Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kabelmodem från Comhem tillsammans med Timecapsule - hur?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-09-13 05:16

Jag skulle hjälpa en polare att installera en Timecapsule idag och det blev lite problem eftersom han hade bredband från Comhem.
Jag trodde det var en smal sak att bara kopiera uppgifterna från hans kabelmodem och sedan mata in dom i Timecapsulen och sedan ta bort det gamla kabelmodemet.
Men det gick ju inte då det inte var vanlig nätverkskabel utan nån mysko specialkabel från Comhem (typ antennkabel). Comhem-modemet (en Netgear router/modem) måste alltså vara kvar och jag får koppla Timecapsulen till kabelmodemet. Jag är väl ingen fullfjädrad IT-tekniker men inte heller tappad bakom en vagn men jag tänkte koppa såhär. Kommentera gärna och berätta om ni tycker att detta ser riktigt ut:

1/ Jag stänger av DHCP samt WIFI i Netgear-routern

2/ Jag tilldelar Timecapsule ett statiskt IP-nummer i Netgearen (192.168.1.2) och drar en nätverkskabel mellan en av utgångarna på Netgearen till Timecapsulens WAN-port.

3/ Jag slår på DHCP och WIFI i Timecapsulen och låter all utrustning (2 MacBook pro's, 1 TV, 3 Iphones och en iPad) koppla upp sig trådlöst.

Nu har jag en fråga:

I vilken av routrarna skall jag aktivera NAT (portmappningen)?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2011-09-13 16:51
Ursprungligen av mazon:

...Jag trodde det var en smal sak att bara kopiera uppgifterna från hans kabelmodem och sedan mata in dom i Timecapsulen och sedan ta bort det gamla kabelmodemet. Men det gick ju inte då det inte var vanlig nätverkskabel utan nån mysko specialkabel från Comhem (typ antennkabel)...

Självklart måste Comhem-modemet vara kvar. Modem-funktionaliteten finns ju inte i Time Capsule. Time Capsule är bara router, inte modem/router.

  • Medlem
  • 2011-09-13 07:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart måste Comhem-modemet vara kvar. Modem-funktionaliteten finns ju inte i Time Capsule. Time Capsule är bara router, inte modem/router.

Naturligtvis måste det det. Jag borde omformulera hela frågan känner jag. Det är bara jag som inte haft ett modem på många år (har stadsnät själv med en kabel från utag i väggen rakt in i datorn)
Det jag vill få till är alltså att koppla ihop comhem-modemet med timecapsulen och få till rätt inställningar i netgear router/modemet. :">

Senast redigerat 2011-09-13 17:24
Ursprungligen av mazon:

I vilken av routrarna skall jag aktivera NAT (portmappningen)?

Aktivera NAT i netgear-modemet bara, koppla in time capsule och dator/datorer till netgear-modemet. Klart. Alla ska nu ha fått varsin 192.16.8.x.x-adress och det ska fungera.

*** edit ***
Kanske ska tillägga att jag inte alls vet hur time capsule fungerar. Men om den har router-funktion, och det är den du vill använda. Så ska NAT vara avaktiverad i netgear-modemet. Sen aktiverar du NAT i TC, och ansluter alla datorer till den.

Senast redigerat 2011-09-13 09:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-13 11:54

Jag skulle säga tvärtom. Slå av NAT i modemet, helst ställ det i bryggkoppling om det går. Använd TimeCapsule som router med DHCP och NAT.
Har du NAT påslaget i modemet bör du inte ha det i TC. Då bör du inte heller använda WANporten, utan koppla modemet till en av LANportarna på TCn istället, så den funkar som en switch.
Endast en NAT och en DHCPserver, det underlättar konfigurationen.

Edit: Såg att yabbah hade skrivit både aktivera och avaktivera, så vi kanske menar samma sak

hehe, jag skrev båda scenariona eftersom jag inte vet hur en Time Capsule är byggd.
Men din koppling fungerar nog klockrent Kenjon.

  • Medlem
  • 2011-09-13 15:27
Ursprungligen av yabbah:

hehe, jag skrev båda scenariona eftersom jag inte vet hur en Time Capsule är byggd.
Men din koppling fungerar nog klockrent Kenjon.

En timecapsule kan man säga är en trådlös router med inbyggd hårddisk. Fiffig apparat som gör backuper på datorer och iPhones trådlöst.

Tack för era svar. Skall försöka att inte "fucka upp" min polares nätverk allt för mycket i em.

1
Bevaka tråden