Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installations-USB för Lion

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Hur skapar man en Installations-USB för Lion. Jag har redan laddat ner Lion och kan alltså inte göra det igen. Kommer man åt installations filerna på återställnings skivan? Och i så fall hur.

/Bosse

Ursprungligen av hellqvist:

...Hur skapar man en installations-USB för Lion?...

Det är redan beskrivet flera gånger i olika Lion-trådar. Här någonstans t.ex:
skapa lion usb site:99.se

Annars är här ett exempel på en instruktion:
Make OS X Lion Bootable USB Flash Drive [How To Tutorial] | Redmond Pie

Och den instruktionen hittade jag via den här sökningen:
how to create usb lion

Senast redigerat 2011-09-16 10:38
  • Medlem
  • 2011-09-16 10:32
Ursprungligen av hellqvist:

Hej, Hur skapar man en Installations-USB för Lion. Jag har redan laddat ner Lion och kan alltså inte göra det igen. Kommer man åt installations filerna på återställnings skivan? Och i så fall hur.

/Bosse

Det går alldeles utmärkt att ladda ner Lion från Appstore, hur många gånger du vill. Det du gör är att du håller ner alt-tangenten när du klickar på purchased och då finns knappen "install" höger om Lion igen. Bara att ladda ner och följa instruktionerna igen. Lycka till!

Eller använder du Apples officiella mjukvara för att skapa en bootbar USB med Lion:

Lion Recovery Disk Assistant

  • Medlem
  • 2011-09-16 13:07
Ursprungligen av Capeman:

Eller använder du Apples officiella mjukvara för att skapa en bootbar USB med Lion:

Lion Recovery Disk Assistant

Men då funkar det väl bara för den datorn? Drar man ner Lion och lägger på en bootbar USB-sticka, så kan man ju installera Lion i vilken dator som helst.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Men då funkar det väl bara för den datorn? Drar man ner Lion och lägger på en bootbar USB-sticka, så kan man ju installera Lion i vilken dator som helst.

Gör det? Det står det inget om i länken... Varför skulle det inte fungera på andra datorer? Hade jag haft en oanvänd USB-sticka så skulle jag testat.

  • Medlem
  • 2011-09-16 14:00
Ursprungligen av Capeman:

Gör det? Det står det inget om i länken... Varför skulle det inte fungera på andra datorer? Hade jag haft en oanvänd USB-sticka så skulle jag testat.

Ja alltså, om Apple följer sina tidigare principer med de gråa system-DVD:erna, så borde ju rimligtvis recoverypartitionen endast innehålla systemfiler för just den datorn den är installerad på tänker jag.

Drar man däremot ner Lion från Appstore och lägger på USB, så funkar stickan för vilken dator som helst.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Ja alltså, om Apple följer sina tidigare principer med de gråa system-DVD:erna, så borde ju rimligtvis recoverypartitionen endast innehålla systemfiler för just den datorn den är installerad på tänker jag.

Drar man däremot ner Lion från Appstore och lägger på USB, så funkar stickan för vilken dator som helst.

Kan inte någon testa? Jag vill veta...!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-17 08:47

Enligt vad jag läst på nätet ska det fungera på alla macar som klarar systemkraven.

Och det går alldeles utmärkt att ladda ner installationsfilerna igen efter installation, håll nere option och klicka på installed/buy lion/ vad det nu står i Appstore.

  • Medlem
  • 2011-09-17 15:33
Ursprungligen av Json_81:

Enligt vad jag läst på nätet ska det fungera på alla macar som klarar systemkraven.

Och det går alldeles utmärkt att ladda ner installationsfilerna igen efter installation, håll nere option och klicka på installed/buy lion/ vad det nu står i Appstore.

Har man betalt för licensen står det installed med dimmade bokstäver. Håller man nere alt när man klickar på purchased, så kan man klicka install. Appstore känner nämligen av att det finns Lion on board så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-17 15:58

Men vänta nu här. Lion Recovery Disk Assistant, det man skapar med den innehåller inte installationsfilerna för att installera om Mac OS X. Är det så att man med hjälp av ett inlogg med Apple ID kan ladda ned Mac OS X 10.7?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-17 16:14

OK, försökte skapa ett USB-minnen men det vill inte starta från det, kanske på grund av att jag har FileVault 2 aktiverat.
Hur som helst, eftersom programmet bara kräver 1GB utrymme så kommer inte installationsfilerna med utan laddas antagligen ned?

PS. Roligt om jag missuppfattat era inlägg en bit upp och håller på och pratar om saker som inte ni pratar om och testar saker ingen frågat om.

  • Medlem
  • 2011-09-17 17:16
Ursprungligen av acke:

OK, försökte skapa ett USB-minnen men det vill inte starta från det, kanske på grund av att jag har FileVault 2 aktiverat.
Hur som helst, eftersom programmet bara kräver 1GB utrymme så kommer inte installationsfilerna med utan laddas antagligen ned?

