Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor innan clean install av Lion

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2011-09-10 11:00

Hej. Tänkte göra en clean install av Lion. Nu har jag bara lite frågor innan så inget går fel.

1. Kan jag återfå vissa filer från min time-machine backup? Jag vill inte återställa hela systemet, bara de vilktigaste filerna. Kan jag tex återställa dokument och bild mapparna enbart? Känns som det inte ska vara några problem men man vet ju aldrig.

2. Jag har en Intel SSD 120gb. Enda sen jag köpte den har jag upplevt mycket problem med datorn. Den är framför allt väldigt seg i perioder. Finns det någon driver eller något man ska installera om man har SSD?

3. Något jag bör tänka på innan jag blåser datorn? Finns det filer jag borde backa upp, eller går allt att komma åt via time-machine?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-10 11:11

2. Nu vet jag inte märke men Intel har släppt firmware-uppdateringar till flera av sina SSD-diskar. Kolla på Intels hemsida.

Svar på punkt 3
När du blåser disken har du ingen backup utan endast ett original på din Time Machine-backup. Se till att ha backup på dina diskar!

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-09-10 12:02

En till fråga: Jag har en del iOS appar i music > itunes > mobile applications. Kommer min sparade data i apparna vara kvar om jag backar upp den mappen och ersätter den nya mobile application mappen när jag installerat om iTunes, eller ligger den sparade datan någon annan stanns?

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-09-10 11:50

Hur menar du?

Om jag vill återställa en fil jag tog bort från dokument mappen förra månaden är det bara att starta time-machine och gå tillbaka en månad. Efter jag blåst systemet, kan jag då gå till dokument mappen och gå tillbaka en dag och få upp allt jag hade i dokument mappen innan jag blåste systemet? Och kan jag där plocka ut de filerna jag vill spara? Eller är det återställ-hela systemet-eller-inget som gäller?

Ursprungligen av jensm:

Hur menar du?

Backup/säkerhetskopia betyder att du har ett original och en kopia på en fil.
Lite elakt beskrivet... Du kan testa att formatera din disk i datorn och sedan tar du och förstör din TM-backupdisk. Var har du då dina viktiga filer?

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-09-10 12:42

mattiL: 2: Jag har haft den 3-4 månader så den är relativt ny. Dock har jag bara 6gb ledigt utrymme på den, vilket jag antar är en anledning till varför det går så segt ibland. Förhoppningsvis kommer det gå lite snabbare efter jag gjort en clean install.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-10 13:30

En tumregel är, eller har varit, att man ska försöka ha runt 30% ledigt på disken för att slippa prestandaproblem.
Mindre än 5% är definitivt inte bra.
Vilken modell på SSD har du?

Sen har du ju inte berättat vad du har för dator, minne mm.
För lite minne i kombination med en buggig mjukvara (Safari med vissa plugins) kan äta allt ditt minne ock slöa ner ordentligt.
Kolla läget i Aktivitetskontrollen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-10 12:56

Jo, full disk är inte bra för prestandan.
Är det dina filer som fyller den (data som du känner till) eller kan det vara en bugg som andra på detta forum stött på där diskyta upptas av något obekant (ev. time machine som skapar lokala backupfiler)?

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-09-10 12:26

Jaha.. så du menar att jag borde backa upp min time-machine? Ska se om jag hittar någon extra extern hd liggandes någonstanns..

Någon som vet om jag kan återställa enskillda filer efter en clean install?

... och strunta i min senaste fråga, jag backar såklart upp MobileSync mappen, där lär ju den sparade datan ligga..

Ursprungligen av jensm:

Jaha.. så du menar att jag borde backa upp min time-machine? Ska se om jag hittar någon extra extern hd liggandes någonstanns..

Vill du ha backup på dina data så ska du se till att du har minst 2 fysiska kopior av dessa. Det är helt upp till dig att inte ha backup, formatera om din interna disk och sedan tappa din backupdisk i golvet och stå där ledsen över saknad backup.

  • Medlem
  • 2011-09-10 13:24
Ursprungligen av hummel:

Vill du ha backup på dina data så ska du se till att du har minst 2 fysiska kopior av dessa. Det är helt upp till dig att inte ha backup, formatera om din interna disk och sedan tappa din backupdisk i golvet och stå där ledsen över saknad backup.

Helt rätt och därför skall undertecknad köpa en sån här:

LACIE 2BIG QUADRA 2TB USB2/FW800/400/ESATA - En kombination av läcker design, säkerhet och multipla anslutningar

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-10 12:29

1. Kolla lite på detta för att lära lite om Time Machine Mac 101: Time Machine

2. Har du kört länge med disken och är den nästan full? Och ja, det finns uppdateringar för Intels SSD http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18363

3. Gör en så kallad image-backup (med SuperDuper eller Carbon Copy Cloner) och en Time Machine-backup, förlita dig inte på endast en (typ av) backup.

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-09-10 13:05

Hårddisken är på 120gb, 104gb upptaget. Kan tänka mig att jag har 104gb filer.

Music mappen är på 40gb. Jag har ingen musik i iTunes, enbart appar och filmer (filmerna ligger på en extern hd). Mobile Applications mapparna (har 2st. En i iTunes mappen och en i iTunes > iTunes Media) är 13gb + 27gb. Detta känns väldigt onödigt om man har en hd på 120gb..

1
Bevaka tråden