Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

27" till MBA?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-08 22:41

Hej

Funderar på att införskaffa en 27" extern skärm till min MBA. Men har lite frågor, kan ni hjälpa mig?

1. Klarar MBA av det? den har ju en upplösning på 1440x900, de flesta 27"are har 1920x1080. Kommer detta göra bilden oskarp/dålig? (eller har det inte med saken att göra? har dålig koll)

2. Om skärmen har HDMI, kan jag då spela xbox360 och kolla på tv (mha telias box som har hdmi-ut) utan att behöva köpa till något?

Också lite köpråd

Vad kommer jag använda den till?
bildredigering (inte allt för avancerad dock), xbox360, film

Pris? 2-3000

Har tittat på följande skärmar
Benq G2420HD - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information
Samsung SyncMaster P2770FH - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information
Philips 273E3SB - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Vad tror ni om dem? har ni fler förslag?

tack på förhand.

Ursprungligen av bozzz:

...den har ju en upplösning på 1440x900, de flesta 27"are har 1920x1080. Kommer detta göra bilden oskarp/dålig? (eller har det inte med saken att göra? har dålig koll...

Upplösningen på den interna skärmen har ingenting med saken att göra. Att visa 1920x1080 på en extern skärm går hur bra som helst - den klarar mer än så.

Senast redigerat 2011-09-08 23:57

Jag hade valt bort Benq-skärmen, iom att den verkar (efter lite snabbt googlande) vara den enda av dom med 6 bitar per färgkanal, medans dom andra verkar ha 8. Skillnaden är 262,144 färger för 6-bitars, och 16,777,216 färger för 8-bitars. Om det gör någon skillnad i praktiken är upp till var och en, så det bästa är ju såklart att pröva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-08 23:59

Har du möjlighet att öka budgeten lite eller avvakta till senare? Av erfarenhet tror jag du kommer bli så mycket nöjdare om du köper något lite bättre på en gång, som du senare kan ha flera, flera, flera år med ett leende

Bara en tanke..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-09-09 00:06

Tack för alla svar!

Jo, kan tänka mig öka budgeten men vad får jag då? Hur mkt bättre kan jag få? (säg Max 4500 då ).
Och vad påverkar responstiden förresten?

Ursprungligen av bozzz:

Tack för alla svar!

Jo, kan tänka mig öka budgeten men vad får jag då? Hur mkt bättre kan jag få? (säg Max 4500 då ).
Och vad påverkar responstiden förresten?

Responstiden är den tid det tar för en pixel att byta färg, kan mätas på flera olika sätt så det kan bli ganska förvirrande.

Generellt är responstiden bättre på de billiga skärmarna. Det är inte så konstigt som det låter, utan beror bara på att det är en inneboende egenskap hos TN-panelerna som sitter i de skärmarna. Det är också det enda som är bra med dem, i övrigt får man dålig betraktarvinkel och färger som brukar vara ganska uppskruvade (vilket antagligen beror på att de säljs till datorspelande hemanvändare). Är det bara för spel och surf gör det mindre, men ska man pilla med foton så tycker jag absolut man ska ha IPS-panel p.g.a. betraktarvinkeln och färgäktheten.

Har inte mer koll på utbudet än den snabbkoll på Prisjakt jag nyss gjorde, men det verkar som att man får ge 6000 och uppåt för en 27" IPS. Kan vara värt att satsa på en 24" IPS med samma upplösning (finns ganska billiga såna), men är det den fysiska storleken som är viktig blir bästa valet en någorlunda anständig TN.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-09 10:00

Jag citerar den lärde Martin Agfors inlägg på fotosidan.se

"Den stora skillnaden mellan de billigare och dyrare skärmarna ligger på ett annat plan: Jämnhet och stabilitet. Dvs att skärmen är hyfsat jämn (sett till ljusstyrka, färgtemperatur, gamma)
- över ytan
- att den är jämn om du justerar ljusstyrkan (många tester mäter bara prestanda på full ljusstyrka som man sällan använder)
- att den är jämn över tid (genom en arbetsdag och sett över flera år)"

1
Bevaka tråden