PS. Roligt om jag missuppfattat era inlägg en bit upp och håller på och pratar om saker som inte ni pratar om och testar saker ingen frågat om.

Och du formaterade USB-minnet med GUID partitionstabell?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 16:01
Ursprungligen av Korsriddaren:

Och du formaterade USB-minnet med GUID partitionstabell?

Japp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-19 13:44
Ursprungligen av acke:

OK, försökte skapa ett USB-minnen men det vill inte starta från det, kanske på grund av att jag har FileVault 2 aktiverat.
Hur som helst, eftersom programmet bara kräver 1GB utrymme så kommer inte installationsfilerna med utan laddas antagligen ned?

PS. Roligt om jag missuppfattat era inlägg en bit upp och håller på och pratar om saker som inte ni pratar om och testar saker ingen frågat om.

Jag försökte använda recovery disk assistant i helgen, det gick fint att boota upp och starta installationen, men den kunde inte göra färdigt den av någon anledning.
Slutade med att jag fixade lösningen med installesd.dmg till usb-minnet istället, det fungerade mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-25 03:22

Jag tänkte få lite nytt liv i min MBP och tänkte installera om allt, sitter med Lion och Jag har gjort ett USB med Lion efter länken ovan,, men hur gör jag för att få en clean installation?? Jag kan inte välja anpassa installationen,,, anpassa syns men den är släckt och inte klickbar,, vad behöver jag göra för att blåsa rent allt??

Detta var enklare förr, eller så börjar jag bli gammal! HJÄLP..

  • Medlem
  • 2011-09-25 15:11
Ursprungligen av Fredric:

Jag tänkte få lite nytt liv i min MBP och tänkte installera om allt, sitter med Lion och Jag har gjort ett USB med Lion efter länken ovan,, men hur gör jag för att få en clean installation?? Jag kan inte välja anpassa installationen,,, anpassa syns men den är släckt och inte klickbar,, vad behöver jag göra för att blåsa rent allt??

Detta var enklare förr, eller så börjar jag bli gammal! HJÄLP..

Det första du gör när installationsskärmen kommit fram, är att välja skivverktyg och radera hårddisken. Därefter kör du en installation av MacOS. Detta förutsätter att du tagit back-up på det du behöver etc.

En dum fråga kanske...

Men om jag laddar hem och installerar Lion nu. Kan jag ändå skapa en USB-sticka med Lion för en "clean install" framöver?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-10 19:39
Ursprungligen av iTiger:

En dum fråga kanske...

Men om jag laddar hem och installerar Lion nu. Kan jag ändå skapa en USB-sticka med Lion för en "clean install" framöver?

När du installerat Lion tar Mac OS X bort installationsprogrammet så du måste kompiera ut det från Programmappen innan du installerar.
Med väldigt lite trix kan du göra ett USB-minne som du kan använda för installation.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-10 21:38

Om du köpt en dator med Lion på fungerar recovery disk enbart med den dator, men om du köpt Lion separat och använder
recovery disk fungerar det sedan på vilken dator som helst.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-11 09:39

Finns att hämta på apple support. Och fungerar klockrent.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-03-15 20:32

Jag har precis kommit hem med en ny ssd som jag tänkt peta in i min mbp mid 09 13".
Jag har köpt lion från appstore, och har en skiva med snow leopard som kom med när jag köpte datorn.
Har precis gjort en time machine säkerhetskopiering.
Vad gör jag innan jag tar ur den gamla hddn och sätter in ssd?
Jag vill ha en total installation av OS, så att den känns ny och fräch därmed inte ta allt från time machine.
Behöver jag bara köra lion recovery disk assistant på en usb/extern hdd?
Och boota från den när jag startar så installeras ett nytt frächt lion?
När det nya lion är ingång kan jag välja ut program från time machine som jag vill installera igen? eller måste jag ta dmg filerna (de som jag har kvar) och installera om?

Vet att det blev tusen frågor nu, men det vore lite surt om det skiter sig.
Har jag missat något som jag borde tänka på?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2012-03-16 06:25

Om du har följt diverse guider för att göra en bootbar usb-device så kan du installera Lion direkt. Tänk dock på att du, inne i installationsprogrammet först måste formatera den nya hårddisken under skivverktyg innan du kan installera Lion. Den ska formateras som HFS+ journalförd. Det är ganska vanligt att folk missar detta när de skruvar in nya diskar på egen hand tyvärr.
När det gäller Time Machine så kan du välja vilka mappar du vill synka. Tex Program, Inställningar, Dokument osv. Men du kan inte välja exakt vilka filer som ska kopieras, utan endast mappar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-16 10:27

Efter OSinstallationen, kör Flyttassistenten, den visar rätt bra vad du kan köra över.

1
Bevaka tråden