Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL, Airport Extreme och flera datorer - newbie

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-09-10 15:10

Tacksam för hjälp: Har trådlöst nätverk på torpet med ADSL-modem kopplat till en Airport Extreme som sedan borde dela ut "Internet" till mina datorer. Men om man låter en dator somna eller stänger den så tappar man "internet". Just nu har jag strömmande radio på min Squeezebox och denna gamla iBook G4 har uppkoppling/internet, men det är lögn att få internet på min BacBook Pro. (Vilket fungerade utmärkt igår kväll och jag har inte ändrat något annat än att datorn varit stängd över natten.)

Airport Extreme har jag ställt in i Anslutningsdelning: AV (bryggläge) Är det rätt?

Jag önskar att internet fungerar på hur många datorer som helst och att man inte behöver strömma radio eller liknande för upprätthålla kontakten med internet.

Känner mig korkad. Har försökt läsa gamla trådar. Och ber om ursäkt ifall mitt problem är ett sådant att jag borde fatta det själv.

Tack på förhand för hjälp
-anneli-

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-09-10 17:17

Troligen ska det vara NAT alltså inte bryggläge som är problemet. Testa det i första hand.

Har du Bredbandsbolaget som leverantör så skall det fungera med bryggläge.
Men har du någon av de andra leverantörerna som ex. Telia så måste du välja "Dela på publik IP-adress"

Tar min egen anslutning som ex.

Du ska i regel alltid ha dela en allmän IP-adress.
Bredbandsbolaget delar ut flera publika IP-adresser via deras ADSL-modem, men det tar ibland lång tid innan IP-adressen förnyas eftersom du haft Macen i sovläge "släpper" IP-adressen och någon annan kan ta den (av Bredbandsbolagets kunder).

Enda gången det är lämpligt att ha Airporten i bryggläge är när man har en annan enhet i nätet som delar ut IP-adresser och styr i det lokala nätet. Eventuellt går det bra om man har väldigt få (läs enstaka) enheter som man kopplar till modemet.

  • Medlem
  • 2011-09-10 20:50

Suddgummi, Erik och Iller -> Tack för inputen. Jag har ett lokalt bredbandsbolag där man inte behöver ange konto, lösen etc. Man behöver alltså inte identifiera sig.
Jag har testat att byta till "Dela allmän IP" men får då detta felmeddelande. Kanske är det bara att ändra några siffror i efterföljande bild?

Hoppas på mer hjälp samt önskar en trevlig lördagkväll.
-anneli-

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-10 21:00
Ursprungligen av nocke:

Suddgummi, Erik och Iller -> Tack för inputen. Jag har ett lokalt bredbandsbolag där man inte behöver ange konto, lösen etc. Man behöver alltså inte identifiera sig.
Jag har testat att byta till "Dela allmän IP" men får då detta felmeddelande. Kanske är det bara att ändra några siffror i efterföljande bild?

Hoppas på mer hjälp samt önskar en trevlig lördagkväll.
-anneli-

Ändra till 192.168.0.10 och 192.168.0.100 på start- resp. slutadress. Den klagar säkert för att WAN-adressen är på samma delnät som DHCP-intervallet.

  • Medlem
  • 2011-09-10 20:58

Och här är bilderna...

  • Medlem
  • 2011-09-11 08:44

Hej igen!
När jag har bytt ip-nummer som start- och slutadress kan jag gå vidare men efter omstart klagar den över dubbla NAT. Och rekommenderar att man byter till bryggläge. På NAT-inställningsvyn finner jag följande info:

Ikryssat: Aktivera förvald värd på 192.168.1.252
Ikryssat: Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll

Vågar inte "kryssa bort" dessa och starta om för då blir jag väl av med internet ytterligare några timmar... Så alla tips är välkomna.

Ha en fin söndag!
-anneli-

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-09-11 09:27

Vad får du för IP-adress om du bara kopplar in datorn med kabel och inget annat

  • Medlem
  • 2011-09-11 09:37

Finns det något sätt att kolla det utan att riskera att bli av med ip-numret från ISP-n? Dvs om jag tar ut kabeln från extremen och sätter i datorn får jag ingen internetkontakt eftersom modemet inte förhandlar fram ett nytt ipnummer på bra länge (typ ett par timmar).

-anneli-

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-11 09:41

Det borde inte ta mer än en halvtimme (typ 10-15 min, beroende på leverantör).

1
Bevaka tråden