Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backupprogram som kan synka externa diskar?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Skulle behöva lite hjälp. Jag har en extern hårddisk (fw) på 1,5Tb. Jag har tänkt att fylla den med filmer från videokameran, för redigering etc. Har bl.a. importerat in en hel del gamla DV-band. (tar ju en del plats)

Risken som finns är väl om denna hårddisk skulle krascha. Finns ju ingen möjlighet att spara så mycket på datorn i nuläget.

Jag har därför skaffat ytterliggare en extern hårddisk (billiggare variant, USB) som är tänkt att fungera som backup.

Jag söker därför ett program (för Mac) som kan se till att synca diskarna, och endast föra över de ändrade filerna. (för att spara tid)

Hittade ett program som heter SuperDuper, som verkar vara bra.. men tyvärr verkar den bara kunna göra backup från datorns hårddisk till USB/FW.

Någon som känner till ett program med samma funktionalitet, men mellan två externa diskar.

Tacksam för hjälp!

Jag gillar Chronosynch

Kan den synca två externa diskar?

Ursprungligen av lindstrom75:

Kan den synca två externa diskar?

Jadå, jag syncar kors och tvärs mellan olika datorer, interna och externa diskar och minnen.

Perfekt! Tack så mycket för tipset!

Annars finns ju rsync med från början.....

Intego Personal Backup.

Chronosync. Kan synka mellan det mesta, inklusive nätverksenheter som inte många andra kan. Rekommenderas. Sedan kan den göra bootbara backuper också.

Ursprungligen av lindstrom75:

H........
Hittade ett program som heter SuperDuper, som verkar vara bra.. men tyvärr verkar den bara kunna göra backup från datorns hårddisk till USB/FW.
...

Instämmer helt i lovorden för ChronoSync: mycket flexibelt och med snyggt och begripligt gränssnitt.

Men jag förstår inte varför inte SuperDuper skulle klara att ha en extern disk som källa. Det har jag använt framför allt för totalkloner kors och tvärs, även med monterade skivavbilder. Möjligen kan det vara så att man måste betala för att få full funktionalitet; jag har något minne att man kunde köra gratis men med inskränkningar.

Nu har jag kört en backup mha chronosync... tog sin lilla tid, FW -> USB2.

Verkade lovande; trevligt med funktioner som att synca borttagna filer, samt möjlighet att arkivera borttagna som en extra backup på måldisken.

Men idag så testade jag helt enkelt att uppdatera min Aperture vault som ligger på min externa disk, ca 13 Gb i dagsläget.

Stoppade därefter in min backupdisk och körde en synkronisering, den märkte direkt av vilken fil som hade ändrats. Perfekt!

Det gick dock väldigt långsamt i början under ett par minunter, ca 200kb/s... blev lite orolig där. Men nu går det snabbare.

Blir nog att köpa en licens idag

tittat på extern backup?

Om du får översvämning/inbrott/brand etc så blir du av med allt.

Själv kör jag backblaze.com för 4 USD i månan som backar upp mina saker.

Det finns fler tjänster för det här, Backblaze är bara en av dem.

De har räddat mig från att kasta mig från balkongen åtminstone en gång

Ursprungligen av Goflorp:

tittat på extern backup?

Om du får översvämning/inbrott/brand etc så blir du av med allt.

Själv kör jag backblaze.com för 4 USD i månan som backar upp mina saker.

Det finns fler tjänster för det här, Backblaze är bara en av dem.

De har räddat mig från att kasta mig från balkongen åtminstone en gång

Tack för tipset! Testar backblaze nu

Jag har självklart tänkt att ha min externa backupdisk på annan adress, för att skydda sig mot inbrott, brand etc.

Sedan går det ju hyfsat snabbt att köra en backup lite då och då...

Som Goflorp skriver, titta på extern backup, kostar ett par hundralappar/år bara.

Själv kör jag Diino. Svenskt, ok hastighet, obegränsat backuputrymme (obegränsat antal datorer), 100GB övrig lagring, app finns.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-17 19:06

Jag kör CCC en gång om dagen för docukment. bilder och filmer på en extern hårddisk + timemachine på allt på en annan hårddisk för säker hets skull.

  • Medlem
  • 2014-03-18 18:41

Jag använder "Sync Folders" som verkar vara "Finder" och knappt ens ett program. Det fungerar fint för två externa hårddiskar.

Jag kan nog inte trycka nog på just Off-site (Diino, Crashplan, Backblaze osv).

Att bygga upp egna lokala kopieringar - och sedan går det åt pipan ÄNDÅ om det blir översvämning, brand, inbrott etc etc känns ju inte något vidare.

Att då ha ett komplement för 30:- i månan som löser den biten känns bra.

Hur man i övrigt lägger upp det hela finns det väldigt många lösningar på.

Extern disk och ngt backupprogram
Time-Machine på en USB-disk (notera att Time-machine inte är kopiering/arkivering).
En NAS med rejäl programvara för backup
Snapshot (Carbon Copy Cloner - disk-imagar kopieras rutinmässigt till NAS)
Snapshot til en eller flera diskar som roteras...
Extern disk och dra-och-släpp när man kommer ihåg det...
Skriva till "plastmedia" (CD/DVD/BD etc)
Ha flera diskar som roteras och låses in på annan plats
Deltaga i "backupring" där man backar varandras filer (Crashplan)
Om lite data; maila dig själv och markera hela "macintosh HD" som bilaga
Eller

Gå med i ngn församling, bli lite kompis med Gud, be mkt och hoppas det går bra....

Jag säger, välj nåt av det. Notera att det sista tipset är ett skämt.
Metoden med att maila sig själv kallas "GU-metoden" (Gbg Univ) efter en gubbe
som faktiskt gjorde så i början av nittitalet (Hej, varför är mailservern fullknökad nu igen?)...

Jag har använt TimeMachine och CCC under lång tid, men i samband med att jag uppgraderade mina maskiner såg jag över alternativen. Jag hade helst använt t.ex. Crashplan, men efter att ha kört en del tester insåg jag att mitt bredband är alldeles för smalt. Den bästa backupen är ju den som blir gjord, vilket jag insåg inte skulle bli fallet, pga. av alldeles för långa väntetider.

Så, det fick bli Chronosync och TimeMachine.

Men, egentligen vore off-site bäst, om det bara gick

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-27 11:16

Hej!

Perfekt! Det var just dehär jag behövde. Har det dykt upp några andra alternativ eller är det Chronosync som gäller nu också?

AASync och SyncTwoFolders fungerar också.. http://www.aasync.com resp. http://throb.pagesperso-orange.fr/site/index....

Tänk på att de kanske inte är helt 100% med Yosemite (än).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-27 12:44

Hej! Tack!

Jag fastnade för detta: http://www.davidwaring.net/projects/backup.ht... och har just kört en backup
Funka fint också!

1
Bevaka tråden