det nu är för absurda siffror - är på FB ska man ju också ta med en nypa salt. Det finns ett enormt antal KONTON på FB, men om alla verkligen är där är ju en annan femma :-D. Hur många är aktiva? Missförstå mig inte - FB är idag stoooort - men siffrorna som florerar tror jag inte en sekund på. Jag har en kompis som har sju konton på FB - han är aldrig där - öppnade dom av speciella skäl - glömde dom - öppnade nytt - etc - etc…

Att jag själv aldrig hoppat på beror på att jag inte vill vara social - jag är antisocial - det är en genetisk läggning. Jag vill dessutom inte ha kontakt med människor jag inte känner och dom få jag vill ha kontakt med träffar jag, videochattar och mailväxlar med. Jag ser ingen anledning att göra detta på ett sätt så att andra kan se det (=FB). Sådant gör mig generad. Där har vi det nog; jag är inte på FB därför att jag blir generad. Så enkelt är det nog.

Men jag har ingen generell värdering/åsikt av FB. Det har jag inte heller om den lokala schackföreningen här i kvarteret.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-19 00:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vill dessutom inte ha kontakt med människor jag inte känner och dom få jag vill ha kontakt med träffar jag, videochattar och mailväxlar med. Jag ser ingen anledning att göra detta på ett sätt så att andra kan se det (=FB). Sådant gör mig generad.

Känner igen mig i detta till 100%

Jag är inte alls säker på att ens mina nära vänner skulle trivas ihop. Varför skall de visa sina nunor tillsammans på min profil på FB? Hela upplägget ger mig handsvett.

Det är fenomen som FB som får mig att tvivla på om den här planeten jorden med dess inbyggare verkligen är mitt hem i universum.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-09-18 17:25

Facebook är väl inte mer än man gör det till. Man behöver inte hänga där jämt. Man väljer de som man vill vara kompis med. Man kan blockera otrevliga människor. Du bestämmer själv hur mycket och hur ofta du vill lägga ut saker. Jag gillar Facebook för att det har gett mig kontakt med vänner som bor hundra mil bort och andra barndomsvänner som det är lite kul att följa vad de gör nuförtiden, men framförallt har jag kontakt med mina barn som flyttat långt hemifrån. Naturligtvis har jag kontakt med dem också på andra sätt (telefon och iChat) men FB tycker jag är ett bra komplement

Håller med Gunek.

Man väljer ju själv i hur stor utsträckning man vill vara delaktig på FB, så jag har svårt att köpa argumenten om att det ska stjäla tid eller hindra "riktiga" (IRL) relationer.

Men det är otroligt intressant att ta del av argument mot FB-användande Mer sånt, tack!

Jag tycker det är ett fattigt sätt att umgås.

Jag har inga vänner som sitter i asteroidbältet.

Jag tror det finns en mening med att "kompisar från förr" liksom ÄR det.
Jag har svårt för att folk liksom är lite "salongs-korkade" och "hobbyrasister".

Därför har jag ett fåtal vänner.

Men de jag har skulle förmodligen gå ut i kriget ihop med mig, och jag skulle
hänga med dem.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror det finns en mening med att "kompisar från förr" liksom ÄR det.
Jag har svårt för att folk liksom är lite "salongs-korkade" och "hobbyrasister".

Salongskorkad är nog det bästa ordet jag har lärt mig på länge. Väldigt fint överförd betydelse från salongsberusad. Det känns som ett ord som jag har saknat i många år för att kunna beskriva vissa människor man stöter på. Tack för den!

Håller med. Jag har också saknat det ordet länge och är tacksam över att jag nu har det till förfogande. Ett mycket bra ord. Körde med egna kryptokorkad (efter kryptofascist etc) förr, men det var ingen som fattade :-D. Salongsrasist är också bra, men där förstås smygrasist bättre tror jag.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Salongskorkad är nog det bästa ordet jag har lärt mig på länge. Väldigt fint överförd betydelse från salongsberusad. Det känns som ett ord som jag har saknat i många år för att kunna beskriva vissa människor man stöter på. Tack för den!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-18 22:37

Vad snackar alla om ?

