Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör TimeMachine när den "rensar"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-09-06 17:28

Efter backup med Tm kan det ta en halv satans evighet för den att "rensa" fast den inte har backat mer ön lite grand. Vad faan gör den? Kan man se hur långt den har kvar? Det tar ju mycket längre tid att rensa än att backa upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-07 00:00

Den gör ju först en "riktig" backup, och sedan sparar den bara ändringar. När den sedan ska rensa tar den bort det äldsta, vilket alltså är den "riktiga" filen. Kvar blir ju då enbart ändringarna, men ändringar på vad? Själva filen är ju borta. Alltså måste den först skapa ett nytt "original" där den första filen plus den första ändringer bakas ihop. Sedan tar den bort "originalfilen".
I alla fall tror jag det funkar så

Ursprungligen av kenjon:

Den gör ju först en "riktig" backup, och sedan sparar den bara ändringar. När den sedan ska rensa tar den bort det äldsta, vilket alltså är den "riktiga" filen. Kvar blir ju då enbart ändringarna, men ändringar på vad? Själva filen är ju borta. Alltså måste den först skapa ett nytt "original" där den första filen plus den första ändringer bakas ihop. Sedan tar den bort "originalfilen".
I alla fall tror jag det funkar så

Låter ju som en smidig lösning.. Borde de inte komma på ett lite smidigare sätt för TM att hantera det på..? :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 16:18

TM tar ju normalt backup varje timme. Men den rensar bort de flesta av dessa nästa dag eftersom den bara sparar en daglig säkerhetskopia per för den senaste månaden (och en per vecka för tidigare månader).

När TM rensar gamla backuper uppdaterar den dessutom Spotlights sökindex.

Om du en dag skapar massor med filer, får en TM-backup på det, och sedan tar bort filerna igen, så kommer TM nästa dag att fysiskt ta bort alla dessa filer från säkerhetskopian då just den backupen rensas bort.

Ursprungligen av pesc:

Om du en dag skapar massor med filer, får en TM-backup på det, och sedan tar bort filerna igen, så kommer TM nästa dag att fysiskt ta bort alla dessa filer från säkerhetskopian då just den backupen rensas bort.

Det där stämmer inte då jag kan återställa dokument som är över ett år gamla men som jag raderat för längesedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-08 08:31
Ursprungligen av illerG:

Det där stämmer inte då jag kan återställa dokument som är över ett år gamla men som jag raderat för längesedan.

Om dina dokument existerat i en vecka så kommer de att finnas i en veckovis backup. Men de riskerar att tas bort då TM-disken blir full. Observera att TM är en backuplösning, inte en arkivlösning. Tar du bort dokument från din dator så (1) är de inte längre backupade eftersom de endast existerar på ett medium och (2) de riskerar att tas bort av TM om disken blir full.

Om dina dokument existerar en kort tid så att de ENDAST finns i en timvis backup så är det stor risk att de rensas bort då TM tar bort backuper.

Ursprungligen av pesc:

TM tar ju normalt backup varje timme. Men den rensar bort de flesta av dessa nästa dag eftersom den bara sparar en daglig säkerhetskopia per för den senaste månaden (och en per vecka för tidigare månader).

När TM rensar gamla backuper uppdaterar den dessutom Spotlights sökindex.

Om du en dag skapar massor med filer, får en TM-backup på det, och sedan tar bort filerna igen, så kommer TM nästa dag att fysiskt ta bort alla dessa filer från säkerhetskopian då just den backupen rensas bort.

För mig kom meddelandet upp att den inte gjorde någon backup för att HDD var full och jag var tvungen att manuellt starta en kopiering varje gång.. Var nog mest en hicka för jag hade aldrig problem innan och efter att ha formaterat TM-partitionen på min bärbara HDD har problemet hållit sig borta.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-09-14 14:46

Det där känner jag igen från gamla iMacen. Vet inte om det kommer på den här nya nu också, eftersom jag ska, så fort jag hinner, göra backup på nyare och större extern hårddisk att göra backupen på.

Om inte, hur formaterar man den för att den inte ska fylla den?

Går det att styra TimeMachine så att den inte uppdaterar riktigt så ofta som den gör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 15:37
Ursprungligen av iggy:

Det där känner jag igen från gamla iMacen. Vet inte om det kommer på den här nya nu också, eftersom jag ska, så fort jag hinner, göra backup på nyare och större extern hårddisk att göra backupen på.

Om inte, hur formaterar man den för att den inte ska fylla den?

Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Hårddisken för TM bör vara större än den hårddisk du skall backupa och helst ska du inte ha något annat på den.

Ursprungligen av iggy:

Går det att styra TimeMachine så att den inte uppdaterar riktigt så ofta som den gör?

Enkelt svar: Nej.

Komplicerat svar:
Om du Googlar ordentligt kommer du säkert att hitta program som ställer om hur ofta TM tar backup. Men vad har du tänkt att vinna på det? Du kommer ju inte direkt att spara utrymme för att du gör backup mer sällan. Dessutom finns det ju en liten risk att du pillar sönder något (om inte idag så kanske i en framtida version av OS X). Det viktigaste med backuper är att de verkligen tas och är säkra, och därför avråder jag från att optimera och tweaka dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-08 10:27
Ursprungligen av Baron:

Vad faan gör den?

Man kan också öppna programmet Systemmeddelanden. Välj "Alla meddelanden" under "DATABASSÖKNINGAR" och skriv backupd i sökrutan.

Post backup thinning är när den rensar tidigare backuper på det sätt jag beskrivit ovan. Pre backup thinning är vad den behöver göra om måldisken är full.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-09-14 16:09

Jag kan ha missuppfattat hur det funkar med TM. Jag fattade det som att den skulle börja ta bort det äldsta om det började bli fullt på hårddisken. Här fylldes den och sen hände inget mer.

Anledningen var att på den gamla datorn så stal sparandet rätt mycket kraft från datorn så att den blev svårhanterbar och långsam. Det är inte problemet nu däremot, men det kan ju däremot hända framåt att det blir samma sak igen.

1
Bevaka tråden