Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopiera ALLT från gammal till ny hårddisk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal PPC G5 med OS 10.5.8. Köpt ny hårddisk. Vill givetvis kopiera över allt från den gamla till den nya utan att t.ex. behöva strula med serienummer till program osv.

Hur gör man det enklast? Ska jag först installera ett nytt system från installationsskivan och sen dra in allt från den gamla disken? Eller går det att klona hela skiten (inkl.system) direkt m.h.a. t.ex. Carbon Copy Cloner så att jag slipper mata installera om alla systemuppdateringar osv?

Ursprungligen av Falutjorven:

..går det att klona hela skiten (inkl.system) direkt m.h.a. t.ex. Carbon Copy Cloner...

Ja, det går.

Angående serienummer så finns det en liten liten reservation. Det finns program som kopplar aktiveringen inte bara till serienumret utan även till hårdvaran, och då kan det krävas en ny aktivering av programmet om man lägger det på en annan hårddisk. Jag har stött på detta någon enstaka gång.

Klart. Tog bortåt fyra timmar. Men allt verkar funka utan att man ska behöva leta serienummer.... phew.....

Sedan kan man ju tillägga att det går precis lika bra med selleri, dvs SuperDuper, för att klona en disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 16:46
Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan kan man ju tillägga att det går precis lika bra med selleri, dvs SuperDuper, för att klona en disk.

SuperDuper kostar pengar. Har aldrig provat det, finns det några fördelar med programmet som rättfärdigar att slänga 28 dollar?

För att klona hela disken är det gratis. Vill man göra inkrementella backupper (dvs bara kopiera det som är ändrat) får man betala.

Så har det åtminstone varit alla år tidigare.

Själv råkade jag ut för att CCC inte funkade ordentligt en gång, så blev kvar med SuperDuper. Använde betalversionen som backuplösning för min iBook med 10.4 i alla år då jag inte kunde köra TimeMachine.

1
Bevaka tråden