Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reaktioner på nya MBA 13" med Core i7

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-04 11:32

Nu sitter jag med den nya MBA, reaktionerna är följande.

PLUS:

Skärmen känns behagligare att titta på, känns som det är kantutjämning eller liknande.

Lysande tangentbordet är tillbaka, och knapparna r mycket mjukare än innan, de låter knappt när man trycker på dem.

Touchplatten är nu mycket tystare när man klickar, på den förra lät det väldigt plastigt och fult när man klickade.

Batteritiden känns bättre! testade den igår, den höll i ca 7 timmar med surf på internet och flash osv, mycket imponerande

Nu till det bästa. Fläkten går i stort sett ALDRIG igång! Den är knäpptyst hela tiden, även om man drar igång flash så känns datorn bara lite ljummen. För mig är det helt fantasitskt då jag hatar fläktljud. Om man belastar processorn mycket då sätter fläkten igång. men den nya fläkten har mer behagligt sus än förra datorn, denna låter bara som ett litet sus.. den förra lät de som sjutton när den drog igång (typ ffffffff)

Den är ruskigt mycket snabbare när det gäller saker som tar lite längre tid att göra, tex öppna RAR filer.

MINUS:

Grafikkortet, eftersom de är integrerat så lånar det minne av RAM-minnet jag gillar inte det, och de är sämre än det förra. Som sagt datorn är mycket tystare, men jag hade velat se ett dedikerat grafikkort.. Spel funkar faktiskt sämre på denna datorn än på min förra (marginellt)

AVRUNDNING:

Är mycket nöjd den är så tyst, och knapparna lyser och otroligt snabb. För mig är det en perfekt dator, kanske inte för andra. Men nu känns äntligen MBA "nästan" helt komplett.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-04 11:40
Ursprungligen av Esa:

MINUS:

Grafikkortet, eftersom de är integrerat så lånar det minne av RAM-minnet jag gillar inte det, och de är sämre än det förra.

Den förra (från i höstas) delade också minne med systemet, så det är samma. Däremot saknar detta nya funktionen som heter OpenCL och det kan ju kännas trist även om det knappt finns några program som använder det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-04 13:08

Tack för att du delade med dig ESA av dina intryck, grafikkortet är kasst på dom nya helt klart - ingen diskussion om det, delat minne eller inte, spelen man vill köra. som WOW osv.... är sämre prestanda än gamla MBA enligt min kompis som har den nya MBA 13 tum standard.

Framtidens spel har mindre betydelse i dagsläget men okey ett steg i rätt riktning.

Allt med intel och grafik gillas inte. Har alltid varit dubbelt budget fy.

Skönt att höra detta med fläkten och batteritiden Esa, det värmer en gammal cube användares hjärta

Tyst och gött ska det va annars kan dä kvetta

Blir lite småsugen att byta upp mig, men faller lite på grafiken och ingen HD kamera. men men vi får se....... sa ankan till ......

Skaffade en 13" i7 1.8ghz. Tycker den är super. Men, kanske är detta Lions fel men tycker Safari laggar lite när man skrollar ned på sidor. Någon annan?

Sedan, när jag gömmer allt som finns på skrivbordet och endast ser det så tycker jag det känns som skärmen "vibrerar" en smula.

Ursprungligen av anders gbg:

Skaffade en 13" i7 1.8ghz. Tycker den är super. Men, kanske är detta Lions fel men tycker Safari laggar lite när man skrollar ned på sidor. Någon annan?

Skulle tro att det är Safari 5.1 - så betedde den sig för mig (på 10.6.8 då). Jag nedgraderade till 5.0.5, och allt flyter fint igen. Du får väl svårare att göra det på Lion kan tro, blir till att vänta på en patch.

Har en 2010-MBA, 1.86/4/128 och är lite nyfiken på hur stor skillnad det skulle vara att byta till den "värsta" 2011-MBA. Apple vill ju såklart få mig att tro att det är det två olika världar, men jag litar inte riktigt på det. Har en månad 10%-rabatt från CSN kvar och det skulle vara skönt med 256GB, men om grafiken är sämre och inte stöder OpenGL(CL?) kan det ju kvitta, då Adobe CS5 stöder det (?). Då köper jag hellre ett 64GB SD för löst krafs och väntar på nästa generation MBP med ssd å allt sånt. Eller?

