Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 7 i Parallels, hur ta bort nyckeln?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-16 22:04

jag har parallels 7 installerat, när jag försöker installera windows 7 (legitim .iso-fil med korrekt nyckel) så visar windows en dialogruta där den säger att den känner en fel nyckel och att jag ska ta bort den. Se bild. Jaha, jag kan tänka mig att rensa bort alla nycklar den känner till (jag kan ju ha skrivit in fel) och börja om från början. MEN HUR? Någon som vet?

XP fungerar utmärkt att installera.

Det är bara att ringa Microsoft så kommer dom att lösa det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-16 22:54

Mmmm. Fler förslag?

Ursprungligen av pzj:

Mmmm. Fler förslag?

Varför tar du inte hjälp av Microsofts support?

Ursprungligen av pzj:

Mmmm. Fler förslag?

Ja, varför ringer du inte till Microsofts support? Om du har en unik licensnyckel så har du ingenting att förlora på det. Microsoft kan väldigt snabbt lösa ditt problem med att installationsprogrammet säger att du har en ogiltig produktnyckel. För du sitter väl inte här och ljuger när du uppmanas att ta kontakt med Microsoft?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-17 23:14
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ja, varför ringer du inte till Microsofts support? Om du har en unik licensnyckel så har du ingenting att förlora på det. Microsoft kan väldigt snabbt lösa ditt problem med att installationsprogrammet säger att du har en ogiltig produktnyckel. För du sitter väl inte här och ljuger när du uppmanas att ta kontakt med Microsoft?

Om han nu ljugit så kunde han väll likväl dragit fram en fake Enterprise licens som garanterat fungerar i alla lägen

Ursprungligen av Csoft:

Om han nu ljugit så kunde han väll likväl dragit fram en fake Enterprise licens som garanterat fungerar i alla lägen

Kunskapsnivåerna är alltid olika, även bland de som kopierar mjukvara.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-16 22:56

Vilken Windows version har du nyckel till? Du måste ha en Windows version som har virtualisering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-16 23:00

windows 7, eller vad menar du?

Om man läser i dialogrutan du fick, så verkar det som om du har valt ett alternativ för "oövervakad installation", och då verkar det som om den förväntar sig att nyckeln ska finnas i en fil någonstans.

Om du kanske väljer en "vanlig" installation i stället, där du själv får skriva in nyckeln under installationen, så går det kanske bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-17 00:28

aha, ja det stämmer, den säger att den är oövervakad. jag måste bara hitta var jag tar makten över den, var jag väljer vanlig. Jag har inget minne av att ha valt. Jag kollar vidare, tack för hinten.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-16 23:32

Har för mig att det bara går att installera Home Premium, Professional och Ultimate på en virtuell maskin.

EDIT, fel av mig. Det verkar gå att köra Windows 7 Virtualiserat på de flesta versionerna inkl. OEM.

Citat:

Use with Virtualization Technologies. Instead of using the software directly on the licensed computer, you may install and use the software within only one virtual (or otherwise emulated) hardware system on the licensed computer. When used in a virtualized environment, content protected by digital rights management technology, BitLocker or any full volume disk drive encryption technology may not be as secure as protected content not in a virtualized environment. You should comply with all domestic and international laws that apply to such protected content.

Den ISO-fil du har är editerad eftersom systemet försöker göra en unattended installation.
Inget fel i det men det är bara företag, entusiaster och OEM-leverantörer som gör sådana skivor.

Är det en kopia på en skiva från HP/Dell/Lenovo/Acer etc så glöm installationen helt och hållet.
Är det en köpt iso från microsoftstores.se så dubbelkolla för det skall vara en vanlig installation.

Ursprungligen av illerG:

Den ISO-fil du har är editerad eftersom systemet försöker göra en unattended installation.
Inget fel i det men det är bara företag, entusiaster och OEM-leverantörer som gör sådana skivor.

Är det en kopia på en skiva från HP/Dell/Lenovo/Acer etc så glöm installationen helt och hållet.
Är det en köpt iso från microsoftstores.se så dubbelkolla för det skall vara en vanlig installation.

Nja, det är inte säkert. Parallels har en funktion för att göra en unattended installation, något de kallar typ Windows Express Installation. Du fyller i namn, organisation och ditt serienummer så sköts installationen automagiskt.

Om minnet inte sviker görs det en "installationsdiskettsimage" som används utav Windows under installationen. Om man tar väck floppydriven ur den virtuella maskinens konfiguration så bör TS få mata in uppgifterna manuellt.

Annars tar det ju inte så lång tid att ta bort den virtuella maskinen man precis gjort och göra om den (eftersom den inte är installerad ännu).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-26 21:18

Sist jag ringde ms-support var det bortkastad tid. Det var i och för sig på win3.11 tiden, men ändå. Jag trodde inte jag skulle behöva förklara det på det här forumet. Och nej, jag ljuger inte. Jag har laddat ned ison från organisationen jag arbetar för intern-programsajt och den är alldeles ren. Det var iklickat en ruta med expressinstallation, precis som någon noterade ovan. Det var bara att klicka bort checken för "behöver nyckel" så fungerade det.

Ursprungligen av pzj:
Ursprungligen av pzj:

Sist jag ringde ms-support var det bortkastad tid. Det var i och för sig på win3.11 tiden, men ändå. Jag trodde inte jag skulle behöva förklara det på det här forumet. Och nej, jag ljuger inte. Jag har laddat ned ison från organisationen jag arbetar för intern-programsajt och den är alldeles ren. Det var iklickat en ruta med expressinstallation, precis som någon noterade ovan. Det var bara att klicka bort checken för "behöver nyckel" så fungerade det.

Det kan ju vara så att supporten har utvecklats och förbättrats på ~20 år.

Express-installation har ingenting med Microsoft att göra, utan Parallels.

Trevligt att det ordnade sig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-26 21:38

Du ser, då hade det ju varit lönlöst att ringa MS.

1
Bevaka tråden