Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel 320 SSD - Firmware uppdatering utan superdrive?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-09-04 12:05

Hur uppdaterar jag firmware utan superdrive? Den är borta sedan länge och är ersatt av en extra hårddisk. Datorn ifråga är en 24" iMac 7.1.

Är det någon som vet om det går att ordna med ett usb-minne och hur man går tillväga då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 13:57

Borde väll fungera med en extern CD?

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-09-04 14:04

Nej, det går inte att boota från cd:n. Den externa enheten läser skivan i början av boot-sekvensen, men sedan går OSX igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 14:22
Ursprungligen av NikEd:

Nej, det går inte att boota från cd:n. Den externa enheten läser skivan i början av boot-sekvensen, men sedan går OSX igång.

Ah, tror det är lite kört då :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-04 14:42
Ursprungligen av NikEd:

Nej, det går inte att boota från cd:n. Den externa enheten läser skivan i början av boot-sekvensen, men sedan går OSX igång.

Jag har bootat mina maskiner från extern läsare. Dock kanske bara via firewire, är osäker där.

USB-sticka.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-09-04 22:28

Jag vet hur man gör en bootbar usb-pinne för OSX; jag installerade OSX från en eftersom jag inte har en optisk läsare. Men jag hittar ingen hjälp om hur jag ska fixa en som jag kan använda med .iso-filen som firmware uppdateringen kommer inpackad i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 23:04

Vad händer om du mountar .iso filen? Innehåller den ett installationsprogram?

Som Fred! skriver, mounta ISO-filen, kopiera sen det som ligger där till ditt USB-minne som du kan boota från.
Boota om på USB-minnet, kör filen som du kopierade dit från ISO-filen.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-09-05 10:39

Tydligen ska cd;n som man bränner köra FreeDos. I .iso-filen ligger en .exe-fil.

Jag ska damma av pc-n idag och se om jag kan åstadkomma något därifrån som iMacen kan boota ifrån, jag återkommer.

Det är alltid lika surt när andra teknikföretag än Apple släpper firmware, det borde gå att göra smidigare 2011....

En exefil går väl inte att köra i OSX?

  • Medlem
  • 2011-09-05 10:49
Ursprungligen av Zimmerman:

En exefil går väl inte att köra i OSX?

Det kanske var därför han skrev att han skulle "damma av pc:n"? Eller missförstod jag dig nu?

SSD'n sitter väl i en Mac? Och firmwaren ska uppdateras på denna SSD - med en exefil. Det blir svårt :-).
Jag tror att man bara kan uppdatera en SSD med en exefil om man har SSD'n i en maskin som går på Windows.
Kanske är det något jag missar. Kan denna iso starta upp Macen i Windows och därtill installera uppdateringen? Från USB?

Som jag fattar så måste man starta upp Macen i Windows - från en annan dsik än den SSD som ska uppdateras med nytt firmware. Detta eftersom det är en exefil.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det kanske var därför han skrev att han skulle "damma av pc:n"? Eller missförstod jag dig nu?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-05 11:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Som jag fattar så måste man starta upp Macen i Windows - från en annan dsik än den SSD som ska uppdateras med nytt firmware. Detta eftersom det är en exefil.

Om man har en fungerande CD/DVD-läsare i sin Mac så startar man från den, en DOS laddas in från skivan därifrån kör man uppgraderingen av SSD.

  • Medlem
  • 2011-09-05 11:18
Ursprungligen av Zimmerman:

SSD'n sitter väl i en Mac? Och firmwaren ska uppdateras på denna SSD - med en exefil. Det blir svårt :-).
Jag tror att man bara kan uppdatera en SSD med en exefil om man har SSD'n i en maskin som går på Windows.
Kanske är det något jag missar. Kan denna iso starta upp Macen i Windows och därtill installera uppdateringen? Från USB?

Som jag fattar så måste man starta upp Macen i Windows - från en annan dsik än den SSD som ska uppdateras med nytt firmware. Detta eftersom det är en exefil.

Var ligger problemet? Om han (så som jag uppfattar inlägget) stoppar SSD:n i sin gamla PC och uppdaterar firmware där, och sen sätter disken i macen efter uppdateringen?

Tycker att det är dåligt av Intel att inte utveckla en FW update som går att köras från Mac OS X. Nu har ju Apple 13% av marknaden i USA och 6% i världen.

Jo, det är skumt...dom är ju som ler och långhalm i överigt - Intel och Apple. Goda sängkamrater som gör massor tillsammans. Är det Intels SSD's som levereras i nya Macar? Isåfall är det ju helsjukt att dom inte har firmware-update för OSX.

Ursprungligen av The Real Viking:

Tycker att det är dåligt av Intel att inte utveckla en FW update som går att köras från Mac OS X. Nu har ju Apple 13% av marknaden i USA och 6% i världen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det är skumt...dom är ju som ler och långhalm i överigt - Intel och Apple. Goda sängkamrater som gör massor tillsammans. Är det Intels SSD's som levereras i nya Macar? Isåfall är det ju helsjukt att dom inte har firmware-update för OSX.

