Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att stänga av MBA 13

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-11 11:39

Min helt nya och ännu knappt inkörda MBA 13" har problem med att stänga av sig. MacOS Lion.

Installerat är Photoshop CS5 tryout, Chrome, TweetDeck och synkprogrammet för stegräknaren Fitbit. Thats about it. Maskinen är ca 2 veckor gammal.

När jag begär riktig avstängning går skärmen till gråvit bakgrund och skovelhjulet kommer fram ( inte färghjulet) och tycks hålla på i evigheter (tills jag får nog och trycker på fysisk off).

Jag gissar på att några filer inte vill stänga sig/avsluta som de borde. Men vad använder jag för verktyg för att diagnostisera eller lösa problemet?

  • Medlem
  • 2011-09-11 13:44

Provat att reparera behörigheter och kört en säker start (håll shift nedtryckt under uppstarten)?

Senast redigerat 2011-09-11 14:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-11 19:39

Tack! - det verkar ha hjälpt lite iaf. Den hänger sig inte längre även om det då och då fortfarande tar alltför lång tid. Börjar misstänka att det har att göra med om någon usb-sladd suttit i under sessionen eller inte. Har dels en för Fitbits basstation, dels en för synkning av Nikon DSLR.

Man kan kika i loggarna med log-verktyget ("/verktygsprogram/systemmeddelanden)

System.log och shutdown.log borde kasta lite ljus över det hela.

1
Bevaka tråden