Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få snabbare uppstart av OS X?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en äldre mac mini 1.6 core dual. Den är kopplad till till en förstärkare och skall agera "airport express". Detta fungerar bra med airfoil som startobjekt.

Men!

Hur gör jag för att få så snabb uppstart som möjligt?
Finns det någon Mac Os X ""nedbandat" version?
Vad kan jag ta bort från systemet?
Har läst att det finns program där man kan välja vilka installationspaket man kan plocka ut ur en Mac Os X installation.

Jag vill kunna se på film, lyssna på musik, samt komma ut på nätet. Resten är oviktigt.
Några tips?

- Tråden flyttad till rätt forumdel. Detta är en OS X-fråga, inte en hårdvarufråga.
- Trådens rubrik förtydligad.

/Mod

Enklaste och snabbaste knepet: Aktivera djupsömn. Det är samma sak som att gå i viloläge, men datorn drar inte någon ström. Det tar någon sekund mer att rulla igång, men det kan ju vara värt det.

Om du prompt vill stänga av och starta om istället för vila (eller "djupsömn") kan man snabba upp starten genom att stänga av de startobjekt och launchagents du inte behöver. Detta kanske inte ger så många sekunder, det beror på hur mycket som ligger där nu.

Jag vet inte vilken version av OS X du har men jag tycker att Snow Leopard är märkbart snabbare i starten än tidigare versioner. Men det går kanske inte att köra SL på din modell?

Det mest effektiva är att installera en SSD som startskiva.

Senast redigerat 2011-09-06 14:49
Ursprungligen av matteus82:

...mac mini 1.6 core dual...

Det finns en 1,66 GHz Core Duo. Det är förmodligen den som avses.

Ursprungligen av M. Sundbom:

...Men det går kanske inte att köra SL på din modell?...

Jo, Snow Leopard funkar på alla Intel-Macar.

Ursprungligen av irrelogical:

Enklaste och snabbaste knepet: Aktivera djupsömn. Det är samma sak som att gå i viloläge, men datorn drar inte någon ström. Det tar någon sekund mer att rulla igång, men det kan ju vara värt det.

Djupsömn, är det inte samma sak som "vila" ? Eller är det en mer avancerad vila? Behöver datorn spänning då? Nätaggregatet omvandlar ju fortfarande ström. Jag brukar bryta strömmen på kvällarna nämligen.

Ursprungligen av matteus82:

Djupsömn, är det inte samma sak som "vila" ? Eller är det en mer avancerad vila? Behöver datorn spänning då? Nätaggregatet omvandlar ju fortfarande ström. Jag brukar bryta strömmen på kvällarna nämligen.

Det är inte samma sak som vila, och inte heller särskilt avancerat. Istället för att lagra datorns status i minnet och hålla ström i det så sparas det ner till hårddisken och hela datorn stängs av. Det tar som sagt någon sekund mer, men det låter ju som att det kan vara värt det i ditt fall.

1
Bevaka tråden