Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro startas ibland upp med program

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har länge undrat och sökt svaret på varför min macbook pro ibland startas upp med samma program och finder fönster som var öppna senast den användes, trots att programen avslutades korrekt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-09 16:20

Ibland?

Kan du fundera ut exakt hur du gör när det sker?

Har jag fattat rätt: Du stänger alltså av alla program, väntar tills de verkligen avslutats, stänger av datorn, väntar till den verkligen är avstängd och stänger sedan locket. När du senare öppnar locket och startar datorn så startas de program som du stängde av sist automatiskt?

Det ska inte ske normalt. I systeminställningarna kan man ju lägga till program som ska startas automatiskt när man loggar in men i sådana fall skulle det alltid ske...

i Lion så kryssar du ju i ett val som bestämmer detta när du stänger av datorn?

Dvs att alla program du hade igång när du stängde datorn ska starta igen när du startar den.

Jag uppgraderade till Lion häromdan, så det kanske är därför?
Vart hittar jag denna inställningen i Lion?

  • Medlem
  • 2011-09-09 19:53
Ursprungligen av eneboom:

Jag uppgraderade till Lion häromdan, så det kanske är därför?
Vart hittar jag denna inställningen i Lion?

Det finns bla som en kryssruta när du startar om eller stänger av datorn. Annars finns det i systeminställningar/allmänt/[kryssrutan "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen]

Testade med att kryssa ur "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen" och sedan stänga av datorn med några program som fortfarande var igång. När jag startade upp datorn nästa gång så öppnade den fortfarande programmen?

När jag stänger av datorn så får jag inte upp det valet som du nämner, utan den den stänger ner programmen och stänger av som vanligt?

  • Medlem
  • 2011-09-11 21:53
Ursprungligen av eneboom:

Testade med att kryssa ur "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen" och sedan stänga av datorn med några program som fortfarande var igång. När jag startade upp datorn nästa gång så öppnade den fortfarande programmen?

När jag stänger av datorn så får jag inte upp det valet som du nämner, utan den den stänger ner programmen och stänger av som vanligt?

Så här skall det se ut när man stänger av datorn i Lion och då är det den blåa kryssrutan man bockar ur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 20:50

Det spelar ingen roll hur man gör; när datorn startas om så drar alla möjliga program och fönster igång, bland annat Personal och annat som man inte vill ha igång bara för att datorn startas! Hur tänker man här?

Prova att kolla under systeminställningar->användare->din användare (förvald)->startobjekt. Där är alla program som bakgrundsstartas på macen. Man kan även välja att autostarta program genom att högerklicka på dem i dockan och välja "öppna vid inloggning" Kolla igenom de program som öppnas!

1
Bevaka tråden