Nej, så vitt jag vet har Apple aldrig använt Intel-SSD i sina Macar, bara Toshiba och Samsung (och ev något annat märke?).

Ursprungligen av Capeman:

Nej, så vitt jag vet har Apple aldrig använt Intel-SSD i sina Macar, bara Toshiba och Samsung (och ev något annat märke?).

Är det Hynix du tänker på?

Ursprungligen av The Real Viking:

Är det Hynix du tänker på?

Nja, Hynix gör nog bara minneskretsar (och kanske något flashchip), inga SSD. Såvitt jag vet.

Denna image borde väl funka att bränna på en USB? Om det nu är en Intel-SSd vill säga...

Citat:

Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool [ 0911036202M388208850.ISO ] - Bootable ISO image Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool; this is the recommended method to update the firmware on systems running Windows*, Linux* and Mac* operating systems. It requires a blank CD, CD burning software, and a read/writeable CD-ROM drive.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18363

Intels SSD konkurrent, OWC, har just börjat dela ut native firmware updates för mac!

Till Intel: Nu har ni ingen ursäkt längre… fram med native firmware updates för mac!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 11:40
Ursprungligen av The Real Viking:

Intels SSD konkurrent, OWC, har just börjat dela ut native firmware updates för mac!

Till Intel: Nu har ni ingen ursäkt längre… fram med native firmware updates för mac!

Men den stöder ju mac, men man måste använda en CD och sedan boota till freedos (från CDn) där installationen av firmware sker.

Citat:

Operating Systems:Mac OS*, Mac OSX*, Red Hat Desktop 3 Update 4*, Red Hat Desktop Linux 3*, Red Hat Enterprise Linux 3.0*, Red Hat Enterprise Linux 4.0*, Red Hat Enterprise Linux 5.0*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 3 Update 3*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 3 Update 4*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 3 Update 5*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 4 Update 1*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 4*, Red Hat Linux 6.2 SBE2*, Red Hat Linux 6.2*, Red Hat Linux 7.0*, Red Hat Linux 7.1*, Red Hat Linux 7.2*, Red Hat Linux 7.3*, Red Hat Linux 8.0*, Red Hat Linux 9.0*, Red Hat Linux Advanced Server 2.x*, Red Hat Linux Advanced Server 3.x*, Red Hat* Linux, Redhat Desktop 3 Update 5*, Redhat Desktop 3 Update 6*, Redhat Desktop 3 Update 7*, Redhat Desktop 4 Update 2*, Redhat Desktop 4 Update 3*, Redhat Desktop 4 Update 4*, SUSE Linux 7.0*, SUSE Linux 7.1*, SUSE Linux 7.2*, SUSE Linux 7.3*, SUSE Linux 8.0*, SUSE Linux 8.1*, SUSE Linux 8.2*, SUSE Linux 9.1*, SUSE Linux 9.x*, SUSE Linux Enterprise Desktop 10*, SUSE Linux Enterprise Server 10*, SUSE Linux Enterprise Server 8.0*, SUSE Linux Enterprise Server 9.0*, SUSE Linux*, Turbolinux 6.5*, Turbolinux 7 Server*, Turbolinux 7 Workstation*, Turbolinux 8 Server*, Turbolinux 8 Workstation*, Turbolinux*, Windows 7*, Windows Vista*, Windows XP*

Ursprungligen av Fred!:

Men den stöder ju mac, men man måste använda en CD och sedan boota till freedos (från CDn) där installationen av firmware sker.

Uäääh…

Jag läste inte bra nog… :">

Är det så svårt att få en äkta native firmware update? Går det att exekvera update filer i EFI läget, isåfall är det en bra lösning som passar alla operativsystem:

  • Ladda ner Firmware update från internet

  • Dubbelklicka Firmware update ikonen

  • Datorn startar om och bootar i EFI läget

  • Eventuellt skriva in ett lösenord

  • Uppdaterar SSD Firmware (eller något annat, t.ex. grafikkort firmware)

  • Startar om datorn igen, när uppdateringen är klar

  • Startar upp med det förinställda operativsystemet

  • Radera Firmware update

  • Klart

Senast redigerat 2011-09-06 19:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 12:01

Tror inte att Apples EFI implementation har en shell, men det gick ju att starta upp i Open Firmware på PPC macar.

Men det kanske går att lösa ändå och på ett smidigare sätt än vad intel gör nu, kan ju bli problem med till exempel mac mini server om man kör en Intel SSD i den.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-09-08 00:39

Jag skickade iväg en förfrågan till Intel om ärendet.

Under tiden testade jag olika varianter men det gick aldrig att boota från usb-minnet. Jag testade i rEFIt och där bekräftades det jag snubblat över lite här och där. Det går inte att boota till dos från usb på Intel-mac.

Fick även ett svar från Intel idag:

Citat:

The firmware update tool for the Intel SSDs is not available for MAC OS and can only be booted via CD/DVD ROM.

Så var det med den saken... Det blir till att skruva upp chassit igen och antingen montera ssd:n i en pc eller sätta i superdriven.

Senast redigerat 2011-09-08 14:16
1
Bevaka tråden