Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskhaveri

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Åh nej, hårddiskhaveri! En extern WD på 1,5 TB har försvunnit. DiskWarrior 3.0 hittar den som "Unknown Disk" men fastnar när den letar efter "Volume Information" innan "Rebuild".
Några idéer?

Vad menar du med "fastnar"?
- Får du något felmeddelande?
- Eller står programmet bara stilla? Hur länge har du i så fall låtit den stå?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "fastnar"?
- Får du något felmeddelande?
- Eller står programmet bara stilla? Hur länge har du i så fall låtit den stå?

DiskWarrior står och stampar på samma ställe och jag tvingas tvångsavsluta programmet.

Uploaded with ImageShack.us

Ursprungligen av Vallejos:

DiskWarrior står och stampar på samma ställe och jag tvingas tvångsavsluta programmet.

Du svarade inte på följdfrågan. Hur länge har du låtit den stå innan du tvångsavslutade?

Ursprungligen av Vallejos:

DiskWarrior står och stampar på samma ställe och jag tvingas tvångsavsluta programmet.

Låt den stå och köra över natten om du inte gjort det, sånt där kan ta lång tid.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du svarade inte på följdfrågan. Hur länge har du låtit den stå innan du tvångsavslutade?

Ursprungligen av keptang:

Låt den stå och köra över natten om du inte gjort det, sånt där kan ta lång tid.

Jesper och keptang, den har stått hela dagen, jag tvångsavslutade precis DiskWarrior och inget hade hänt under hela dagen.

Har du tittat i alla de andra trådarna som finns om liknande problem? Där kan du nog få en del tips.

Här är ett exempel på en sökning som ger ett antal träffar i ämnet:
hårddisk krasch site:99.se - Sök på Google

Och prova du med andra sökord så kan du säkert hitta ännu fler trådar.

Hur färsk backup har du? Har du viktig information på disken?

Ursprungligen av hummel:

Hur färsk backup har du? Har du viktig information på disken?

Som tur är hade jag gjort en backup i förra veckan på 70 GB foton. Resten av infon är inte jätteviktig så jag har ingen lust göra någon kostsam operation.

En kompis föreslog mig att plocka ut själva disken ur kabinettet och försöka rädda datan. Förhoppningsvis är det elektroniken runt disken som pajat. Jag vet att det kanske är liten chans men, men. Å andra sidan funderar jag på att reklamera enheten om jag hittar kvittot. I sådana fall kan jag inte ha mixtrat med den.

Har du viktig data på den så plocka ur den ur kabinettet.
Annars reklamera den.

Det brukar vara styrkretsarna som lägger av i kabinettet mer än att själva hårddisken ger upp.

Kan jag lita på att den infon jag har på disken inte kommer på villovägar om jag lämnar in den?

Ursprungligen av Vallejos:

Kan jag lita på att den infon jag har på disken inte kommer på villovägar om jag lämnar in den?

Nej, det kan du inte. Kanske till 99,9%, men aldrig till 100%.

Det beror ju kanske på var du lämnar in den.
Och det beror ju kanske på vilken information som finns på disken - hur "lockande" denna information kan vara för någon som ser den.

Förmodligen är risken mikroskopisk, men egentligen helt omöjlig för oss att bedöma.

Senast redigerat 2011-09-15 12:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det kan du inte. Kanske till 99,9%, men aldrig till 100%.

Det beror ju kanske på var du lämnar in den.
Och det beror ju kanske på vilken information som finns på disken - hur "lockande" denna information kan vara för någon som ser den.

Förmodligen är risken mikroskopisk, men egentligen helt omöjlig för oss att bedöma.

Tänkte om det fanns en policy hos tillverkarna att förstöra reklamerade diskar som varit hos kund.
Visst är det omöjligt att veta säkert...

Tack för svar

Mvh
Anders

Så nu är den skickad till WD i Tyskland. Förhoppningsvis skickar dom en ersättningsdisk så fort dom tagit emot min disk.

1
Bevaka tråden