Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine-alternativ för Time Capsule

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har använt Time Machine tillsammans med en Time Capsule för att göra trådlös backup på min MacBook Pro med externa hårddiskar.

Eftersom Time Capsule går att komma åt över Internet genom MobileMe och Back to My Mac skulle det vara trevligt att komma åt mina säkerhetskopierade filer/dokument snarare än stora ointagliga backupfiler.

Min fråga är därför om någon vet råd för en alternativ backuplösning som är lika smidig som Time Machine men som istället trådlöst skulle skapa ett säkerhetskopierat arkiv av filer som jag kan köra från min Time Capsule. Självklart vill jag att enbart uppdaterade filer ska kopieras till Time Capsulen.

En bonus hade varit om programmet känt av om en nyare fil finns på Time Capsule men egentligen är det inget problem då jag främst tänkt använda mig av filerna på denna i nödfall.

Slutligen förstår jag att en sådan här lösning inte skulle spara en fil i flera generationer utan enbart den senaste kopian. Men det räcker.

Programtips? Erfarenheter? Osv. Allt mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-28 09:55

Om man summerar din önskan så kan man alltså säga att du vill göra en säkerhetskopia av en säkerhetskopia?

Dessutom så får jag intrycket av att du ser TM/TC som en o/svårhanterlig kolloss när du skriver:

Citat:

Eftersom Time Capsule går att komma åt över Internet genom MobileMe och Back to My Mac skulle det vara trevligt att komma åt mina säkerhetskopierade filer/dokument snarare än stora ointagliga backupfiler.

Är du rädd för att behöva ladda hem dela arkivet då du bara vill åt en fil? För jag har mycket svårt att tro att TC är ointelligent nog att tvinga dig till att detta istf att lokalt i TC plocka fram metadatat för objekten och först när du vet vad du vill ha då skicka över filen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-28 10:39

Det han vill uppnå är att nå Time Machine backupen från utsidan, alltså via WAN-porten. Det kan man ju göra men då når man bara hårddisken på Time capsulen och då ser man bara dem stora backupfilerna som Time Machine skapar. Man kommer liksom inte åt filerna i backupen.

Så jag tror han vill hitta en alternativ backuplösning som är smidig som TIme Machine på hemmadatorn. Men möjligt att nå filerna på backupdisken utifrån... Jag har ingen lösning men kanske ett förtydligande

Tack. Jag tror jag varit lite otydlig. Får skylla på att jag var lite trött.

Med vanlig Time Machine-backup sparas alla backuper i en stor backup-fil. Den heter något i stil med Mindator_massasiffror.sparsebundle. Denna kan jag ju bara komma åt genom Time Machine.

Jag skulle hellre vilja göra säkerhetskopior på mina filer som finns att tillgå i vanliga mappar. Kalla det kloning/synkning/whatever. På så vis skulle jag kunna komma åt mina filer på min Time Capsule via nätet trots att min vanliga dator är avstängd.

Men… samtidigt måste det vara en smidig lösning som:
* fungerar trådlöst
* kopierar enbart förändringar
* klarar av externa hårddiskar till min dator (förstår att dessa inte alltid är ikopplade)
* går enligt schema

Hänger ni med nu?

  • Medlem
  • 2010-05-08 01:49
Ursprungligen av glaskross:

Med vanlig Time Machine-backup sparas alla backuper i en stor backup-fil. Den heter något i stil med Mindator_massasiffror.sparsebundle. Denna kan jag ju bara komma åt genom Time Machine.

Sparsbundlen går att mounta i Finder, precis som vilken image som helst, alltså inte bara genom Time Machine.

Ursprungligen av eQ:

Sparsbundlen går att mounta i Finder, precis som vilken image som helst, alltså inte bara genom Time Machine.

Aaah. Intressant! Tackar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-28 15:08

Jag kör Mozy on-line backup, den gör allt det du ber om för $5 i månaden. Enda nackdelen är att det tar lite tid och bandbredd (särskilt i starten) och att deras servrar står i USA. Det finns säkert online backup i Europa också om du inte vill trötta ut ip-paketen på flykt över Atlanten.

Du når sen dina filer via webinterface, eller kan få dem på DVD om allt har kraschat. Däremot ingen hantering av olika versioner a la Time Machine, utan bara senaste versionen av en fil hela tiden.

Ursprungligen av alamode:

Jag kör Mozy on-line backup, den gör allt det du ber om för $5 i månaden. Enda nackdelen är att det tar lite tid och bandbredd (särskilt i starten) och att deras servrar står i USA. Det finns säkert online backup i Europa också om du inte vill trötta ut ip-paketen på flykt över Atlanten.