Vad gick ni från för dator till i7-MBA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-07 23:30

OpenGL stöder den nog, OpenCL är något helt annat och är till för att göra beräkningar på grafikkort eller annat som har en processor, t.ex Nvidia Tesla och liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-10 23:16

En sak som jag märkt är ett problem, som jag tror har med Lion att göra. Det är när jag har igång Firefox. Det drar upp allt minne så det blir tomt, hela 4 GB. Så det endast är ca 30 MB ledigt så använder ett program för att tömma minnet då och då. Det är inga problem med andra program men om du har tex Safari och Firefo igång samtidigt blir det väldigt segt (att de hackar som någon sa ovan) man måste som sagt tömma minnet då flyter det på igen vad som gör detta vet jag inte.

Kan det vara så att man kan ändra någon inställning någonstans där man kan välja hur mycket Ram-minne webläsaren får spara saker i?

Ursprungligen av Esa:

En sak som jag märkt är ett problem, som jag tror har med Lion att göra. Det är när jag har igång Firefox. Det drar upp allt minne så det blir tomt, hela 4 GB. Så det endast är ca 30 MB ledigt så använder ett program för att tömma minnet då och då. Det är inga problem med andra program men om du har tex Safari och Firefo igång samtidigt blir det väldigt segt (att de hackar som någon sa ovan) man måste som sagt tömma minnet då flyter det på igen vad som gör detta vet jag inte.

Kan det vara så att man kan ändra någon inställning någonstans där man kan välja hur mycket Ram-minne webläsaren får spara saker i?

Du kan tweaka firefox genom att skriva about:config i adressraden, där finns alla parametrar som går att justera.
Utav någon anledning drar webbläsarna betydligt mer minne i Mac OS X än i Windows, se testet här: Efficiency Benchmarks: Memory Usage : Web Browser Grand Prix VI: Firefox 6, Chrome 13, Mac OS X Lion

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-10 23:14
Ursprungligen av Alexander_222:

Har en 2010-MBA, 1.86/4/128 och är lite nyfiken på hur stor skillnad det skulle vara att byta till den "värsta" 2011-MBA. Apple vill ju såklart få mig att tro att det är det två olika världar, men jag litar inte riktigt på det. Har en månad 10%-rabatt från CSN kvar och det skulle vara skönt med 256GB, men om grafiken är sämre och inte stöder OpenGL(CL?) kan det ju kvitta, då Adobe CS5 stöder det (?). Då köper jag hellre ett 64GB SD för löst krafs och väntar på nästa generation MBP med ssd å allt sånt. Eller?

Vad gick ni från för dator till i7-MBA?

så stor skillnad är det inte. däremot är de mycket skönare med knappar som lyser, men är de värt att lägga massa pengar på är frågan?

Dock är den största skillnaden när du belastar datorn, då drar inte fläkten igång lika lätt på denna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-11 13:04

Hur är värmen på i7?

Ursprungligen av Kajan:

Hur är värmen på i7?

Den är inte till något besvär eller obehag. Man kan känna att den blir lätt ljummen under, men jag sitter med den direkt mot benen även längre stunder utan att uppleva det störande. Dock reservation för att det handlar om "vanliga" användningsområden. Om man pressar den till max blir det kanske lite varmare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-11 22:58
Ursprungligen av Niklas99:

Den är inte till något besvär eller obehag. Man kan känna att den blir lätt ljummen under, men jag sitter med den direkt mot benen även längre stunder utan att uppleva det störande. Dock reservation för att det handlar om "vanliga" användningsområden. Om man pressar den till max blir det kanske lite varmare.

Ok, tar för svaret, sitter själv med en Macbook Pro i7 och den kan bli rejält varm. Men har funderingen på att byta "ner" mig då jag egentligen inte har nytta av en Macbook Pro...

Och ska man en Air så ska det inte vara några "värmeproblem" heller tycker jag.

Inga problem med värmen tycker jag. Den känns betydligt svalare än min gamla Macbook Pro.

1
Bevaka tråden