Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera Macintosh HD

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Då jag har lite problem att partionera för boot camp så tänkte jag formatera om disken och köra om från start.

Jag har stoppat in OS X-skivan och håller in "C" när den bootar upp, men den startar om ändå! Hur gör jag? Raderas hårddisken om jag installerar SL från OS X med skivan?

  • Medlem
  • 2011-09-11 15:13

Prova även att hålla ner alt-tangenten, så kan du där välja DVD:n som startskiva. Bäst är väl att du (när du bootat med DVD:n) väljer skivverktyg och formaterar HD:n och sen kör en installation av SL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-11 15:43

Är skivan du försöker starta med en riktigt Mac OS X 10.6 skiva eller en grå som kommer med datorerna? Är det en grå som inte kommit med din dator så fungerar det inte att starta upp med den i 9 av 10 fall.

Du har flera val vid installationen.

Installera systemet på en ren disk (allt försvinner vid formatteringen)

Installera om systemet på befintlig disk (det mesta blir kvar)

Uppgradera (ja du hajar)

Vid partitionering/formattering ryker ALLT du har på diskarna.

kan du inte boota upp på skivan är det ngt fel på den eller så har du inte rätt skiva.

Som Acke säger, de grå funkar inte.

Om du behöver en SL skiva kostar de 319:- hos din lokale hökare.

Det gick åt pipsvängen för att uttrycka mig milt. Allt gick bra, jag bootade från skivan jag fick med, formaterade hårddisken och installerade SL. Valde sedan en backup från Time Machine. När jag skulle logga in så godkände den inte mitt lösen. Jag läste på Appels knowledge base att jag kunde resetta adm lösen om jag startade om och körde den från skivan, lugnt tänkte jag och klickade på "starta om". Nu visar den bara en blåskärm och vill inte boota. Har även prövat att starta upp den med skivan men det fungerar inte heller. Misstänker att det är min Time Machine backup som skapade problemet då det är en backup på Lion.

Några förslag innan jag skickar min mbp 2010 på service?

Tänkte tanken att byta hårddisk, dock så är den enda jag har i min hårddisk som jag använder till Time Machine, dvs moment 22.

Tror inte du kan gå bakåt och återställa till SL från Lion.

Kan du boota upp maskinen och (kanske installera om från OSX-skivan) sedan ansluta till TM-disken (om du kan fixa lösenordet) så kan du mounta filsystemet på den (kör helst via ethernetkabel, annars blir det gärna segt).
Du behöver ju inte ÅTERSTÄLLA från skivan, det går också få upp den och välja enskilda saker.

Jag har gjort så flera ggr, gett fasen i att återställa från backupen i sig, men gått in och rotat fram enskilda filer.

Byta hårddisk göres lättast med att man skaffar rätt disk, i rätt storlek.
Använder Carbon Copy Cloner för att göra en kopia på sin interna disk till den nya, som man tillfälligt sätter i en extern USB-låda.
Sedan tar man den externa, sätter i den i macen, den som satt inne i placerar man i externa lådan - bra som reservdisk.

När allt det här är klart, skaffar du konto på Backblaze.com , det kostar 5 USD i månan och du får backa upp hur mkt du vill...

Tror jag löste det. Fick skruva upp datorn och mounta hårddisken i ett case, formaterade den på min mini och sedan in i macbooken igen. Nu tågar installationen på igen, bara 20 min kvar

Edit: Allt gick bra, då återstår bara backup och boot camp. Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2011-09-12 10:10

Försökte att installera boot camp ännu en gång. Partioneringen gick bra, dock så gnällde den på att den inte hittade de rätta drivrutinerna för DVD-läsaren. Lade drivrutinerna som assistenten för bot camp laddade ned på en extern hårddisk (formaterad i MS-DOS (FAT)).

Vid installationen av Windows så hittade den hårddisken och alla mapparna som fanns i mappen. Den kunde dock inte hitta drivrutinerna ändå.

Några idéer? Google hjälpte mig tyvärr inte..

Följer du direktiven för hur du skall installera bootcamp?

Man skall väl ladda ner drivrutiner och bränna en dvd som man stoppar
i under windows-installationen.

Läs på innan och ta det lugnt.

Ursprungligen av Goflorp:

Följer du direktiven för hur du skall installera bootcamp?

Man skall väl ladda ner drivrutiner och bränna en dvd som man stoppar
i under windows-installationen.

Fast det där är något som jag funnit att det inte alltid fungerar som det ska. Minns inte meddelandet men något i stil med att specifika drivrutiner inte hittades eller liknande.

Jag har använt de drivrutinerna som finns på SL skivan trots att installationen tycker att jag inte ska göra det, inga problem.

Ursprungligen av LCR:

Fast det där är något som jag funnit att det inte alltid fungerar som det ska. Minns inte meddelandet men något i stil med att specifika drivrutiner inte hittades eller liknande.

Jag har använt de drivrutinerna som finns på SL skivan trots att installationen tycker att jag inte ska göra det, inga problem.