Du når sen dina filer via webinterface, eller kan få dem på DVD om allt har kraschat. Däremot ingen hantering av olika versioner a la Time Machine, utan bara senaste versionen av en fil hela tiden.

Har precis kollat upp lite olika sådana. Blev intresserad av Crashplan som sägs vara bättre än Mozy. Men, precis som du säger, det lär ta sin tid. Om de bara kunde greja europeisk serverkapacitet som alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-28 16:12

Du kan bara hänga på en hårdisk eller flera på usb porten och lägga din data där så kommer du åt dem via mobileMe när du är iväg.

Ursprungligen av Lm:

Du kan bara hänga på en hårdisk eller flera på usb porten och lägga din data där så kommer du åt dem via mobileMe när du är iväg.

Även om jag har min MacBook Pro stängd / lagt ner locket/skärmen?

Sedan iofs, är problemet att jag långt ifrån dagligen kopplar in mina diskar. En sådan här lösning skulle vara bra just när man inte vet att man behöver den.

Ingen som har något programtips för ett liknande upplägg?

Kan man använda sig av CarbonCopyCloner eller SuperDuper?

Eller rent av CrashPlan? Eller något annat trevligt litet program?

Ex. CCC kan göra inkrementella backuper (dvs bara filer som är nya/ändrats), exempelvis varje gång du ansluter till din time capsule. Filerna sparas som vanliga filer och borde då gå att hämta utifrån om du kommer åt hd på time capsule utifrån. Går att styra vilka mappar som kopieras mm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-02 08:55

Du kan kanske hänga på en extra usb-disk på din TC och köra SyncTwoFolders mot den (och då välja de mappar/filer du vill ha syncat över? Du skulle möjligen kunna välja hela disken om du vill?

Download SyncTwoFolders for Mac - Syncs two user-specified folders. MacUpdate Mac Software Downloads

Tack för tips!

CCC låter intressant. Hur är det med schemaläggning? Kommer en massa störande dialogrutor upp? Gillar verkligen Time Machines lågmälda tillvaro i menyraden.

Förresten, jag har en extern USB-hårddisk kopplad till min MacBook Pro. Självklart vill jag även att denna ska säkerhetskopieras till min Time Capsule. Däremot är det långt ifrån alltid jag har denna USB-hårddisk inkopplad. Men det fattar CCC va?

Hur fungerar Mozy och Carbonite och Crashplan? Kan man välja att hämta enskilda filer från "molnet"/det backupade när och hur som helst? Eller kostar det extra då eller?

marcus

iBackup, kanske kan vara ett alternativ?

iBackup

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-16 21:42
Ursprungligen av Gusten68:

iBackup, kanske kan vara ett alternativ?

iBackup

Tack som fan för tipset! Exakt precis på pricken vad jag var ute efter!!! :cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool:

Satan så underbart! Inte behövde man wäääääscha hem något heller! Lovley!

men vad roligt att man kunde vara till hjälp! ja det är ett väldigt trevligt litet program

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 15:28
Ursprungligen av marcusbabe:

Hur fungerar Mozy och Carbonite och Crashplan? Kan man välja att hämta enskilda filer från "molnet"/det backupade när och hur som helst? Eller kostar det extra då eller?

Med Mozy kan jag hämta en enskild fil från webbgränssnittet, kostar inget extra. Videon säger att den sparar även tidigare versioner, på det sätt som TM gör, men det har jag aldrig testat.

Jag har inte använt de andra tjänsterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 12:38
Ursprungligen av marcusbabe:

Hur fungerar Mozy och Carbonite och Crashplan? Kan man välja att hämta enskilda filer från "molnet"/det backupade när och hur som helst? Eller kostar det extra då eller?

marcus

Jag kör CrashPlan och ja, du kan hämta enstaka filer utan extra kostnad. I gratisversionen av CrashPlan endast från den dator du backar upp. I betalversionen via webbläsare var som helst i världen.

Lånar tråden för en liknande fråga

Jag funderar på vilket program jag skall använda för säkerhetskopiering av mina filer

TimeMachine går att köra direkt till min Qnap Nas som funkar med TimeMachine
Eller om Säkerhetskopieringen som ingår i MacKeeper är bättre
Sedan har jag läst att vissa använder Carbon eller supeduper också

Vad gillar ni och har ni testat alternativen ovan ?

