Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag se vad det är som hindrar vila?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den senaste veckan har det hänt ca 1 gång av 4 att datorn vägrar gå i vila. Det är en MBP 13" Mid 2010 med OS X 10.7.1. Det som händer är att jag fäller ner locket, den vita lampan på framkanten tänds men börjar inte pulsera på flera minuter. Fäller jag upp locket är skärmen svart och datorn reagerar inte på något. Enda som hjälper är ett långt tryck på power-knappen. Oerhört irriterande och nu skulle jag vilja ta reda på vad som händer. Finns det någon logg där man kan läsa sig till detta?

  • Medlem
  • 2011-09-14 17:14

Normalt sett är det anslutet USB-jox som ställer till det. Modem, hubbar etc, du har inget sådant anslutet?

Ingenting anslutet alls.

Systemmeddelanden.app

Ursprungligen av ill_chrill:

Systemmeddelanden.app

Mitt OS är på engelska. Vad kan den då heta? Hittar bara system information och system preferences.

Noterade en sak. När detta händer kör Spotlight igång indexeringen efteråt. Kan det vara en ledtråd?

Programmet ligger i Program/Verktygsprogram (borde bli utti-luttis på engelska ("Utilities"):) )

ikonen ser ut så här

På engelska heter det console.app

Aha. Där har jag kollat. Vad ska jag leta efter? Ser inget konstigt när det har ballat ur. När jag sätter datorn i vila, och väcker den igen ser jag klart och tydligt i loggarna, men när det inte funkat slutar bara loggen vid den aktuella tidpunkten.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-14 22:20

Console.app

  • Medlem
  • 2011-09-14 23:07

Kör du Time Machine?

Du säger i första inlägget att den går i vila med det tar flera minuter?
Börja med en säker start, kan du sätta datork i vila på normalt sätt då? Starta sedan om datorn och testa vila igen.

Ursprungligen av hummel:

Du säger i första inlägget att den går i vila med det tar flera minuter?
Börja med en säker start, kan du sätta datork i vila på normalt sätt då? Starta sedan om datorn och testa vila igen.

Nej, vad jag menar är att om den inte går i vila på flera minuter utgår jag från att något har hänt och då stänger jag av datorn med ett långt tryck på power-knappen. Tycker att det under inga omständigheter får ta mer än högst 1 minut för datorn att gå i vila (baserat på mina erfarenheter hittills). Oftast händer detta på jobbet. Där har jag en Cinema Display ansluten. Jag brukar köra Ethernet på jobbet och ha Airport avstängt.
Det händer så klart att Time Machine körs när jag drar ur kablarna och ska gå hem men detta har under 2 år aldrig ställt till med problem. Jag misstänkte ett tag att RapidWeaver var boven för efter att jag installerade det har problemet dykt upp, men nu har jag varit noga med att stänga ner RW innan jag fäller ner locket och det har inte hjälpt.

Sen undrar jag över det här med indexeringen. Varför drar den igång efter att detta har hänt?

Gör så här:
- aktiverar gästkontot
- logga ut från ditt eget konto
- logga in som gäst
- starta de program du brukar använda
- kan den somna nu?

Om sömnproblem finns även för gästkontot så är det något större knas du drabbats av. Om gästkontot däremot inte har några problem så finns problemet i ditt eget konto.

Problemet är som sagt inte konsekvent. De senaste 5 gångerna har det fungerat klockrent. Har därför lite svårt att felsöka så här. Hoppades på att det fanns en liten logg som sa "Grabben, du kan fetglömma vila därför att:....".

Ursprungligen av pmarriott:

Problemet är som sagt inte konsekvent. De senaste 5 gångerna har det fungerat klockrent. Har därför lite svårt att felsöka så här. Hoppades på att det fanns en liten logg som sa "Grabben, du kan fetglömma vila därför att:....".

