Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Net Tools liknande program till Mac?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-09-05 19:44

Jag undrar då om det finns något program med liknande funktioner som programmet Net tools (Windows program) till Mac osx, ett program med en massa nätverksfunktioner om ni vet något får ni gärna tipsa mig och skriva lite om de programmet ni tipsar om.

Network Utility?
Finns i tilläggsprogram eller vad det nu kan tänkas heta i Svenska Mac OS X.
Antar att det är samma sak som Net Tools... Om det är samma sak som det var när jag använde det i Windows senast....

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-09-05 19:57

kan man pinga osv där? och snooka lite på ip adresser/webbsidor med det programmet?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-09-05 20:02

och så klart hålla reda på datorns nätverkstrafik?

Du kan köra Netstat, Ping, lookup, Tracerout, Whois, Finger och Port scan

Jorå, det finns ping, DNS-lookups, traceroute, whois, finger och port-scanning.

Ligger som PeeMan säger i Verktygsprogram och heter Nätverksverktyg på svenska.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-09-05 20:10

okej tackar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-08 17:11

Någon som känner till ett verktyg för övervakning av nätverkstrafiken i OSX? När jag kollar nätverkstrafiken i Activity Monitor ser jag att "Data sent" slår i taket med jämna mellanrum (varar i 5-10 min) och jag kan inte förstå vad det är som orsakar denna trafikrusning

Ursprungligen av lensv:

Någon som känner till ett verktyg för övervakning av nätverkstrafiken i OSX? När jag kollar nätverkstrafiken i Activity Monitor ser jag att "Data sent" slår i taket med jämna mellanrum (varar i 5-10 min) och jag kan inte förstå vad det är som orsakar denna trafikrusning

Wireshark finns i en halvrackig version till OSX. Men, där får du varje paket för sig, fasligt detaljerat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-09 11:52
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Wireshark finns i en halvrackig version till OSX. Men, där får du varje paket för sig, fasligt detaljerat.

Tack! Jag har kollat lite hastigt på Wireshark, men jag hittar inget sätt att utläsa vilket program eller vilken process det är som skapar trafiken. Går inte det?

Ursprungligen av lensv:

Tack! Jag har kollat lite hastigt på Wireshark, men jag hittar inget sätt att utläsa vilket program eller vilken process det är som skapar trafiken. Går inte det?

Nä, inte så vitt jag vet. Du ser vilket nätverks interface som trafiken gått över, men inte vilken app.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-09 14:50
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Nä, inte så vitt jag vet. Du ser vilket nätverks interface som trafiken gått över, men inte vilken app.

Shit! finns det något annat verktyg som fixar detta (i OSX)?

Här är några som uppges kunna visa trafik/bandbredd per app (har inte testat själv)

Network traffic monitoring
Rubbernet - Your Mac's new best friend
Little Snitch

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-09 16:54

Jag har använt Little Snitch och kan rekommendera den. Varje program som vill ta emot/skicka paket på nätverket måste godkännas av dig (vilket kan göras så smalt eller brett du vill; per port eller ip, ranges, tillfälligt, för alltid, etc). Det poppar upp ett litet fönster varje gång ett nytt program gör en ny uppkoppling. Första dagarna blir det många klick på Allow och Forever, men sen är det mer sällan - och väldigt upplysande vilka program som vill göra vad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-09 18:43

Tack för tips!

Testade Rubbernet och den appen visar att det är AppleFileServer som skapar all denna trafik... Någon som har en aning om hur man ska tolka detta (och vad man kan göra åt det)?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-09 19:13

Info från hästens mun:
Loading

Håller du på med file sharing?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-09 19:47
Ursprungligen av mattiL:

Info från hästens mun:
Loading

Håller du på med file sharing?

Visst har jag ett par mappar utdelade på LAN'et i den här burken, men ingen fildelning av den "ökända typen" över internet existerar här... Om det nu inte är en trojan ed. som ligger och arbetar någonstans!?!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-09 20:17

Nja, du kanske inte kollade in sidan jag länkade till, det handlar om Apples version, Personal file sharing. Jag tror att den används för lite allt möjligt, den är AFP, Apple File Protocol, server. Om du använder iTunes eller Apple TV och dessa läser filer från din mac, så är det AFP & AFS i bakgrunden som gör jobbet. Inget skadligt för dig eller dina maskiner alltså.

Man kan starta/stoppa fildelningen via:
Running on MacOS X Desktop The AppleFileServer is typically launched using the Sharing Preference. Launch System Preferences. Select Sharing. Select the Services tab. Select Personal File Sharing and click start.

Kanske någon guru här kan förklara mer detaljerat.

Senast redigerat 2012-01-09 21:06
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-09 20:36

Fildelningstjänsten är som sagt igång och ska även vara så, men att den norpar nästan 100% kapacitet till och från kan inte vara normalt

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-09 21:06

Har du satt upp Time Machine att göra backup mot en NAS?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-10 08:01
Ursprungligen av mattiL:

Har du satt upp Time Machine att göra backup mot en NAS?

Nix, TM körs mot en lokalt ansluten USB-disk. Inga mediafiler streamas heller över nätverket från denna dator när jag noterar de här aktivitetstopparna...

Hur ska man bära sig åt för att hitta källan till den här trafiken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-10 08:28

Börja med att slå av en dator och se vad som händer. Då kan du i alla fall begränsa "felet" till en specifik maskin.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-10 08:41

Problemet är att det ibland kan ta timmar mellan tillfällena då rusningen drar igång. Är det f.ö. säkert att det endast kan röra sig om lokal trafik på LAN'et när det gäller AppleFileServer?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-12 11:02

Efter en omstart av datorn verkar trafikkaoset ha upphört. Man kan undra vad som var orsaken... Lite orolig blir man ju

1
Bevaka tråden