Vad är facebook för nått ?

Livet är alldeles för kort och måste levas live tycker jag, dessutom har jag en känslig rygg.

Tack för ordet.

En egen page som musikskapare - Ja tack. En personlig Facebook-profil - Njaaaeeee. När det gäller min privata sida så tror jag Twitter är mer lagom, Facebook är så MYCKET.

Jag hör iofs till den mer kontrollerade användartypen som delat in vänner i grupper och begränsat min profil väldigt mycket för dom som jag inte tycker känner mig bra nog. Grundproblemet är nog att folk inte har något eget filter, man lägger ut saker utan tanke eller mål, bara för att göra det. Där det blir fel...

Skulle alla tänka till lite, vara mer rädda med vad man lägger ut och kanske själv-censurera sig lite, så skulle Facebook och sociala medier i största allmänhet vara mer uthärdliga. Folk gnäller att Facebook är så öppet, sen sitter dom med en profil som är vidöppen för vem som helst, med bilder på helgens tequila-race och undrar varför dom inte får jobb...

Problemet är väl att det sägs så lite vettigt.

Det är ju bara kärringar som skriver små söta poem (ni vet sånt där om att det var fotspår i sanden och plötsligt vart det bara ett par, var var du du då Jesus - då, då bar jag dig! (spyr på sånt),
halvrasistiska påståenden (man FÅR INTE sjunga nationalsången på skolavslutningen!),
att barnen är sjuka med snoriga näsor, (jag har inga egna ungar, skiter väl i andras),
"i morse åt jag korv", "jag sket hårt i morse", "Min bil startade, puh!"...

Alla halvkvädna; "Jaha, så kan det gå...." som enligt författaren till dem skall resultera i att en massa personer skall kasta sig över vederbörande och fråga vad det gäller....

Alla dessa totala nonsensmeddelanden som bäst vore ohörda utanför den egna hjärnan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-19 13:08

Det är märkligt att en del av de på forumet som verkar sky FB mest är bland de flitigaste med att basunera ut sina åsikter och förehavanden i smått och stort på detta forum. Är inte det samma sak?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-19 13:11
Ursprungligen av rhesus:

Det är märkligt att en del av de på forumet som verkar sky FB mest är bland de flitigaste med att basunera ut sina åsikter och förehavanden i smått och stort på detta forum. Är inte det samma sak?

Den stora skillnaden är samlandet av "vänner" som visas upp.

Varesig bloggande eller twitter känns lika avlägset för mig som just FB och liknande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-19 13:23

Saknar filter på facebook.
Skulle vilja få bort alla människor som ständigt skriver att de lagar middag / vaknat / går och lägger sig / pillat naveln utan att blockera personerna.
Google+ har löst det där mycket bättre.

Ursprungligen av Json_81:

Saknar filter på facebook.
Skulle vilja få bort alla människor som ständigt skriver att de lagar middag / vaknat / går och lägger sig / pillat naveln utan att blockera personerna.
Google+ har löst det där mycket bättre.

Går ju faktiskt att gömma vederbörande i sin Newsfeed men fortfarande ha kvar dom som "vän", men då får man också göra det för var och en av personerna separat. Lite meckigt med andra ord...

Tur jag inte har vänner som skriver så ointressanta saker som nämns ovan...! Jag lade ner FB ett tag men insåg att det var ganska bra - men jag har få "vänner" där, runt 50, och dessa är faktiskt ganska goda vänner. Jag är känd för att ta bort sådana som enbart skriver tramsiga inlägg för att få uppmärksamhet. Några halvrasister känner jag lyckligtvis inte.

Ursprungligen av Capeman:

Tur jag inte har vänner som skriver så ointressanta saker som nämns ovan...! Jag lade ner FB ett tag men insåg att det var ganska bra - men jag har få "vänner" där, runt 50, och dessa är faktiskt ganska goda vänner. Jag är känd för att ta bort sådana som enbart skriver tramsiga inlägg för att få uppmärksamhet. Några halvrasister känner jag lyckligtvis inte.

