Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Mallobjekt hoppar tillbaka till stödlinjer när jag inte vill det

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, jag blir fullkomligt galen nu!!

Håller på med en översättning igen och förlaget vill att jag ska använda ett helt annat format. Jag skrev om detta tidigare, och fick då tipset om att slå på en funktion så skulle allt flytta med när jag förminskade dokumentet.

Allt så väl... men....

Det finns en paginering i malldokumentet som ligger på en färgplatta. Jag vill flytta in själva texten/pagineringen på färgplattan med 2 mm. Detta fungerar tills jag sparar dokumentet, då hoppar textblocket över färgplattan tillbaka till stödlinjen på sidan. Typ från 17 mm till 15 mm där stödlinjen sitter.

Jag försökte komma förbi detta med att göra tabbar i text dokumentet, då jag ändå ska ha en kapitelbeskrivning bredvid pagineringen. Detta går utmärkt på vänstersidor, även efter jag sparat, då textblocket som sagt ligger dikt an på 15 mm. Men värre är det på högersidorna.

Jag har ett lika långt textblock som färgblocket, och har då gjort två högerställda tabbar, så att själva pagina hänger på andra tabben, som är 2 mm från kanten. Men så fort jag sparar så hoppar pagineringen dikt an till den högra sidans högerkant och helt ignorerar tabuleringen.

Vad händer? Vad gör jag för fel? Finns det någon låsning av mallen som orsakar detta?

(Och sen att hela mallen ändå ballar ut är en annan sak, men det går att fixa med lite tålamod).

Sök på "Fästa stycken vid baslinjeraster" i hjälp och kolla om det är på.
Får precis den effekten du beskriver.
Om jag visste hur hade jag lagt upp en bild...
/martin

Det löste sig med att jag gjorde om hela mallen..... var snabbare än att fippla med varenda sida.

1
Bevaka tråden