Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man koppla en ADC-skärm till en iBook (2005)?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-13 19:51

Hejsan, jag har fått en gammal Apple Studio Display av en vän som jag vill koppla in i min iBook G4 skärmen har bara ADC och datorn är en iBook från 2005 och har nån liten kontakt, finns det nån kabel/konverterare för detta ändamål för rimlig peng eller tycker ni jag ska sälja skärmen och nöja mig med laptopens skärm eller sätta upp VNC?

Jag har förtydligat trådens rubrik.

Och sen vill jag passa på att be dig sätta punkt ibland. Ett inlägg är lite svårt att läsa när det består av en enda lång mening.

/Mod

Du får ha en adapter från MiniVGA -> VGA och en VGA -> ADC adapter. Det kan vara lurigt att få tag i den senare adaptern för en vettig peng.

Jag tror inte att det går, ADC är såvitt jag vet baserat på (digital) DVI, och iBook har bara analog utgång för bild. Det är i så fall om man skaffar en adapter mellan VGA och DVI, men då är det med största sannolikhet billigare att köpa en helt ny skärm med VGA-ingång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-15 20:26
Ursprungligen av irrelogical:

Jag tror inte att det går, ADC är såvitt jag vet baserat på (digital) DVI, och iBook har bara analog utgång för bild. Det är i så fall om man skaffar en adapter mellan VGA och DVI, men då är det med största sannolikhet billigare att köpa en helt ny skärm med VGA-ingång.

Ja, eller kanske en begagnad G4 eller G5 Med ADC. (ev. en DVI till ADC-adapter).
Sådana adaptrar brukar vara svåra att få fatt i. För att inte tala om att de brukar kosta skjortan.
Kanske kan du hålla kol på ställen som tradera. Där brukar det kunna dyka upp en del udda tillbehör.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag tror inte att det går, ADC är såvitt jag vet baserat på (digital) DVI, och iBook har bara analog utgång för bild. Det är i så fall om man skaffar en adapter mellan VGA och DVI, men då är det med största sannolikhet billigare att köpa en helt ny skärm med VGA-ingång.

Det stämmer, i princip. Enda undantaget är Apples 17" Studio Display CRT, som är en förvånansvärt vacker dinosaurie som körde ADC men med analog signal. Finns mig veterligt inga adaptrar annat än att köra en mini-VGA till VGA, sedan VGA till DVI-I och sist en DVI-I till ADC-adapter (gah!) - och då kommer det alltså bara att funka med den skärmen, om ens det. Alla andra ADC-skärmar tar ju bara in digital signal, så då funkar det verkligen inte alls.

1
Bevaka tråden