Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att mounta en SSD

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en SSD och en vanlig HDD i min dator. SSD sitter på vanliga platsen och HDDn i en optibay.
Just nu kör jag OSX från HDDn, vill egentligen boota upp SSDn men det fungerar inte. Kan just nu inte göra ett dugg med SSDn, den verkar ha sagt tack och god natt. Men tror inte den är så skadad som OSX vill få det att verka. Så om det bara gick att mounta den så skulle jag nog kunna rädda om inte all så åtminstone mycket data och säkert just det viktiga också.

Tacksam för hjälp

Just det, tror det kan vara endast partitionen som är något fel på. För Recovery HD som Lion skapar går att boota upp nämligen.

  • Medlem
  • 2011-09-16 10:35

Då har du troligtvi inte partitionerat den som GUID, vilket krävs för att vara bootbar i OSX Lion. Problemet är att skall du partitionera om hårddisken så försvinner innehållet också, och du får installera om operativsystemet. Men gör det i alla fall är mitt råd.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Då har du troligtvi inte partitionerat den som GUID, vilket krävs för att vara bootbar i OSX Lion. Problemet är att skall du partitionera om hårddisken så försvinner innehållet också, och du får installera om operativsystemet. Men gör det i alla fall är mitt råd.

Alltså, jag har kört på SSDn tidigare sen hände något och nu startar inte den längre. Har installerat OSX på HDDn som sagt, och inne i den OSX installationen så kan jag inte där ifrån montera SSD OSX-installations-partitionen så jag kan plocka ut bilder och övriga filer. Det är där jag är fast just nu.

  • Medlem
  • 2011-09-16 13:09
Ursprungligen av Granden:

Alltså, jag har kört på SSDn tidigare sen hände något och nu startar inte den längre. Har installerat OSX på HDDn som sagt, och inne i den OSX installationen så kan jag inte där ifrån montera SSD OSX-installations-partitionen så jag kan plocka ut bilder och övriga filer. Det är där jag är fast just nu.

Vad säger skivverktyg om disken, om du startar på DVD:n som följde med datorn?

Får alltid samma fel oavsett vart ifrån jag kör skivverktyget.

Kopierar in en körning med Verify Disk från First Aid.

Verifying volume “Main”
Checking file systemJournal need to be replayed but volume is read-only
Checking Journaled HFS Plus volume.
Checking extents overflow file.
Checking catalog file.
Incorrect block count for file parallels.log
(It should be 1116 instead of 1112)
Incorrect block count for file data.data
(It should be 13 instead of 32)
Invalid sibling link
The volume Main was found corrupt and needs to be repaired.
Error: This disk needs to be repaired. Click Repair Disk.

Kopierar in en körning med Repair Disk i First Aid.

Verify and Repair volume “Main”
Checking file systemChecking Journaled HFS Plus volume.
Checking extents overflow file.
Checking catalog file.
Incorrect block count for file parallels.log
(It should be 1116 instead of 1112)
Incorrect block count for file data.data
(It should be 13 instead of 32)
Invalid sibling link
Rebuilding catalog B-tree.
The volume Main could not be repaired.
Volume repair complete.Updating boot support partitions for the volume as required.Error: Disk Utility can’t repair this disk. Back up as many of your files as possible, reformat the disk, and restore your backed-up files.

Det är ju det jag vill göra precis som den säger att jag ska ta backup. Men kan ju inte ta backup när den inte går att montera. DOH!

  • Medlem
  • 2011-09-16 14:02

Då måste hela SSD:n formateras om och partitioneras. Inte mycket att göra med andra ord. Misslyckas detta är disken toast och får bytas ut.

HELVETE rent ut sagt faktiskt. Hatar just nu mig själv något så oerhört. Verkligen!

  • Medlem
  • 2011-09-16 14:37
Ursprungligen av Granden:

HELVETE rent ut sagt faktiskt. Hatar just nu mig själv något så oerhört. Verkligen!

Gör inte det. Det är bara teknik och går oftast alltid att lösa på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-16 15:47

korsriddaren det är ju så
mattiL ser inte ut att behöva. Var förbi en kompis som gjort liknande tabbe förrut som då tydligen hade köpt Data Rescue eller vad det hete. Den verkar kunna plocka ut alla filer från min trasiga partition så ser ut att få precis allt tillbaka. Underbart!

Men ksa testa force-mounte sen bara för att. Kul att veta om det hade fungerat.

  • Medlem
  • 2011-09-16 17:37
Ursprungligen av Granden:

korsriddaren det är ju så
mattiL ser inte ut att behöva. Var förbi en kompis som gjort liknande tabbe förrut som då tydligen hade köpt Data Rescue eller vad det hete. Den verkar kunna plocka ut alla filer från min trasiga partition så ser ut att få precis allt tillbaka. Underbart!

Men ksa testa force-mounte sen bara för att. Kul att veta om det hade fungerat.

Ja där ser du, det löser sig alltid.

1
Bevaka tråden