Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routerproblem!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-11-15 22:40

Hej!!

För två veckor sedan köpte jag en router (Netgear RP114), så jag kunde dela ADSL-uppkopplingen mellan min gamla PC och min G4.

Efter att ha ställt in G4:an på DHCP, så blev allt frid och fröjd. Man kan via browser i Macen ställa in ISP siffrorna i Routern.

MEN PC:n är helt ute och seglar. Jag har ställt in allt till automatik. Routern har tilldelat ett internt IP nr samt övriga siffror.
Men de kluriga är att varken Explorer eller Netscape hittar routern. Men jag kan PINGA mitt ISP IP nr och GATEWAY, samt routern och MACen via PC:n.

Jag vet att de inte är 100%ig MAC fråga men någon snäll själ får gärna hjälpa mig.

//Morgan

Meddelandet omskrivet av Glemme. Svordomar undanbedes. Tänk på språket när ni skriver inlägg här.

[ 16-11-2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

Kolla att du inte har inställt i PC:n att den ska använda sig av en Proxy-server i inställningarna för Explorer och Netscape.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-11-20 21:51

Ahha!!
Jag hittade problemet, de var Windöwz som hade mifflat till sig, å inte routern.
Fick installera om hela windöwz.
Nästa problem är att få ett lokalt nätverk mellan PC:n och G4:n så man kan skicka MP3or, filmer, etc.

Någon som har en idé på programvara??
//Morgan

[ 20-11-2001: Meddelandet ändrat av: MorganG ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: MorganG:
Ahha!!
Jag hittade problemet, de var Windöwz som hade mifflat till sig, å inte routern.
Fick installera om hela windöwz.
Nästa problem är att få ett lokalt nätverk mellan PC:n och G4:n så man kan skicka MP3or, filmer, etc.

Någon som har en idé på programvara??
//Morgan

Dave är en lösning, men kostar.
En annan gratis (även snabbare) lösning är att köra hotline eller ftp. Lite krångligare därimot.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-21 00:39

:rolleyes:

  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-11-21 16:22

Ahha igen!!

Om man vill göra ett PCMACLAN så rekommenderar jag varmt demoversionen av PC MACLAN från www.miramar.com
Dom har lixom tänkt på allt, installationen tog 5 minuter, lite oväntat snabbt för att vara PC.

MIRAMAR verkar oxå tvivla på PC:ns prestanda, dom byggde in en funktion i DEMOversionen så man är tvungen att reboota PC:n var 160 minut.
Jag antar att de ska vara i ett irriterande syfte men man kan inte hjälpas att förundrars övar att de är ungefär 160 minuter som en PC funkar innnan den behöver reboota.
Dom kunde lika gärna byggt en version som helt slutat att funka efter 2timmar. Så man är tvungen att köpa en licens för 2300+moms.

MAC ska de va!
//Morgan

Jag har testat PCMacLAN, men jag uppfattade det som vääääldigt segt! Men det kan ju bara vara jag

  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-11-21 20:37

Segt??
nja, de är ju inte ett perfekt MAC lan mellan två GIGA-burkar, men 1meg/s funkar för mig.

Jag valde PCMACLAN för,
1* Grattis (DEMO)
2* PCn får huvudvärken att ställa om sig till APPLETALK.
3* Lätt att installera

//Morgan

1
Bevaka tråden