Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Väcka" iMac från svart skärm?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er, har ett litet suspekt problem.

Sen uppdateringen till Lion kan jag inte ansluta till datorn via vnc/teamviewer/logmein om skärmen är nedsläckt (energy saving). Om bara skärmsläckaren är på så fungerar det. SSH fungerar alltid.

Så min fråga, kan jag på något sätt "väcka" skärmen via ssh så att jag kan komma åt min iMac?

Hoppas nån förstår hur jag menar.

En annan sak, någon som har en direktlänk där man kan rapportera buggar till apple?

Ursprungligen av yabbah:

En annan sak, någon som har en direktlänk där man kan rapportera buggar till apple?

Här kan man ge feedback: Apple - Mac OS X - Feedback

Är du utvecklare kan du göra det här: https://bugreport.apple.com/

Tusen tack. Ska rapportera den där buggen i alla fall. Antar att fler har gjort det redan, åsså får man hoppas på en fix

Det är ju ett nytt beteende för att väcka skärmen med Lion, innan räckte det med att röra på musen, nu måste jag klicka innan skärmen vaknar till ( iMac 24" ), antagligen hänger det ihop med detta.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-13 18:24

Är det så att sleep mode lägger ner nätverket i sleep mode också?
Man kan i det andra operativsystemet styra detta på nätverkskortet.

Finns detta i OS X?

Ursprungligen av mattiL:

Är det så att sleep mode lägger ner nätverket i sleep mode också?
Man kan i det andra operativsystemet styra detta på nätverkskortet.

Finns detta i OS X?

Beror inte på det, för jag kommer åt datorn via ssh. Msn/skype osv är online från datorn hela tiden. Det är bara skärmen som är nedsläckt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-13 19:45

Kan det funka med att använda pmset för att stänga av screen sleep (via ssh) och sedan köra remote desktop?
pmset displaysleep 0

eller något sådant här kanske:

The following command will assign slightly different power management settings for circumstances where the machine is powered by the charger. Here, the machine is set to sleep after 30 minutes and the display is set to never sleep, but only when set by the charger. Issuing both commands will not interfere with each other.

pmset -c sleep 30 displaysleep 0

Ursprungligen av mattiL:

Kan det funka med att använda pmset för att stänga av screen sleep (via ssh) och sedan köra remote desktop?
pmset displaysleep 0

eller något sådant här kanske:

The following command will assign slightly different power management settings for circumstances where the machine is powered by the charger. Here, the machine is set to sleep after 30 minutes and the display is set to never sleep, but only when set by the charger. Issuing both commands will not interfere with each other.

pmset -c sleep 30 displaysleep 0

Det funkade klockrent, tuuusen tack

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-15 15:51

Hmm, dags att köpa en lott!

1
Bevaka tråden