Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra skärm till iBook. Hur gör man?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kopplat in en extra skärm till min 12" iBook. Det fungerar ok men jag har några mindre problem. Det ena detaljen är att jag inte kan använda "förstorat skrivbord". Misstänker att man behöver ett extra grafikkort om man ska använda den funktionen. Stämmer detta? I annat fall, hur gör man?

Den andra skärmens bildkvalitet är inte speciellt bra. Färgerna är lite tråkiga och vissa svarta fält återges dåligt. Det finns en knapp (OSD) på skärmen men där kan man endast ställa in mängden grönt, rött och blått och detta är för övrigt rätt komplicerat att fixa på detta sätt. Har försökt kalibrera skärmen med SuperCal men den kräver att jag gör den externa skärmen till "main display" om jag ska använda programmet. Kan man gör den externa till huvudskärm? Hur ställer jag in färger och annat på den externa skärmen?

Till sist. I teorin borde jag kunna använda betydligt högre upplösning på den externa skärmen (17") än vad jag har på min 12" i dagsläget. Nu kan jag inte ställa in högre upplösning än 1024 * 768. Kan jag använda högre upplösning till den externa, t.ex. genom att gör den till "huvudskärm"?

Tack på förhand.

För att kunna ha olika bild på skärmarna behöver du pilla lite i Open Firmware.

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Du kan bara spegla den interna skärmen på en iBook, dvs endast köra precis samma upplösning som på den interna. Den interna kan maximalt köra 1024 x 768 och därmed är det max på den externa också.

DOCK: Eftersom grafikkretsarna i iBook numera är så pass bra att de kan driva två separata skärmar så har Apple strypt den funktionen för att styra användare mot att köpa den dyrare PowerBooken istället. Men det finns folk som listat ut hur man "hackar" sin iBook så att man kan köra dubbla skärmar med valfri upplösning på den externa skärmen.

Allt detta har diskuterats massor av gånger här på 99mac. Om du hade sökt på "ibook" och "skärm" så hade du hittat trådar som denna eller denna eller denna eller denna eller denna.

Ok. Tack så mycket. Den där patchen verkar vara det jag söker. Fungerar alltså på en iBook 700? Enligt länken kan det uppstå problem med en "Rage iBook". Vad är det?

Hmm. Har rätt rudimentära kunskaper i det där med "Open Firmware". Exakt hur gör man det som beskrivs på http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html ? Måste man inte ladda ner patchen (hittade ingen på sidan)?

  • Medlem
  • 2003-06-19 20:03

Läs sidan. Det står där.

Jag, och många med mig, fick skriva in patchen två gånger för att få det att fungera. Vet inte om vi skrev fel, men ge inte upp.

Hur vet jag när det fungerar? Får jag fler alternativ att välja på under systeminställningar/bildskärmar?

…ja

iBook och extern skärm har varit på tapeten många gånger, lite sökning på 99mac ger trådar som denna eller denna eller denna eller denna eller denna.

1
Bevaka tråden