Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya Mac Mini (2011)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-07-26 17:40

Liknande tråd finns ju för MBA, så varför inte en för oss som beställt nya Mini också?

Själv slog jag idag till på en i5 med det fetare grafikkortet och en Apple Remote idag. Leverans beräknad till den 9 augusti, jag hoppas det är kraftigt fel och att den kommer i morgon, helst ikväll. O:-)

EDIT: Ringde Apple och frågade varför jag hade beräknad leverans den 9 augusti. Och anledningen var en liten sketen Apple Remote. Då var de tvungna att skicka allt (höll på att säga skiten) från Kina!

Kina!? För en sketen fjärr? Hur som helst ströks fjärren från ordern och leveranstiden sjönk till 24 timmar.

Senast redigerat 2011-07-26 18:11
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-27 08:30

Dalle: De lät ju riktigt trist med den leveranstiden.

Jag blev helt överrumplat av min MM i5-ATI som levererades sjukt fort.

26 Jul 2011 14:53:00 Orebro Shipment Delivered In Good Condition.
26 Jul 2011 12:26:00 Orebro Out For Delivery.
26 Jul 2011 08:56:47 Orebro Onforwarded For Delivery
26 Jul 2011 08:56:44 Orebro Shipment Received At Destination Depot.
26 Jul 2011 01:33:32 Liege Euro Hub Shipment In Transit.
26 Jul 2011 01:28:24 Liege Euro Hub Shipment Received At Transit Point.
25 Jul 2011 23:21:00 Eindhoven Shipment In Transit.
25 Jul 2011 20:57:38 Eindhoven Shipment In Transit.
25 Jul 2011 20:38:06 Eindhoven Shipment Received At Origin Depot.

Då la jag ordern på AppleStore klockan 16.20, dvs total leveranstid tog 22 timmar.
Iofs så gick ordern till jobbet så TNT körde ut den som företagspaket. Men trots det 22 timmar från ett centrallager i Europa till Västerås.

Maskinen är förövrigt galet trevlig, stoppade i HDMI kabeln och ström, sen hittade den både min mighty mouse och apple wireless keyboard direkt vid uppstart.

  • Medlem
  • 2011-07-27 15:25

Hoppas min kommer i morgon då eftersom den levereras med TNT till jobbet. Hoppas kan man alltid göra, men det är nog föga troligt tyvärr.

Beräknad leverans är måndag-tisdag nästa vecka.

Förstår inte Apples kalender:

Hur lång tid tar det?
Skickas: 3 arbetsdagar.
Beräknad leverans: 10 Aug, 2011.

Beställde med i7 och Radeon.

Ursprungligen av Nilsanders:

Förstår inte Apples kalender:

Hur lång tid tar det?
Skickas: 3 arbetsdagar.
Beräknad leverans: 10 Aug, 2011.

Det betyder att den skickas om 3 arbetsdagar, vilket bör bli måndag eller tisdag. Sedan tar ju leveransen några dagar.

Men 10 augusti är nog ett "värsta-scenario" - du har nog försändelsen i din hand ett par dagar före det, tror jag.

Ursprungligen av Dalle:

Liknande tråd finns ju för MBA, så varför inte en för oss som beställt nya Mini också?

Själv slog jag idag till på en i5 med det fetare grafikkortet och en Apple Remote idag. Leverans beräknad till den 9 augusti, jag hoppas det är kraftigt fel och att den kommer i morgon, helst ikväll. O:-)

EDIT: Ringde Apple och frågade varför jag hade beräknad leverans den 9 augusti. Och anledningen var en liten sketen Apple Remote. Då var de tvungna att skicka allt (höll på att säga skiten) från Kina!

Kina!? För en sketen fjärr? Hur som helst ströks fjärren från ordern och leveranstiden sjönk till 24 timmar.