Det är inte så att du har kryssat i "vakna vid nätverksåtgärd" i inställningar. Om du då är uppkopplad skall ju inte maskinen gå i vila om du är uppkopplad mot ethernet som du skrev. Kolla i inställningar Skärmsläckare och Strömsparare hur det är markerat - och att dom inte krockar med varandra. Fast allt detta kanske är för enkelt - problemet kanske är större än så ?;)

Ursprungligen av adress@mac:

Det är inte så att du har kryssat i "vakna vid nätverksåtgärd" i inställningar. Om du då är uppkopplad skall ju inte maskinen gå i vila om du är uppkopplad mot ethernet som du skrev. Kolla i inställningar Skärmsläckare och Strömsparare hur det är markerat - och att dom inte krockar med varandra. Fast allt detta kanske är för enkelt - problemet kanske är större än så ?;)

Eftersom jag rycker nätverkskabeln när jag ska gå hem så borde inte något sådant påverka.

Det finns ett tips om att göra reset på SMC och/eller PRAM på Apples supportsidor

https://discussions.apple.com/thread/3190738?...

Är systemet uppdaterat från 10.6? Jag antar att du uppdaterat alla "synliga program" dvs programmappen, systeminställningar och menyn överst i Finder. Jag skulle sen även kolla av alla biblioteksmappar som innehåller program som rullar i bakgrunden. Uppdatera allt som går och ta bort sånt som ej används längre eller som inte funkar än med 10.7.

Launchdemons
LaunchAgents
Startup items
Contextual menus
Internet plugins
Quicktime plugins

etc

Rensa ut gammalt skräp som ev rullar i bakgrunden alltså.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Är systemet uppdaterat från 10.6? Jag antar att du uppdaterat alla "synliga program" dvs programmappen, systeminställningar och menyn överst i Finder. Jag skulle sen även kolla av alla biblioteksmappar som innehåller program som rullar i bakgrunden. Uppdatera allt som går och ta bort sånt som ej används längre eller som inte funkar än med 10.7.

Launchdemons
LaunchAgents
Startup items
Contextual menus
Internet plugins
Quicktime plugins

etc

Rensa ut gammalt skräp som ev rullar i bakgrunden alltså.

Du kan använda metaquark » AppFresh till detta.

Ursprungligen av ill_chrill:

Du kan använda metaquark » AppFresh till detta.

Bra tips. Jag kör med Macupdates motsvarighet Macupdate Desktop.

Ursprungligen av ill_chrill:

Du kan använda metaquark » AppFresh till detta.

Tack, ska kolla detta.

Jag har nu efter att ha hållit koll i några månader kommit fram att till att datorn går alltid i vila, ibland tar det bara mycket lång tid, 4-5 minuter. Är det normalt att det kan ta så lång tid? Detta fenomenet har jag på båda mina 13" MPB, en Late 2011 och en Mid 2010.

Nu när jag slog igen locket på den nyare MBP'n så tog det ca 4 minuter innan den gick i vila. Öppna applikationer var:

VMWare Fusion 4.1.1 med Windows XP suspended
iTunes
Safari
Mail
Twitter
Skype

Jag kan köpa att ju mer man har öppet desto längre tid tar det att gå i vila eftersom det är mer som ska tankas ner från minnet till hårddisken. Jag har 8 GB minne på datorn.

Sen undrar jag om en annan sak, mina datorer hänger sig alltid om man fäller ner locket, men öppnar det innan den har gått ner i vila. Är detta normalt? Ibland är bara skärmen svart och LED-indikatorn på fronten lyser, ibland kommer jag till inloggningsskärmen där badbollen dansar för mig i oändlighet. Försökte vänta ut badbollen en gång men den snurrade på i över en timme. Det är lite störigt när man kommer på att det var något man glömt och behöver komma in i datorn igen. Att då behöva vänta flera minuter på att den ska gå ner i vila känns liksom så......windows.

