Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini - två bildskärmar, olika rum?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Jag går i köptankar och då tjejen just nu är i staterna tänkte jag att hon skulle köpa hem en Mac Mini. Tänkte på 2,5 ghz med i5, använda som mediacenter till tvn.

Har lite tankar om att utöka användningsområdet och även koppla den till en skärm i rummet intill. Men har grubblat lite och lösningen blir väl att köpa en lång dvi- eller vga-kabel till andra rummet och HDMI mellan minin och tvn. Hur funkar det om, låt oss säga att jag vill spela något spel i andra rummet och tjejen vill se på tv? Räcker det att starta minin och sätta på skärmen i andra rummet, eller behöver vi mixtra med inställningarna på datorn? Sen undrar jag också hur det blir med ljudet i detta fallet? Kan jag få över ljudet, och i så fall önskvärt ut genom exempelvis skärmen i andra rummet?

Eller kan jag sluta drömma redan nu om en så här optimal lösning?

Tack på förhand! :">

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-10 14:08

Du måste ju starta filmen på något vis, så tillgång till Macen från TVrummet krävs ju. Har du väl valt vilken skärm filmprogrammet ska använda, har jag för mej att den alltid startar upp på den skärmen därefter. Men ska du spela något samtidigt som hon tittar på film blir det nog segt...
Kör du HDMI till TVn får du med ljudet i samma kabel.

Ursprungligen av kenjon:

Du måste ju starta filmen på något vis, så tillgång till Macen från TVrummet krävs ju. Har du väl valt vilken skärm filmprogrammet ska använda, har jag för mej att den alltid startar upp på den skärmen därefter. Men ska du spela något samtidigt som hon tittar på film blir det nog segt...
Kör du HDMI till TVn får du med ljudet i samma kabel.

Kanske var otydlig, men låt oss säga att det endast är jag som skall använda datorn (i rummet bredvid) och hon har tvn för sig själv (inte kolla film på den via macen). Jag startar macen, får jag då upp bilden på bildskärmen och inte tvn? Tvn måste man ju välja 'datorläget' så jag får ju inte upp bilden där förrän jag valt det, men får jag någon bild på bildskärmen i andra rummet utan att 'peka på detta'?

Hoppas ni förstår!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-11 09:26

Jag har inte testat med just Macmini, men normalt har du en "huvudskärm", och där har du alltid bild, där finns det du är van vid att se, inkl menyraden.
Din TV blir som en andra skärm, och visar bara skrivbordsbakgrunden tills du drar ett fönster till den via Systeminställningarna, med den bild du vill se (en film). Och det ser hon förstås inte om hon inte väljer rätt videoingång med TVns fjärrkontroll.
Var det svar på din fråga?

Skulle spegling måhända lösa det problemet? Alltså, visa samma bild på båda skärmarna. (Funkar väl bäst om det är samma upplösning på båda förstås, men ändå..)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 13:09

Datorn kör bägge skärmar ut alltid. Dvs du kommer alltid ha bild via DVI och via HDMI. Hur du sätter upp detta är ditt egna val. Skärmdubblering kommer visa exakt samma bild på DVI och HDMI. Här blir således bägge skärmar din "huvudmonitor". Nackdelen är att upplösningen blir speglad jämte den lägsta upplösning av dina två visningsenheter. En TV med HDMI har säkert full HD, inte alla datormonitorer har detta eller har en annan aspekt (höjd x bredd förhållande). Kör du utan skärmdubblering blir en skärm ett "utökat skrivbord". Denna kommer inte visa meny-raden men fungerar fint för att placera appar eller delar av appar på. Ex. VLC kan välja video-output monitor i fullskärm.

Vad gäller ljudet kan du få ut det via HDMI. Du kan i de flesta programmen styra om ljudet ska ut via HDMI, USB eller ljudkortet. Detta ställs även in globalt för systmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 13:52

Ett tips för att snabbt växa ljud-utgång för hela datorn är att ALT-klicka på menyradens lilla ljudikon. Istället för ljudvolym får du val för in och ouput devices. Man kan även i verktyget "Audio MIDI Setup" sätta upp en "Multi-Output Device". Det KANSKE är så att du vill göra det om du vill ha ljud ut via datorn och HDMI samtidigt.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-09-12 14:07
Ursprungligen av Erik.dv:

Ett tips för att snabbt växa ljud-utgång för hela datorn är att ALT-klicka på menyradens lilla ljudikon. Istället för ljudvolym får du val för in och ouput devices.

Alltså, det där tipset, jag vill krama dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 14:11

Det var så lite så. Fungerar sedan MacOSX 10.6 tror jag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-12 14:45

Annars tankar du ner SoundSource och får volymkontroller på de olika ljudkällorna direkt i menyraden.

1
Bevaka tråden