Då intresset verkar lågt för denna frågan avlutar jag den själv, med att jag funnit ut att TimeMachine är fullgott nog för mina behov och det funkar skitbra ...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-09 17:38

Bra att det funkar för dig. Det kan vara värt att fundera på att även ha en säkerhetskopia utanför hemmet/kontoret, eftersom en katastrof som drabbar din mac med stor sannolikhet även drabbar din Time Machine disk.

Själv kör jag online backup, har bytt från Mozy till CrashPlan+, eftersom Mozy blev snåla och dyra sista året. Crashplan funkar bra, men verkar inte riktigt hantera externa diskar till 100%. Jag är tvungen att göra Rescan för att den ska plocka upp nya filer på externa disken.

Någon som provat Carbonite som Leo Laporte på TWIT gör reklam för, han verkar även använda den privat också, eller några Svenska alternativ?

Kanske mindre risk att en tjänst i usa (större kundunderlag) finns kvar än en liten tjänst i Sverige?

Ursprungligen av Gusten68:

Någon som provat Carbonite som Leo Laporte på TWIT gör reklam för, han verkar även använda den privat också, eller några Svenska alternativ?

Kanske mindre risk att en tjänst i usa (större kundunderlag) finns kvar än en liten tjänst i Sverige?

Kan rekommendera Diino, https://www.diino.com/ (49 USD/år om du köper från .com).

Svenskt, bra hastighet, obegränsat backuputrymme, obegränsat antal datorer + 100GB övrig lagring, app till iOS/Android finns.
Har funnits i många år nu och lär inte försvinna, ägs av bl.a. Swisscom (http://en.wikipedia.org/wiki/Swisscom).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-09 20:25

Mitt behov var kanske lite snarlikt och min lösning är enligt nedan

Mitt behov var att jag har flera Mac'ar där jag vill kunna logga in på de olika men ändå ha tillgång till samma data på alla maskinerna. Jag vill även ha en kontinuerlig backup som komplement till TM-backup. Servern som jag lägger backup på står lokalt men ger mig samtidigt access från Internet till min data.

Lösningen som jag funderade på var att testa Os X Server och/eller Win2008 och replikeringen mha AD men det har känts lite jobbigt att testa om det inte löser mitt behov.

Jag snubblade på en länk till SuperFlexible (Super Flexible File Synchronizer) och har testat det ett par dagar. Än så länge så har det fungerat precis som jag har tänkt det. Det enda som jag får tänka på är att inte vara inloggad på flera maskiner samtidigt, då ställer det till det med synkronieringen när man flyttar filer mm.

Kanske kan vara något att testa? Man kan testa 30 dagar innan man måste betala...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-12 18:28
Ursprungligen av lajo03:

jag har flera Mac'ar där jag vill kunna logga in på de olika men ändå ha tillgång till samma data på alla maskinerna. Jag vill även ha en kontinuerlig backup som komplement till TM-backup. Servern som jag lägger backup på står lokalt men ger mig samtidigt access från Internet till min data.

Det låter annars som ett perfekt case för Dropbox. Be om en referral-länk så får du en kvarts gig extra utrymme gratis. 2-8 GB kostar gratis, mer än så kostar. En otroligt smidig lösning, så bra att t o m Apple ville köpa hela bolaget nyss...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-09-11 21:11

Tycker det hela verkar vara ett uppdrag för rsync, vilket redan finns på din dator.

Intego Personal Backup kan allt - t.o.m. hämta min blog ute på nätet och backa upp den på min dator hemma - varje natt.

Men Lion har en bugg som gör att timerfunktionen idag inte funkar - man får kicka igång backupp-scripten manuellt när man är vid datorn. Det är nämligen så att om man väcker Lion med automatisk väckning - det finns t..o.m. i OSX egna inställningar - så somnar Lion om igen inom 30 sekunder om ingen trycker tangent/klickar mus. Otroligt! Men sant...
Nå - den buggen fixar dom nog i nästa update - annars är dom ju usla amatörer. Alltså; dom gjorde en smart grej...dom fixade så att microrörelser/vibrationer av mus etc inte kickar igång en vilande burk och händer det så somnar den om snabbt och sparar energi och planet. MEN dom glömde bort det där med timer - eller Schema som det heter i Energiinställningar. Jezez. Dom glömde skriva in en liten kodsnutt som gör att burken INTE somnar om direkt om väckningen gjorts av Schema.

Jag har Personal Backup på alla Macar - hemma och jobbet. Macigt, enkelt, hyfsat snyggt. Kan allt. Jag vet inte om dom säljer det löst fortfarande eller om man måste köpa Integos viruskontrollskit också.

1
Bevaka tråden