Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon vits med mera minne i iMac 27 Core i7?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-11 11:32

Jag har en iMac 27" med Core i7. I den sitter 4GB orginalminne och konventionell hårddisk. Kör MacOS 10.6.

Maskinen används primärt för videoredigering i iMovie men även lite BitTorrent, simpelt Photoshoppande och så iTunes förstås. Övrigt arbete inkl surfande sker på Windows-maskiner.

Då är frågan: är jag på något sätt betjänt av att utöka mängden RAM-minne i maskinen?

Videoredigering? Då är 8 GB ett minimum enligt mig. Kör du FCPX så ska du slänga in 16 GB. Jag har en sådan burk hemma och slängde in 16 GB när jag började testa FCPX - det behövdes.
4 GB är inget för videoredigering sedan HD-skiftet. Inte ens med iMovie. Ska du ändå byta så tycker jag du ska slänga in 16 - priskillnaden 8 eller 16 är väl inget att gråta över ställt mot vad iMacen kostade.

Du får en helt ny maskin om du går upp till 8 eller däröver. Zimmerman har helt rätt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-11 13:01

16 GB kostar ju bara ca $100 hos crucial.com, och det kan nog vara en bra idé i ditt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-11 15:30

Tack, då är det avgjort. Uppgradering till 16GB.

Hör gärna av dig igen i tråden när du stoppat i dem. kunde vara kul se hur du uppfattar före-efter ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-02 00:40

Jag får nog erkänna att jag inte märker någon direkt skillnad. Dessutom tar det betydligt längre att boota upp burken nu

  • Medlem
  • 2011-10-02 02:34
Ursprungligen av arneby:

Jag får nog erkänna att jag inte märker någon direkt skillnad. Dessutom tar det betydligt längre att boota upp burken nu

Om det är som det var med macarna förr, så är det bara för att datorn verifierar RAM-minnet under uppstart, för att se att det är ok. Ju mer RAM, desto längre tid tar detta.

Ursprungligen av arneby:

Jag får nog erkänna att jag inte märker någon direkt skillnad. Dessutom tar det betydligt längre att boota upp burken nu

Prova att ha flera program igång samtidigt och 7-8 flikar uppe i Safari....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-11 17:27

Det kanske är psykologiskt men skillnaden känns alltid störst i början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 23:05

Vad är det mer minne exakt gör för videoredigering? Vad går fortare?

Jag tror inget går "fortare" med mycket RAM och videoredigering som sådant - där är det diskspeed och GPU som gäller mest.
Det är inte alltid "fortare" man är ute efter när det gäller RAM - det finns många andra parametrar. Här är ett scenario ur verkligheten:

FCPX tar över RAM. Andra program som är öppna skrivs ner som virtuellt RAM till disk. Vill man då hoppa från FCPX - t.ex. surfa ut med Safari eller bearbeta en bild i Photoshop - så är det segt - det tar en stund för Macen att ladda upp dessa program igen i RAM - det är nästan som att starta om dom. Oacceptabelt år 2011 och jag som hoppar mellan olika verktyg i samma projekt och givetvis hoppar mellan kan inte leva med skiten.
Så - om man har massor av RAM så kan FCPX fetta omkring och vräka i sig RAM - ändå finns det kvar så att andra program som är öppna kan få ligga kvar i RAM - redo att jobba på stört.

Detta är en gammal sanning som är hur sann som helst: Jobbar man med video och/eller 3D så kan man ALDRIG ha för mycket RAM. Jag önskar att jag kunde trycka i mera i iMacen än 16, men på jobbets MacPro har jag i alla fall betydligt mera. Kör man FCPX och lastar FxFactory-pluggar hårt - som exempel - så slukar FCPX alla 16 GB RAM :-D. Pang! Allt annat som fanns i RAM ligger nere på seg HDD. Man KAN inte har för mycket RAM. Alla maskiner bör maxas med RAM nu när priserna är låga (inte på nyaste CPU'erna dock - det tar alltid ett år för priserna att sjunka).

Ursprungligen av Pluffo:

Vad är det mer minne exakt gör för videoredigering? Vad går fortare?

En dator kan aldrig ha för lite minne, ju mer ju bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 00:07

iMacen är inte min primära eller ens sekundära burk. Den är nästan enbart till för videoredigering, webproofing och lite BitTorrent. Det är Windowsmaskinerna som får slita hund med Chrome och 15 flikar per instans. Kör inte ens PS på Mac, förlåt mig

1
Bevaka tråden