Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att utöka trådlöst airportnätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-15 13:51

Jag försöker hjälpa en kollega med sitt trådlösa nätverk som behöver utökas för att täcka hela huset.

Finns det någon gräns för hur många Airport Express en Airport Basestation gen5 kan utökas med? En kollega till mig har nämligen problem med sin APB med tre tillkopplade APE. Trådlösa nätet åker upp och ner och vi hittar inte vad problemet är. Med bara två APE tycks det fungera med tanken är att köra med fyra APE.

Kan boven i dramat vara att APE som bara klarar 10 samtidiga anslutningar? Med alla mobiltelefoner, datorer, trödlösa skrivare, APE så blir det lätt över 10 trådlösa prylar? Trots att det sitter en APB som huvudrouter som ska klara 50 samtidiga anslutningar?

Finns det någon annan begränsning som gör att nätverket misslyckas att utökas med APE?
APB gen5 tycks inte klara WDS så den tekniken kan jag tyvärr inte testa. Går bara med "utöka nätverk"

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-09-16 10:57

Att lösa dålig trådlös täckning med att koppla in fler noder trådlöst är inte det bästa sättet.

Vill man få ett bra nät är enda möjligheten att dra kabel till acesspunkterna och därifrån distribuera trådlöst nät.

Har själv fått göra det i mitt eget hus, inkommande ledning är på ovanvåningen men kunde inte få varken 5 GHz på nedanvåningen eller streama musiken via min express, varken via 5 eller 2.4 GHz. Fick hastigheter kring 1-5 Mbit/s.

Med kabel ner till expressen som i sin tur skapar ett 5 GHz när så täcker jag numera nedanvåningen. Dock fick jag montera expressen högre upp, vid golvhöjd under en möbel fick jag inte ut signalen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-16 12:26

Sitter också och strular med samma problematik och då har jag bara en extreme, en express och en ATV2. Funderar lite på om det kan ha och göra med att det är väldigt olika firmwareversioner på de airportsen. Har i alla fall lyckats lösa det hyfsat genom att stänga ner 5GHz-nätet helt. Men jag är inte säker på att det löst alla mina problem.

Kort fråga:
Som jag uppfattar det så stängs WiFi:n av på Expressen när du väljer att ta anslutningen via kabel, stämmer det? Har också ett struligt AirPort-nätverk, där jag får extremt låga överföringshastigheter till Expressen som i sin tur kommunicerar med Extremen i raketfart. Lurigt...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-18 20:43

Jag har labbat lite med min extreme gen 2 och en nyare express och jag får också ruggigt dålig hastighet mellan APB och APE trots att de har bra mottagning mellan varandra.
Tror ni det kommer gå bättre för min kollega om han utökar nätverket trådlöst med en extreme istället? Expressen till stereon får han ansluta till nätverket utan att utöka nätet. Han blir nog inte så glad då han precis köpt två nya express men vad göra då skiten bara krånglar?

1
Bevaka tråden