Jag känner igen mig väldigt mycket i ditt inlägg. De senaste två åren så har jag levt väldigt isolerat (självvalt) och tappat kontakten med så gott som alla som jag känner, men jag har sedan ungefär en månad tillbaka börjat använda facebook för att få kontakt med några gamla vänner igen och det känns fantastiskt härligt. Vi bor väldigt långt ifrån varandra så FB är därför ett väldigt smidigt sätt att kommunicera, speciellt för mig som hatar telefoner.

En annan sak som gör att jag tror att FB nått sin peak och kommer att dala ner till en stadig mängd kontinuerliga användare - denna mängd är en bråkdel av dagens siffror som florerar - är att det är ganska komplicerat att använda FB. Det är många inställningar och parametrar - jag kan på rak arm räkna upp många släktingar som inte har en chans att använda FB även om dom skulle vilja :-D. Även jag som har en extremt hög datorvana/mjukvarukunskap/surferfarenhet blev totalt förvirrad första gången jag klev in i FB och efter detta besök på någon timme så blev jag föga klarare på över hur det funkar. För mig är det bara en salig röra alltihopa :-D.
Det var flera år sedan och kanske har dom rensat upp och gjort det mera användarvänligt sedan dess. I don't know. Men t.o.m. om Apple drev FB så skulle man inte komma ifrån en viss komplexitet p.g.a. själva strukturen och funktionen av sajten/databasen. Många fixar inte biffen helt enkelt. Detta - och svalnandet av hype - gör att jag satsar allt på att FB sjunker ner en hel del närmaste 5 åren. Jag borde givetvis sälja mina analyser dyrt till Wall Street, men jag är altruist och bjussar på genialiteten t.ex. här på detta forum. Min kristallkula är den vassaste och mest skinande på planeten. Det vet nog alla vid det här laget. Jag är så nära fulländning man kan komma - mitt enorma informationsintag och min kollosala informationshantering innanför skallbenet är oöverskådlig för alla utomstående. Någon går i trappen...ska slänga skräp tror jag....undrar om det regnar imorgon....musmattan sliten...ser...hör...går på muggen...

Ursprungligen av Zimmerman:

En annan sak som gör att jag tror att FB nått sin peak...

Men grejen är att Facebook inte bara används för vänner och socialt snack.

Många klubbar använder Facebook. Jag lade ner mitt engagemang i Rimbo Hockey (körde stenhårt med Twitter och egen website förra året) och det enda som finns nu (förutom klubbens egen sida) är deras Facebook sida och den lever tack vare sitt interaktiva sätt. Samma sak med speedwayklubbar, men eftersom jag själv inte har ett konto så är jag inte inne och läser/kommunicerar.

Samma sak gäller företag. Farsan jobbar för ett av Sveriges mest framgångsrika industriföretag och de hade en presentation där någon visade hur man som företag kan effektivt använda Facebook för att kommunicera, både internt och externt.

Själv tvivlar jag på att jag någonsin tar klivet (hade en myspace sida men bara för att jag ville få kontakt med en artist), men jag kan se effektiv användning om de sköts på rätt sätt.

Jag tror inte tråden handlar om föreningars och företags användande av FB - där är ju FB ett utmärkt verktyg.

Ursprungligen av LCR:

Men grejen är att Facebook inte bara används för vänner och socialt snack.

Många klubbar använder Facebook. Jag lade ner mitt engagemang i Rimbo Hockey (körde stenhårt med Twitter och egen website förra året) och det enda som finns nu (förutom klubbens egen sida) är deras Facebook sida och den lever tack vare sitt interaktiva sätt. Samma sak med speedwayklubbar, men eftersom jag själv inte har ett konto så är jag inte inne och läser/kommunicerar.

Samma sak gäller företag. Farsan jobbar för ett av Sveriges mest framgångsrika industriföretag och de hade en presentation där någon visade hur man som företag kan effektivt använda Facebook för att kommunicera, både internt och externt.

Själv tvivlar jag på att jag någonsin tar klivet (hade en myspace sida men bara för att jag ville få kontakt med en artist), men jag kan se effektiv användning om de sköts på rätt sätt.

Bevaka tråden