Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ta bort genväg i sidofältet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-04-27 23:02

Hej!

Min fru redigerade för en tid sedan en jpg-bild hon fått (av en vän). Hon ändrade filnamnet för det innehöll citattecken och bokstaven å ("filnåmn.jpg"). Mycket skumt till att börja med.

Bildfilen sparades med nytt namn. Problemet som har uppstått är att det i sidofältet ligger en död genväg till bildfilen med dokumentikon. Genvägen går inte att markera, än mindre ta bort. Jag kan dra den men så fort jag släpper den på t ex papperskorgen hoppar den tillbaka till sidofältet.

Försökte slänga com.apple.sidebar.plist och starta om finder, men det vill sig inte.

Vad sjutton kan det vara för fel någonstans. Kan det vara någonting med filen i sig som orsakat detta, eller är det liksom bara sånt som händer emellanåt. De flesta jag har läst om som haft liknande problem med spökgenvägar har kunnat fixa det genom att slänga vissa preference filer.

Vad göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 23:20

det händer alltså ingenting när du drar och släpper filen strax utanför sidofältet, på godtyckligt ställe?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-04-27 23:23

Just det... och jag har verkligen slitit mitt armhålehår pga detta. Men så testa jag som en sista desperat aktion att hålla ner cmd + dra...å jävlarimig. Det funkade. Skitfilen gick upp i rök.

Tack

Tack för detta, hade samma problem.

Instämmer i tacket. En sådan skitsak har plågat (jodå, plågat) mig med. Men nu är den borta. Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 21:48

Apple ändrade detta i och med Mac OS X 10.6.7 eller 10.6.8. Innan kunde man bara dra ut den. Nu måste man hålla men Command.

1
Bevaka tråden