Tipset är att alltid köpa fjärr i närmaste apple återförsäljare. Gjorde det misstaget du höll på att göra. Leveransen tog ett par dagar till då datorn skickades från kina via holland (där de stoppade i fjärren) vidare till sthlm. Jag kommer då aldrig att göra om det

  • Medlem
  • 2011-07-28 21:08
Ursprungligen av c-man_blurayking:

Tipset är att alltid köpa fjärr i närmaste apple återförsäljare. Gjorde det misstaget du höll på att göra. Leveransen tog ett par dagar till då datorn skickades från kina via holland (där de stoppade i fjärren) vidare till sthlm. Jag kommer då aldrig att göra om det

Men det är lite sjukt att det ska behöva gå till så för en sketen fjärr? Hur som helst avbeställde jag ordern från Apple Store och köpte i fysisk butik istället.

Kunde inte låta bli att köpa en Mac Mini i5, AMD versionen + 8Gb Ram.Funkar utmärkt, dock rätt varm. Men helnöjd är man!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-22 12:22

Beställde minstingen... 2,3Ghz precis... sen ska jag beställa 8GB minne ifrån Crucial för 440kr

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-23 12:21

Minnet beställt.
TNT Budet va precis här med min mini jag beställde igår, han ursäktade sig för att han var 2h försenad

  • Medlem
  • 2011-08-23 20:21

Snabba ryck! Hoppas du blir nöjd med maskinen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-23 20:53

Tackar, det tror jag nog... den står o tuffar här hemma nu... håller på att flytta alla prylar ifrån den gamla servern.
Däremot går den lite på knäna med endast 2GB RAM... hoppas min crucial beställning dyker upp snart

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-02 18:59

Funderar på att beställa en för att köra som mediaspelare etc mot 50" plasma. Hur stor skillnad är det mellan modellerna? Hur långt klarar man sig med den billigare modellen + utökat RAM-minne? Kan någon hjälpa mig att välja?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-09-03 19:12

Tja, jag går lite i samma funderingar. Har idag en MacMini 3.1 med DualCore och Geforce och den klarar knappt av 1080. Grafikkortet i den enklaste modellen, intel HD 3000 räcker gott och väl till 1080 uppspelning. Köp 8 GB RAM hos dustin eller nån för sisådär 500 kr (Kingston). Så får du en kapabel mediaspelare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 11:43

Jag beställde 8GB RAM ifrån crucial.com (beställt därifrån till flera maskiner), alltid fungerat bra men det tar ca 1,5v i levtid. 411kr inkl frakt.
Kör den minsta MacMinin och den klarar allt jag försökt göra med den, inkl spela upp 1080P filmer.

Inspirerad så köpte även jag 8GB från Crucial och fick hem det i brevlådan igår. Klart mycket smidigare att installera än på min gamla Mini där man fick bända med spackelspadar och ha sig.

Fick hem min Mac Mini Server från Dustin i dagarna!

Startarde upp i Network Recovery, stripade diskarna och Mac Mini tankade själv hem Lion, smidigt!

Kunde inte välja få vanliga Lion så det blev Lion Server, hittade en guide hos Apple hur man stänger av server funktionerna.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-08 13:44

Köpte i dagarna den billigaste Mac Mini 2011 och uppgraderade den med en Kingston HyperX SSD 120Gb och 8 Gb minne. Funkar klockrent!

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-09 04:21

Hej alla trevliga forummänniskor!

Har blivit konverterad och nu slagit till på en Mac Mini och här följer alltså mitt första inlägg.

