Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk skadad av tappad magnetisk skruvmejsel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Har ett lite klurigt problem. Jag skulle byta taklampa igår och lyckades tappa min skruvmejseln rätt på mbp. Det var en sådan Ikea modell med lite Magnetism i sig. För funkade allt ok. Sen segare och segare. Onyx varnade för disk reparation och jag började köra. All process har tagit mycket längre än vanligt samt att man hör hur disken läser i steg. Dessutom varnar för ogiltig nod struktur. Att jag måste formatera vet jag, så fort jag lyckats backa up min musik. Men hur gör jag sen?

Reparatör och byta disk eller bara skriva över med nollor? Jag behöver ju en 100% disk såatteh.

//C

Jag bytte HDD för att jag ville ha en SSD istället

Så jag gjorde en Clon med superduper och installerade en ny HDD som jag lagt Clonen på

Det är så enkelt att du kan göra det själv

How to upgrade your hard drive - Mac - Clone Super Duper - YouTube

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-09-10 09:05

Det har inget med magnetism att göra utan att din tappade mejsel säkert sett till att armen i din HDD skadat diskytan rent fysiskt.

Felet kommer enbart att bli värre så steg ett är att ta backup snarast om du inte har det redan. Sen köper du ny HDD och byter ut den befintliga som bara är att kasta.

En hårddisk lagrar information med hjälp av magnetism. Din skruvmejsel raderade förmodligen delar ac disken.

Jag tror inte disken är trasig. Bara filsystemet på den. Formatera om den efter du lyckats kopiera de du vill rädda och installera Lion igen borde räcka.

Om den fortfarande beter sig konstigt efter detta så måste du byta disken.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

En hårddisk lagrar information med hjälp av magnetism. Din skruvmejsel raderade förmodligen delar ac disken.

Jag tror inte disken är trasig. Bara filsystemet på den. Formatera om den efter du lyckats kopiera de du vill rädda och installera Lion igen borde räcka.

Om den fortfarande beter sig konstigt efter detta så måste du byta disken.

Skruvmejselns magnetism påverkat inte hårddisken på något sätt! Orsaken är mer troligt den mekaniska chocken när man "slänger" något på datorn.

Bara en fråga till er som svarat efter mig = "Ny i Macvärlden"

Vad var det för fel på mitt förslag ?

För mig var det enkelt och gav mig dessutom en exakt kopia av min HDD på en ny HDD
Utan ominstallation

Det är väl ingen som har sagt att det var fel på ditt förslag? Jag tyckte mest att de diskuterade orsaken till varför disken börjar krångla - magnetisk eller stöt.

Fast jag skulle ta en Time Machine backup och installera om från Time Machine istället:)

Tänk på att när du har en Time Machine-backup och när du raderat hårddisken inte längre har en backup utan endast ett original i form av din TM-backup. Så strular din "backup" har du tappat all data. Se till att ha 2 kopior!

Så ni menar att man kan installera från Zero med hjälp av TimeMachine ?

Men man måste väl först installera om Lion ?

Då måste man väl ha Lion på ett USB minne ?

Om jag förstått det rätt, kan man ha en Clon på en extern HDD och starta från den och sedan
clona denna direkt till den HDD man har på Datorn ?

Ni får gärna räta ut dessa frågetecken till mig, då jag har funderat ganska mycket på just backup och inte fått svar fullt ut
på den frågan i den tråden jag började fråga om det. http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277202-time-machine-alternativ-time-capsule.html

Efter vad jag läst här, så har jag börjat fundera på allvar igen ..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-11 16:05

Eftersom att man kan starta systemet från en klonad disk tänker jag att man gör så här (hela cykeln):

  1. Klonar sin interna hårddisk (IHD) till extern hårddisk (EHD). Detta steg gör man alltså regelbundet. Först när det knasar går man vidare till steg 2.

  2. Startar från det klonade system på EHD. Använder kloningsprogrammet, exvis Carbon Copy Cloner, för att klona tillbaka från EHD till IHD. Detta är ju samma operation som nr 1 - fast omvänd.

  3. Startar som vanligt från IHD och är således tillbaka vid grundläget.

Även om det förmodligen är en god idé att ha en räddningsskiva med Lion så innebär ju en start från en klon att du faktiskt har ett fungerande system. En räddningsskiva är med andra ord inte nödvändig för att få tillbaka systemet.

Då är ju en Clon att föredra

Men om man vill vara säker på att inte tappa dokument/bilder och annat som lagts till efter sista cloning
så bör man ju även köra timemachine

Kan man då välja att bara återföra det man vet att man förlorat ?

Tycker det är lite knasiga inställningar i timemachine när det gäller hur ofta det skall göras säk kopia
och framför allt att man inte kan ställa in hur mycket plats de får ta på en HDD

Poängen med TM är väl mest att det är inga inställningar att tala om - du tutar och kör - och det är precis vad de flesta behöver och klarar av:)

Fast diskussionen om TM är kanske OT, i det läge som OP är i så är det nog bättre med andra mer direkta lösningar

1
Bevaka tråden