Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns snabbväg för utmatning av externa enheter?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-09-06 07:49

Finns det något bra sätt att enkelt göra en säkert borttagning av externa media? Ett som inte kräver att du växlar till Finder och markerar enheten väljer mata ut.

Då jag har min MBA kopplad till extern skärm och usb hub med en eller flera externa enheter inkopplad, och snabbt vill rycka ut den för att användas separat, så är det omständligt att behöva leta upp Finder och mata ut varje enhet för sig.
Det jag söker är nog ett program som gör att jag med tangentbordskombination kan få upp ett fönster och där välja mata ut alla, eller välja specifik enhet.

Kör Lion om det gör skillnad. Mata ut knappen som finns på tangentbordet (både externa och inbyggda) verkar inte göra något. Inte ens när en extern enhet är markerad. Kanske är det meningen att den skall göra det jag vill? Kan inte påminna mig att den knappen gjort något i Leopard heller.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-06 08:25

DU måste hålla den nedtryck i 2 (eller är det tom 5?) sek för att det ska hända något. Sen vill jag minnas att du också måste ha valt de enheter som du vill mata ut. Just nu hittar jag inget alls på Apples supportweb och har dessutom inget att mata ut för att bekräfta. Sorry.

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-09-06 09:21

Jag har nu testat att hålla ned eject knappen i väldigt många sekunder. Inget händer.
- Testat med kombinationer med alt, ctrl mm. Inget händer (förutom att jag lyckades trigga en omstart...)
- Testat att bara köra eject utan att gå via Cinema Display/Usb hub, dvs bara eject på en usb som sitter direkt i MBA utan att några andra externa enheter. Inget händer vid knapptryck.
- Pluggade in en extern Samsung DVD, inget händer vid knapptryck.

Att manuellt välja "Mata Ut" i högerklick fungerar utan problem.
Har en Macbook Air late 2010 med Lion 10.7.1. Har ingen aning om det fungerade på Leopard, då jag missat att testa långtryck.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-06 09:33

Tangentbordet tror jag bara matar ut den interna spelaren...
Men det finns ett "menyprogram" som ser ut som ikonen på Mata ut, den har val för "mata ut alla".
Ska se om jag hittar den...

Edit: Jag tror inte det är denna men den kanske funkar:
Download DocJector for Mac - Eject volumes via the Dock or menubar. MacUpdate.com

Eller denna:
http://www.macupdate.com/app/mac/36416/undock

Jag har testat den senare, och den verkar helt OK, man kan välja mellan externa diskar, nätverksanslutna och CD/DVDläsaren. Man kan även aktivera AppleScript med den.

Senast redigerat 2011-09-06 09:47

Sitter med en MBP med Leopard men om jag inte minns fel är det samma i Lion, dvs markera enheten på skrivbordet och tryck ⌘+e
(E=eject)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-06 10:17

Jo, det var väl just det han ville komma ifrån, även om man kan markera flera objekt innan man trycker.

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-09-06 10:19

kenjon, tack för tipsen, sökte jag på eject i app store så fanns det ett antal alternativ. unDock fanns där för 7kr, köpte det, och det gör en eject av alla externa enheter med hjälp av tangentbordskombination. Tyvärr kan man inte välja enskilda enheter.

macwitty, ⌘+e (som i bokstaven) fungerar om du har markerat enhet. Men är fortfarande förvirrad varför inte 'eject' knappen gör något, inte heller i kombination med ⌘. Den finns ju där på tangentbordet...

Ursprungligen av loftux:

kenjon, tack för tipsen, sökte jag på eject i app store så fanns det ett antal alternativ. unDock fanns där för 7kr, köpte det, och det gör en eject av alla externa enheter med hjälp av tangentbordskombination. Tyvärr kan man inte välja enskilda enheter.

macwitty, ⌘+e (som i bokstaven) fungerar om du har markerat enhet. Men är fortfarande förvirrad varför inte 'eject' knappen gör något, inte heller i kombination med ⌘. Den finns ju där på tangentbordet...

Vad knappen gör
Jag saxar från Apples diskussionsforum
https://discussions.apple.com/thread/2635257?start=0&tstart=0

From the MBA user guide, (c) 2008, so I assume the previous generation.
*Media Eject key*
Press and hold this key to *eject a disc from a MacBook Air SuperDrive* (available separately at Shop Online at the Apple Store - Apple Store (U.S.)). You can also eject a disc by dragging its desktop icon to the Trash.

Så den tycks bara vara till för SuperDrive och inte för andra enheter

En annan post anger vad man mer kan ha den till
⌥⌘⏏ = Sleep
⌃⌘⏏ = Reboot
⌃⌥⌘⏏ = Shutdown

Varför knappen inte kan användas till andra enheter? Ja, det fanns det inga "riktiga" svar på.

Prova docjector, som kenjon nämner. Den verkar både ha en docksymbol och en menysymbol där du kan välja och mata ut en specifik enhet utan att behöva gå till finder.

