Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är mikrofonen i MBP 13 2011?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hade problem med att hitta rätt kategori för detta inlägg, är inlägget felplacerat ber jag den som vet någon bättre kategori att flytta den dit!

Efter att ha funderat under en längre tid, har jag bestämt mig för att köpa en 13" Macbook Pro för skolarbete. Då jag reser mycket och då tänkte använda den till filmtittande och även skypepratande behöver jag ett bra headset/hörlur till den. Som jag förstår det finns det ingen ljud-in-port på datorn vilket isåfall gör att ett headset med två 3,5or går bort. Ett alternativ är att man köper en 3,5 mm hörlur och sedan utnyttjar den inbyggda mikrofonen i datorn. Min fråga är om den inbyggda mikrofonen har bra ljudkvalitet och har en hyfsad räckvidd (max 3m) som är tillräckligt bra för att fungera som mikrofon till Skype?

Helst skulle jag se ett USB headset med mikrofon. Problemet med ett sådant är att sladden blir på tok för lång och gör att headsetet blir jobbigt att ta med sig och ha på tåg och liknande...

Vad tycker ni?

Tack så jättemycket för all typ av hjälp!

Erik Linge

(om någon snäll person vet hur jag byter mitt visningsnamn till ErikLinge istället för ekepeke, kan den personen kontakta mig...)

Den funkar fint, och ja, den kommer ta upp dig 3 meter bort, men du kommer inte vara rolig att lyssna på då den också kommer ta upp datorfläktar, vibrationer, rumsklang osv. Inte mikrofonens fel, utan fysikens. Trådlöst bluetooth headset a la mobil för skype och vanliga hifi-lurar för film kanske?

Köp en adapter 2x3,5mm till iPhone 4-polig kontakt. Den funkar i MBP. Typ en sån här: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik
Sen tar du och skaffar hörlurar med mikrofon efter eget huvud

Har MBP fyrpoligt? Min har en trepol för lur och en trepol för mic/ingång. Det trodde jag alla hade. Trodde att fyrpol var något som bara iPhone/mobiler körde med.

Ursprungligen av suddgummi:

Köp en adapter 2x3,5mm till iPhone 4-polig kontakt. Den funkar i MBP. Typ en sån här: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik
Sen tar du och skaffar hörlurar med mikrofon efter eget huvud

Ursprungligen av Zimmerman:

Har MBP fyrpoligt? Min har en trepol för lur och en trepol för mic/ingång. Det trodde jag alla hade. Trodde att fyrpol var något som bara iPhone/mobiler körde med.

Ja, 13 tummarn som trådskaparen frågade om har stöd för det. Hur det är med de andra vet jag inte (jag har en 13" själv).

Ah, klart bäst alternativ, visste inte att den tog 4-pol.

Det var som fn. Hade ingen aning om det. Så det är då bara just 13-tummaren som har det.

Vänta nu, fyrpolig kontakt har väl funnits i de bärbara Macarna ett tag nu...?

Står ju i klartext på sidan att man kan;

"Support for Apple iPhone headset with microphone"

har man en iPhone så har man ju ett sånt liggande...

suddgummi,

Tack så jättemycket för ett kanonbra svar!

Detta betyder alltså att jag kan utnyttja både mikrofon och hörlurar?

Hälsningar

Erik Linge

Ursprungligen av ekepeke:

suddgummi,

Tack så jättemycket för ett kanonbra svar!

Detta betyder alltså att jag kan utnyttja både mikrofon och hörlurar?

Hälsningar

Erik Linge

Det är korrekt uppfattat. Du kan använda vilka fyrpoliga iPhonekompatibla hörlur/mikkombination som helst.
Hur länge det funnits vet jag inte men en gissning är väl sen 13" fick en utgång/ingång istället för två?

En bonus är att iPhoneheadset funkar att klicka med i iTunes (starta/stoppa/höja/sänka)....

Ursprungligen av suddgummi:

Det är korrekt uppfattat. Du kan använda vilka fyrpoliga iPhonekompatibla hörlur/mikkombination som helst.
Hur länge det funnits vet jag inte men en gissning är väl sen 13" fick en utgång/ingång istället för två?

En bonus är att iPhoneheadset funkar att klicka med i iTunes (starta/stoppa/höja/sänka)....

Fantastiskt bra!

Tack så jättemycket för svar!

Erik Linge

1
Bevaka tråden