Jag har problem med uppstarten redan, så har verkligen inte kommit långt. Jag fick genom lite googlande reda på att man inte endast kan luta sig mot sina BT-prylar man köpt utan prompt måste starta upp datorn med en USB-mus. Därför lånade jag en mus, kopplade upp datorn och satte förväntansfullt igång kalaset. Men icke! Jag kommer till menyn där jag får välja språk men därefter tar det stopp. Datorn vill ha ett tangentbord, vilket jag även har, Apples trådlösa. Dock vill den inte parkoppla och nu börjar jag bli lite smått frustrerad. Jag har hört (samt så står det även klart och tydligt på förpackningen) att man behöver ett trådat tangentbord för att installera det trådlösa. Men bilden jag får upp säger snällt och pedagogiskt att jag ska slå på mitt trådlösa tangentbord om jag nu inte har något trådat. Detta fungerar dock inte.

Inte heller ville min Magic Trackpad parkoppla när den visade denna bild innan jag fick välja språk. Jag har hört att man ska aktivera Bluetooth när man väl kommer in i systemet. Men varför vill/ska man då genom systemet redan från början kunna parkoppla, när det klart och tydligt står att jag ska sätta på prylarna? Inget bra intryck av Mac än så länge i alla fall. Jag vägrar lägga ut ytterligare pengar på ett tangentbord när man fått betala 700:- för ett trådlöst.

Någon som vet om man kan kringgå problemet eller om jag helt och hållet fått en Mac som inte är med på noterna?

Tack för svar!

/ Daniel

  • Medlem
  • 2011-10-09 07:23

Man ska kunna parkoppla mus/tangentbord direkt när man kommer in i installationsprogrammet för OS X. När det gäller tangentbordet får du hålla in standby-knappen ett par sekunder tills lampan uppe till höger på tangentbordet börjar blinka. När det gäller musen kan du prova att slå av musen med strömbrytaren under den, och sen sätta igång den igen.

Jag har då alltid lyckats ansluta alla mina tangentbord/möss direkt i installationsprogrammet, även om jag håller med om att det kan vara bökigt ibland!

Ursprungligen av Dalle:

När det gäller musen kan du prova att slå av musen med strömbrytaren under den, och sen sätta igång den igen.

För tydlighetens skull skall det dock påpekas att trådskaparen inte har en mus utan en Magic Trackpad, och dess strömbrytare finns inte undertill utan på sidan, precis som på tangentbordet.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-09 11:26

Så korkad är jag inte :), men tack för att ni kommer med förslag. Jag har verkligen ingen aning över hur jag ska göra. Både Trackpaden och tangentbordet stod på i dryga 15 minuter var vid respektive bild utan att datorn hittade dem.

Datorn är köpt i USA, men att det skulle ha med saken och göra känns väldigt, väldigt långsökt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-09 14:06

Jag har också haft nämnda problem. Kan du inte bara låna ett tangentbord, av granne eller kompis? Du behöver det ju bara i fem minuter eller så.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-11 18:37

Jag fick inhandla ett stycke tangentbord av modellen "billig" så det löste sig. Dock inget direkt positivt första intryck av Mac, tyvärr.

Nu har jag haft några dagar att bekanta mig med Mac OS X och det tar som sagt ett litet tag innan man kommer in i det. Jag har stött på två problem som jag dock även ska försöka finna lösningen på här i forumen.

Det första är att 1080p-filmer men även de i 720p rycker, hackar och laggar titt som tätt vid visning. Jag har bekantat mig med Plex men dessa microfrysningar förekommer även i VLC. Har ingen superkoll på hur inställningar, maximering av programmen etc ska utföras, men jag har läst på och tagit hjälp från flertalet macforum utan några positiva resultat än. Har hört att XBMC skall vara bra, men tycker nu väldigt mycket om Plex i övrigt, om vi bortser från detta lagg och behåller gärna klienten i största möjliga mån.

Problem nummer två är uTorrent. Hastigheten på mina nedladdningar är alldeles för instabil och höjs och sänks radikalt konstant över tiden. Har läst om att man ska utöka cachen men hittar inga bra guider till detta. Inga Youtube-klipp där man förmedlar maximeringen av programmet har heller inte gett utdelning.

Får fortsätta min söknng antar jag.

1
Bevaka tråden