  • Medlem
  • 2011-09-06 13:58

Spara som app i Applescriptredigeraren och starta hur du vill.

tell application "Finder"
	set myDiskNames to {}
	set myDisks to disks
	set myStartUpDisk to startup disk
	repeat with I from 1 to count myDisks
		if item I of myDisks is not myStartUpDisk then
			set end of myDiskNames to name of item I of myDisks
		end if
	end repeat
	set myEjectDisks to (choose from list myDiskNames with prompt "Mata ut:" with multiple selections allowed)
	if myEjectDisks is not false then
		repeat with I from 1 to count myEjectDisks
			try
				eject disk (item I of myEjectDisks)
			end try
		end repeat
	end if
end tell
Senast redigerat 2011-09-06 15:37
  • Medlem
  • 2011-09-06 15:38

Ändrar lite så att inte startskivan presenteras i listan. Inte för att det gjorde något tidigare, men det ser snyggare ut.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-06 19:58

Med keyremap4macbook samt quicksilver (går även med annat program för att styra funktionstangenterna) har jag nu gjort att Barons skript körs när man trycker på Eject. Går ju så klart att låta eject-knappen trigga andra motsvarande program också, men tycker själv att ditt skript baron håller precis rätt komplexitetsnivå! TS problem torde således vara löst.

Edit:
Tilläggas bör att jag kör detta på en iMac, där alltså Eject-knappen även tidigare fyllt en funktion. Eftersom det emellertid är betydligt oftare jag vill mata ut en usb-enhet än en skiva, samt att skivan fortfarande kommer upp som val i listan, har detta tveklöst gjort eject-tangenten mer användbar.

Edit 2:
Tillvägagångssättet för ovan beskrivna förfarande är alltså:
1) Ladda ner och installera keyremap4macbook
2) Omdefiniera Eject-knappen till någon av funktionstangenterna, själv valde jag F15. (Om man vill kan man även ta bort den lilla fördröjningen som finns i eject-knappen, men eftersom den fortfarande ska fungera som eject-knapp och inte vilken annan tangent som helst tycker jag inte fördröjningen är något problem).
3) Kompliera och spara Barons skript som ett program.
4) I Quicksilvers "Triggers"-lista lägger du till detta program, med samma hotkey som du valt ovan.
5) Starta om Quicksilver.

Senast redigerat 2011-09-06 20:16
  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-08 13:45

Jag testade docjector, den fungerar perfekt, enkel och bra lösning.

  • Medlem
  • 2011-09-08 14:34

Kan en avmontera flera volymer samtidigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-08 15:29

Nej. Jag har det på Dockan, högerklickar man på den så kommer det upp en pop-up med alla diskar som är monterade på skrivbordet.

  • Medlem
  • 2011-09-08 20:14
Ursprungligen av Konrad:

Nej. Jag har det på Dockan, högerklickar man på den så kommer det upp en pop-up med alla diskar som är monterade på skrivbordet.

Och då väljer man en att avmontera...? Jag har ofta fyra-fem nätverksvolymer och två hårddiskar som ska ut. Med min modell kan man få ut alla på samma gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-08 23:26
Ursprungligen av Baron:

Och då väljer man en att avmontera...? Jag har ofta fyra-fem nätverksvolymer och två hårddiskar som ska ut. Med min modell kan man få ut alla på samma gång.

Du ska alltid vara värst.
Jag har bara tre lokala hårddiskar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-08 23:17

Den undre länken i mitt inlägg (undock) klarar flera enheter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-09 12:59
Ursprungligen av kenjon:

Den undre länken i mitt inlägg (undock) klarar flera enheter.

Klarar förvisso flera enheter, men klarar dessutom ENBART att ta ut flera enheter. Någon direkt valfrihet över vilka specifika enheter som ska avmonteras tycks inte finnas. Har emellertid inte provat programmet själv, av den enkla anledningen att det dessutom kostar pengar (7 spänn på App Store är iofs inte hutlöst).

  • Medlem
  • 2011-09-09 10:40

Vi har ändå rationaliserat oss ner till dessa fem volymer. Tidigare hade vi hur många som helst. Ustskriftsservern hade kanske 30 monterade volymer...

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-09 13:59

Vet inte om denna tråd börjar flyta över sitt ämnesomfång nu, men tänkte ändå bifoga ett litet tillägg till Barons skript; ett enkelt System Events-meddelande som gör det program som var aktivt när skriptet körs aktivt igen under tiden Finder slutför sitt jobb, för att signalera med ett BEEP att enheterna är avmonterade:

tell application "System Events"
	set aktivApp to name of the first process whose frontmost is true
	set frontmost of process "Finder" to true
end tell

tell application "Finder"
	set myDiskNames to {}
	set myDisks to disks
	repeat with I from 1 to count myDisks
		if item I of myDisks is ejectable then
			set end of myDiskNames to name of item I of myDisks
		end if
	end repeat
	set myEjectDisks to (choose from list myDiskNames with prompt "Mata ut:" with multiple selections allowed)
	tell application "System Events" to set frontmost of process aktivApp to true
	if myEjectDisks is not false then
		repeat with I from 1 to count myEjectDisks
			try
				eject disk (item I of myEjectDisks)
			end try
		end repeat
		beep
	end if
end tell

Detta förutsätter dock att skriptet körs som skript och inte som fristående program.

Senast redigerat 2011-09-09 16:20
1
Bevaka tråden