Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappa ctrl mot kringla - men endast i ett program

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 11:59

Gott folk!

Jag jobbar med Illustrator, och har ca 10 år i ryggen på PC nu så alla kortkommandon och knappfunktioner sitter som en smäck. Jag jobbar i blandade miljöer, primärt på PC (på jobbet) men på Mac hemma. Detta krånglar förstås till det lite. Jag är medveten om att jag kan ändra kortkommandon direkt i programmet, men skulle vilja göra det enklare för mig så att ctrl helt enkelt mappas mot kringla (fast helst inte globalt, utan enbart i Illustrator). Det skulle bespara mig en hel del frustration. Nån som vet ett program som kan fixa det?

Du kan kanske hitta något tips i någon av de här trådarna:
mappa tangenter site:99.se - Sök på Google

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-02 16:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan kanske hitta något tips i någon av de här trådarna:
mappa tangenter site:99.se - Sök på Google

Tack för tipset. Har kollat runt lite, och har hittat KeyRemap4MacBook där man kan ha olika profiler, men de måste aktiveras manuellt och det glömmer jag hela tiden bort. Finns det något som automatiskt kan aktivera en profil när man växlar till programmet? Det vore helt toppen.

Senast redigerat 2011-09-02 17:07
  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-09-02 17:43

Efter att ha jobbat i blandad miljö i snart 10år så märker jag knappt skillnaden längre.
Fingrarna vet hur dom ska anpassa sig beroende på system.
Enda som strular till det är AltGr+2 så man måste byta sida på mellanslag.

Byt till Mac även på jobbet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-08 15:56
Ursprungligen av PeeMaN:

Byt till Mac även på jobbet

Det finns tyvärr inte en chans. Jag har löst det tillfälligt med KeyRemap4MacBook, men det är inte optimalt eftersom jag hela tiden glömmer att ändra tillbaka till rätt profil. Skulle vara guld om det fanns ett program som automatiskt kunde växla mellan olika profiler.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-09-09 14:02

Med Eventgost kan du få den att kolla vilket program som ligger "längst fram" och köra ett script. Text byta profil.
Och sen tvärtom när det inte är längst fram.
EventGhost

1
Bevaka tråden