Jag hade fortsatt läsa system.log och liknande, svaret står där någon stans

"unable to successfully lock out system.... bla bla"
"Device time-out reached"
"Unable to suspend...."

Klartextdelen av meddelandena är just klartext

Läs lite, skumma, var nyfiken, leta.

Börja med att hitta var den går i vila och leta dig bakåt därifrån, vad händer steg för steg INNAN vilo-raden i loggen?

Här kan du vad som händer när jag ger kommandot "gå i vila"; du ser rader i kernel.log
Unmount? Den tar och dödar Time Machine.
tar ner Ethernetinterfacet...22:20
22:23 - startar upp Ethernet igen
Wake up reason - EHC1 (trickle på tangentbordet? kan det vara get?)
Previous sleep cause 5 ; hmmm, välja i menyn betyder "typ 5"

så här får du leka deckare lite... så småningom hittar man ngt.

Jan 24 22:19:11-iMac kernel[0]: decmpfs.c:1356:decmpfs_read_compressed: cluster_copy_upl_data err 14
Jan 24 22:19:11-iMac kernel[0]: decmpfs.c:1379:decmpfs_read_compressed: err 14
Jan 24 22:19:12-iMac kernel[0]: AFP_VFS afpfs_unmount: /Volumes/Time Capsule, flags 0, pid 58535
Jan 24 22:20:18-iMac kernel[0]: 1744954.346418: performCountryCodeOperation: Disconnecting from AP
Jan 24 22:20:18-iMac kernel[0]: 1744954.346423: setDISASSOC from disconnectVap
Jan 24 22:20:20-iMac kernel[0]: 1744956.563292: setDISASSOC from disconnectVap
Jan 24 22:20:20-iMac kernel[0]: Ethernet [AppleBCM5701Ethernet]: Link down on en0 (wol enabled, BJP 1859)
Jan 24 22:20:23-iMac kernel[0]: Ethernet [AppleBCM5701Ethernet]: Link up on en0, 100-Megabit, Full-duplex, No flow-control, Debug [796d,0300,0181,0000,cde1,0000]
Jan 24 22:20:24-iMac kernel[0]:
Jan 24 22:20:14-iMac kernel[0]: Wake reason: EHC1
Jan 24 22:20:14-iMac kernel[0]: Previous Sleep Cause: 5
Jan 24 22:20:14-iMac kernel[0]: The USB device HubDevice (Port 1 of Hub at 0xfd000000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup (2)
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: The USB device Keyboard Hub (Port 4 of Hub at 0xfd100000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup (3)
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: The USB device Apple Keyboard (Port 2 of Hub at 0xfd140000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup (3)
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: 1744960.786684: performCountryCodeOperation: Disconnecting from AP
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: 1744960.786695: setDISASSOC from disconnectVap
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: HID tickle 182 ms
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: EIR is supported.
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: SSP is supported.
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: Sound assertion "0 == fAudioEngineArray" failed in AppleHDADriver at line 3047 goto Exit
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: AppleBCM5701::selectMedium - autoselect, any duplex, flow control allowed
Jan 24 22:20:15-iMac kernel[0]: Ethernet [AppleBCM5701Ethernet]: Link down on en0
Jan 24 22:20:19-iMac kernel[0]: Ethernet [AppleBCM5701Ethernet]: Link up on en0, 1-Gigabit, Full-duplex, Symmetric flow-control, Debug [796d,0f00,0de1,0300,cde1,3800]
Jan 24 22:20:22-iMac kernel[0]: en1: 802.11d country code set to 'GB '.
Jan 24 22:20:22-iMac kernel[0]: en1: Supported channels 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 36 40 44 48 52 56 60 64 100 104 108 112 116 120 124 128 132 136 140
Jan 24 22:20:28-iMac kernel[0]: utun_ctl_connect: creating interface utun0
Jan 24 22:20:28-iMac kernel[0]: utun0: attached with 0 suspended link-layer multicast membership(s)

1
Bevaka tråden