Det var det felmeddelandet jag fick. Bara så att jag är 100% säker, du använde då den medföljande skivan med Snow Leopard för att installera drivrutinerna?

  • Medlem
  • 2011-09-13 10:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det var det felmeddelandet jag fick. Bara så att jag är 100% säker, du använde då den medföljande skivan med Snow Leopard för att installera drivrutinerna?

Ja, det är den skivan man använder. När du installerat Windows, är det bara att stoppa i DVD:n, så startar installationen av sig själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-13 12:00
Ursprungligen av Goflorp:

Följer du direktiven för hur du skall installera bootcamp?

Man skall väl ladda ner drivrutiner och bränna en dvd som man stoppar
i under windows-installationen.

Läs på innan och ta det lugnt.

Det är väl inte så längre? Sedan SL finns drivrutinerna på installationsskivan, och man stoppar in den efter Windowsinstallationen, som LCR skrev.

Ok, vad jag kan minnas så kunde jag inte mata ut windows-skivan när den ville söka efter drivrutiner. Några förslag?

Starta om och håll nere musknappen, men sedan tillbaka in i Windows. Stoppa där in OS X skivan.

Ursprungligen av LCR:

Starta om och håll nere musknappen, men sedan tillbaka in i Windows. Stoppa där in OS X skivan.

Fast när jag startade om datorn så sade den att den inte hittade en disk att bota på. Då hade jag OSX skivan i.

  • Medlem
  • 2011-09-13 14:56
Ursprungligen av barbapappa_86:

Fast när jag startade om datorn så sade den att den inte hittade en disk att bota på. Då hade jag OSX skivan i.

Om du håller nere alt-tangenten när du startar om datorn, så kan du välja själv från vilken skiva datorn skall starta ifrån, oavsett vad det sitter för DVD instoppad i datorns DVD-läsare.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Om du håller nere alt-tangenten när du startar om datorn, så kan du välja själv från vilken skiva datorn skall starta ifrån, oavsett vad det sitter för DVD instoppad i datorns DVD-läsare.

Jojo, men när jag startar om datorn och tar ut windowsskivan så säger den att den inte kan boota in i ett OS, även om jag har satt i OSX skivan.

  • Medlem
  • 2011-09-13 18:37
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jojo, men när jag startar om datorn och tar ut windowsskivan så säger den att den inte kan boota in i ett OS, även om jag har satt i OSX skivan.

Även om du väljer Mac OS X?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Även om du väljer Mac OS X?

Får inget val. Vyn som ger meddelandet liknar windows (bios?). Svart och ett meddelandet i vit text i det översta vänstra hörnet.

  • Medlem
  • 2011-09-14 00:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Får inget val. Vyn som ger meddelandet liknar windows (bios?). Svart och ett meddelandet i vit text i det översta vänstra hörnet.

Det var nog mer än vad jag sett under mina 25 år som macanvändare...

Jag är inte övertyga att du trycker och håller ner <alt> tangenten omedelbart efter att datorn startats...

Gör detta tills att en blå skärm kommer fram.

  • Medlem
  • 2011-09-14 01:09
Ursprungligen av LCR:

Jag är inte övertyga att du trycker och håller ner <alt> tangenten omedelbart efter att datorn startats...

Gör detta tills att en blå skärm kommer fram.

Är den inte grå? Eller har man ändrat detta i Lion?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Är den inte grå? Eller har man ändrat detta i Lion?

He he, jo. Det kom från djupare inne i minnesbanken och eftersom jag stirrat på flera Panther, Tiger, Leopard startup skärmar än Snow Leopard och Lion så blev det så...

Grå ska det vara och kan tillägga att förbättringen av denna skärm var enorm i och med att den gjordes om.

Och du har skrivit ut, läst och följt installationsmanualen för Bootcamp för just din mac till punkt och pricka? Procedurerna kan skilja lite mellan olika modeller (MBP vs MBA exvis).

Vet att den är grå, därav problemet att den försöker boota vindows (Svart) (Går inte då skivan inte är i) när jag har min OS X skiva i för att installera drivisarna.

Jag lånar min gamla tråd. Jag har nu fått tummen ur och ställt in Boot Camp. Allt fungerar fin fint (Mitt gamla problem var pga att skivorna var dåliga (2st!)) förutom att jag måste ha windows-skivan i för att boota upp i windows. Hur kommer jag från det?

Står säkert i manualen men hur ställer jag in så att jag får välja OS när datorn bootar? Nu har jag iaf lyckats få den att boota i antingen win eller OSX.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Står säkert i manualen men hur ställer jag in så att jag får välja OS när datorn bootar? Nu har jag iaf lyckats få den att boota i antingen win eller OSX.

Håll tangenten Alt nedtryckt medan du startar datorn så får du upp en meny där du väljer vilket system du vill starta från.

Ursprungligen av Papperskatt:

Håll tangenten Alt nedtryckt medan du startar datorn så får du upp en meny där du väljer vilket system du vill starta från.

Grymt! Någon som vet varför jag måste ha windowsskivan i?

Bevaka tråden