Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ha kvar SSD?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-11 15:02

God eftermiddag!

Jag behöver nu hjälp och råd.

Jag var rätt länge sedan intresserad av att sätta in SSD i min iMac 27" 09 för att få uppleva ljusets hastighet och för att hoppas att hårddisken i datorn skulle låta mindre. Servicestället där jag lämnade in den sa att min Apple Care inte skulle gälla efter det om det skulle bli problem med hårddisken eller SSD.

Jag har upptäckt att för ett tag sedan smuts av nåt slag har kommit bakom glasset som man märker tydligt om man jobbar i word mm eller har nån vit eller ljus bakgrundsbild. Jag tänkte det där måste väl dem fixa åt mig utan någon kostnad?

Men nu är jag fundersam om jag ska samtidigt som jag skulle lämna in datorn om jag ska behålla SSD.Jag känner nu och velar om det värkligen var värt pengarna för SSD. . Jag gillar att ta kort så visst är det ärligt att få igång Aperture snabbare än vad den skulle vara. Det som jag oroar mig för är att SSD inte har ju bra livslängd, går sönder och att man måst ta ut den. Vad jag har förstått så gjorde Apple tror det var kanske på årsmodellerna från 10" och uppåt att dem hade gjort dem speciella så man inte skulle få byta ut själva. Så den dagen jag måste byta ut hårddisken så måste jag kanske betala skitmycket pga bytet från superdrivern till SSD. Jag håller på och läser och jag har inte råd eller lust att överge min smala plånbok för det.

Är det bara jag som är för orolig? Jag skulle vilja alla som har erfarenhet eller har SSD i sina macar skriva av sig här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-11 15:58

Har servicestället lämnat kvar damm bakom glaset tycker jag du skall gå tillbaka o be dem 'städa' efter sig. Utan någon extra kostnad såklart.

Din andra fråga, du är bekymrad över livslängden på din SSD? Ska du vara bekymrad över någon form av lagringsteknik borde det väl vara mekaniska hårddiskar anser jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-11 17:09
Ursprungligen av reboot81:

Har servicestället lämnat kvar damm bakom glaset tycker jag du skall gå tillbaka o be dem 'städa' efter sig. Utan någon extra kostnad såklart.

Din andra fråga, du är bekymrad över livslängden på din SSD? Ska du vara bekymrad över någon form av lagringsteknik borde det väl vara mekaniska hårddiskar anser jag.

Jag har upptäckt det runt april-juni. Jag har absolut inte öppnat men känns konstigt att det kan komma in ändå? Dem kan inte begära att jag betalar nån service avgift på det?

Det är ju sånt prat om trim, writes hit och dit.

En ssd disk har självklart bättre livslängd än en mekanisk disk. Den tål dessutom mer stryk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-11 20:53
Ursprungligen av =JoNaZ=:

En ssd disk har självklart bättre livslängd än en mekanisk disk. Den tål dessutom mer stryk.

Känner mig lite bättre till mods. Men är verkligen writes eller skrivningar att det skulle slita på disken så stor sak i praktiken?

Ursprungligen av Album:

Känner mig lite bättre till mods. Men är verkligen writes eller skrivningar att det skulle slita på disken så stor sak i praktiken?

Du kommer ha bytt dator både 1 och troligen 2 ggr innan SSD disken har gjort sitt ang begränsning i antal skrivningar..

Ursprungligen av Album:

Känner mig lite bättre till mods. Men är verkligen writes eller skrivningar att det skulle slita på disken så stor sak i praktiken?

Nä, i genomsnitt inte. Det enda är väl att ingen kan lova att varenda gate i en SSD kommer att hålla för exakt 100 000 omskrivningar, så man kan ha otur precis som med allt annat. Men ska man oroa sig för sånt så är inte en magnetiserad glasskiva som snurrar 7200 varv per minut det bästa receptet för att slippa otrevliga överaskningar heller...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-12 18:08

Innan jag köpte min SSD, en OCZ Vertex 2 som fungerat felfritt sedan i Mars. Då hade jag under under en period på mindre än ett år, 2 hårddiskkrascher med en mekanisk hårddisk. De enda trasiga hårddiskar jag upplevt under min livstid. Ibland har man otur men oftast rullar det på i många år framöver och man hinner byta ut hårdvaran innan den går sönder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-14 10:50
Ursprungligen av Samuel K:

Nä, i genomsnitt inte. Det enda är väl att ingen kan lova att varenda gate i en SSD kommer att hålla för exakt 100 000 omskrivningar, så man kan ha otur precis som med allt annat. Men ska man oroa sig för sånt så är inte en magnetiserad glasskiva som snurrar 7200 varv per minut det bästa receptet för att slippa otrevliga överaskningar heller...

Ursprungligen av keptang:

Du kommer ha bytt dator både 1 och troligen 2 ggr innan SSD disken har gjort sitt ang begränsning i antal skrivningar..

Ursprungligen av joakimo:

Innan jag köpte min SSD, en OCZ Vertex 2 som fungerat felfritt sedan i Mars. Då hade jag under under en period på mindre än ett år, 2 hårddiskkrascher med en mekanisk hårddisk. De enda trasiga hårddiskar jag upplevt under min livstid. Ibland har man otur men oftast rullar det på i många år framöver och man hinner byta ut hårdvaran innan den går sönder.

Då är det mest den vanliga disken som jag har iMacen som jag ska oroa mig för? Men går jag väl och ber dem göra skärmen ren. Om man leker med tanken och säger jag skulle få problem med SSD, hårddisken eller båda två så jag måste byta ut dem. Då borde det vara nåt proplem att få det fixat? För jag har fattat som det var iMac generationen som kom efter min som Apple förbjöd att mecka in en egen SSD/hårddisk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-21 12:38

En annan sak, vågar man att ta bort smutset själv? Nån som har gjort det? Vore gött att slippa lämna in den.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-21 23:00

Ja det vågar man. Men du borde kunna få det fixat utan extra kostnad hos servicestället?

Det är en tunn glasskiva...
iMac 27" Repair - Removing the Glass, Ram, and LCD
fast själva tekniken visas bättre på iMac Screen Cleaning - YouTube

Senast redigerat 2011-09-22 08:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-22 11:08
Ursprungligen av reboot81:

Ja det vågar man. Men du borde kunna få det fixat utan extra kostnad hos servicestället?

Det är en tunn glasskiva...
iMac 27" Repair - Removing the Glass, Ram, and LCD
fast själva tekniken visas bättre på iMac Screen Cleaning - YouTube

Jag hoppas att jag borde få det gratis. Jag har ju kvittot och det kvar. Men jag tänkte om man skulle våga själv så slapp man bli utan datorn ca en vecka. Det verkar ju jobbigt att göra rent det för det lär ju komma in ännu mer partiklar när man håller på.

1
Bevaka tråden